Nekromanti Psykologi

Kjölle

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
23
Location
Linköping
Trots att min lärare i psykologi är en opsykologisk klåpare utan pedagogiskt kunnande har jag lyckats snappa upp lite kunskaper under lektionerna. Gällande holistisk psykologi och avvikande beteende, neuroser och psykoser.

Därför har jag funderat lite över psykosen i Neotech, konstaterat att jag inte lyckats förstå vad som rättfärdigar den och vad den egentligen innebär och simulerar.

Att man vill fly från eventuella fobier håller jag med om, men däremot att man till slut skulle få en koma av det förstår jag inte helt. Inte heller förstår jag att man tvunget måste hamna i psykos av att döda, man kan bli lite neurotisk och drabbas av diverse åkommor, men man hamnar knappast i koma av det. I så fall skulle första världskriget ha blivit en omöjlighet efter några veckor eftersom inga soldater längre kunnat slåss.

Lite allmänna funderingar över vilket psykologiskt synsett konstruktörerna till Neotech har på psykologi skulle vara kul att veta.

Inget ont över reglerna, de förhindrar en hel del blodbad under spelandet, men jag förstår dem inte helt. Ser jag det mot bakgrund mot det inslag Aktuellt hade igår vid 21-sändningen om ryska krigsveteraner får jag förståelse för deras förekomst, men inte deras uppbyggnad.

Om svar anhålles, för att jag ska få ro.

/Per
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vart står det något om koma? Man hamnar så vitt jag vet inte i koma av psykos. Man får som värst en permanent psykos. Jag ser egentligen inga problem...
Tänk på avtrubbningsreglerna, att rollpersonen erhåller de angivna psykoskryssen endast vid dubberling av antalet handlingar. Alla de olika reaktionerna, alltså vid panikångest, är helt realistiska.

Så, förklara vari felet ligger?

/RipperDoc
 
G

Guest

Guest
Ditt svar gav en ganska bra förklaring till det jag inte riktigt förstått innan. Jag har inte läst jättenoga, men fortfarande blir det svårt att föra skyttegravskrig med de här reglerna.

/Per, med siktet inställt på Fotogentech - rollspel i skyttegravsmiljö
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Skyttegravskrig:
För varje vecka får RP:n 1T6 psykos, för hårda strider. Med medlet (3,5) och regler för avtrubbning betyder det att man fått 14 psykoskryss efter 15 veckors strider. Det är inte särskilt hemskt...man kanske har fått panik någon gång. Detta återhämtas på 14 veckors vila eller 14 timmars psykoterapi. Det bevisar väl att det inte är så farligt (psykiskt sett) med skyttegravsstrider?

/RipperDoc
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sen slår du Ob också, 6T6 = (5*3,5)+(3,5*2) t.ex.... tänk på avtrubbning också...

// P|uT0NiUm
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Faktum är att psykosen inte är Ob...och att jag mycket väl räknade med avtrubbningen... nästa gången killen skulle få psykos var efter ytterligare 16 veckor...

/RipperDoc
 
Top