Nekromanti Psykos vid skador

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Något jag kommit att tänka på är att offret inte får någon psykos. Det tycker jag är väldigt fel, faktiskt. Är det inte hemskt att se sitt eget blod flyta? Är en soldat som bara får stryk och aldrig lyckas döda någon mer psykiskt stabil än sin vän som skjuter ned fiende efter fiende? Knappast!

Mitt förslag är erhåller 1 psykoskryss per skada, men kanske vore det mer realistiskt med +Ob1T6 per extraskada.

/Antonio
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Jag tror det har och göra med hur man tolkar effekten av psykoskryssen. Jag misstänker att Neogames hade avsikten att försöka avspegla vad som sker hos en människa som aktivt deltar i traumatiska händelser. Som att medvetet avrätta någon mm. Det kommer antagligen att störa personligheten hos individen i fråga och göra så att den individen blir avtrubbad mot sådana saker, kanske till slut även accepterar sjuka handlingar som moraliskt försvarbara.

Blir man skadad så kan man förvisso också få personlighetsstörningar, depressioner mm. Om man blir sittandes i ett hörn med sina egna tarmar i famnen så kan vem som helst förstå att man får psykologiska störningar, men jag tror inte man blir psykopat.

Dvs jag tror Neogames vill använda psykoskryssen till att avspegla till hur stor grad en individ är 'psykopat' och inte hur mycket en individ på andra sätt lider av sviter från psykiskt svåra eller påfrestande situationer.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Så har jag aldrig tolkat psykospoängen. Nej, istället har jag tolkat dem som just psykos, eftersom de HETER psykos, och det bör man få av skador.

/Antonio
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
"Jag tror det har och göra med hur man tolkar effekten av psykoskryssen. Jag misstänker att Neogames hade avsikten att försöka avspegla vad som sker hos en människa som aktivt deltar i traumatiska händelser. Som att medvetet avrätta någon mm. Det kommer antagligen att störa personligheten hos individen i fråga och göra så att den individen blir avtrubbad mot sådana saker, kanske till slut även accepterar sjuka handlingar som moraliskt försvarbara."

Man blir nog en galen (eller åtminstone mentalt påverkad) om man utsetts för för många stress situationer, det är bara det att en person med störningar lättare börjar och hellre hänger sig åt tortyr m.m.

Det är klart att man skall få psykos kryss om man ser kompisens huvudskjutas sönder eller själv sitter där med tarmarna i händerna, ditt psyke påverkas och behöver psykoterapi. Alla som får psykos blir inte psykopater med tortyr begär (det är bara väldigt vanligt bland äventyrslystna individer) men alla som får psykos kryss i massor blir till slut galna.

Man behöver inte avrätta folk för att få psykoskryss och sänkt moral, om ens kompis får huvudet bortskjutet så vill man nog hämnas gärna med ränta. Det kan då hända att man börjar hämnas på folk som gett sig etc. etc. och i värsta fall på oskyldiga.

_öRn
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Av någon anledning tror jag att jag inte skulle bli helt galen om mina tarmar råkade ploppa ut ur magen. Jag tror man ganska lätt accepterar något sånnt hända utan att få några men överhuvudutaget (hur stavar man "överhuvudutaget"?). fast det kan bero på att jag kanske redan är en psykopat..

Smaffy är jag. blä.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Top