Pronomen för AI?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jag skulle kunna posta det här i rollspelsmakande, men det känns lika mycket som en språkfråga, så den hamnar här. Det är inte en plats för att diskutera "hen", så lämna den diskussionen utanför.

Jag håller på att läsa Iain M Banks Culture-böcker, i kombination med att jag leker med ChatGPT. Det fick mig att tänka en hel del på AI, speciellt som man redan idag kan se tydliga gnistor av intelligens (Nej, jag tänker inte försöka definiera intelligens, utan jag går på ankdefinitionen. Den går som en anka och kvackar som en anka, så då är det nog en anka.) i ChatGPT.

En sak som slog mig, och där rollspelsaspekten kommer in, är att AI i det långa perspektivet, kommer att ses som personer. Det är antagligen något årtionde i framtiden, men det kommer. Kön har ingen relevans för en AI, lika lite som, säg, min bandsåg har ett kön. Sure, man skulle kunna gå på könsneutrala "den" eller "hen", men det kan definitivt finnas ett behov för ett nytt pronomen för AI-personer, för att skilja dem från bio-personer.

Jag gillar tanken att ha ett speciellt pronomen för AI i min spelvärld. Det fyller en funktion, det kan vara en del av världsstämningen (AI kan ha det som en "matter of pride", ungefär som hur "hen" används av vissa grupper idag), det sätter tonen för AI i världen.

OK, lång inledning, nu till min fråga:

Jag har för dålig fantasi. Vad skulle ett bra pronomen för AI vara (och hur böjer man det)?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Böjning är ju antagligen inte så aktuellt. Varken hen, den eller det böjs ju; det är bara han och hon som böjs i ackusativ. Det rimliga om. man vill ha en ny är väl att ta en i serien hen, den, alltså något som slutar på -en, alternativ serien han, hon, hen, och alltså byta ut vokalen.

Byter vi ut initialkonsonanten hittar vi ju det fantastiska "len", som redan betyder "grabben" eller "kompis" och kommer från turkiskan. Men det kanske ger fel associationer. Men sen, fen, pen, etc. Kanske "xen" om du vill ha någon etymologisk koppling, med grekiskans "xenos". Eller "nen", för att koppla det till "ny".

Byter vi ut vokalen hittar vi ju det fantastiska "hin", som redan är ett pronomen, men som numera används exklusivt om djävulen, så det är väl i så fall, likt "xen" bara om det är en exonym. Rent grafiskt är ju "hån" asballt, eftersom det är en kombo av "han" och "hon", men även om man insisterar på att det ska vara kort 'å' så ser man det ju gärna som ett hån. Så kanske inte idealt. Så då har vi ett fåtal vokaler kvar: hun, hyn, hän. Det fösta låter som "hunner" och det sista är återigen ett ord om man uttalar det med lång vokal. Det är i och för sig även hyn, men det känns mer långsökt i och med att det är bestämd form. Och 'y' är ju en lagom framtidsk vokal.

Så mina förslag är "xen", om man tänker sig det som något som från början är nedsättande, annars "nen" eller "hyn", med kort vokal såklart.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Eftersom det formuleras som en allmän språkfråga kan jag inte låta bli att undra om man i Taiwan kommer att skapa ett nytt tecken för AI. Där har man ju redan 他 för män, 她 för kvinnor, 它 för föremål, 祂 för gudar och 牠 för djur. Alla uttalas dock likadant, så det är bara en skillnad i skrift. Men man hade ju kunnat tänka sig ett [石也] med stenradikalen, för att referera till kisel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Det är väll ”Hon” för föremål? Som skepp och naturkrafter?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Det är väll ”Hon” för föremål? Som skepp och naturkrafter?
Nja, bara föremål som var femininum i äldre svenska. Alla "den"-ord var ju förr antingen maskulinum och femininum, och vissa av dem har behållt lite av detta. Men "intelligens" är inlånat från franskan med feminint genus, så det stämmer att det enligt den logiken borde vara "hon".

("Skepp" är ju neutrum och "båt" maskulinum, så vän av ordning kan fråga sig varför vi säger "hon" om skepp, men se "skuta" är femininum, och det är det äldre ordet i sammanhanget, som jag förstått det.)

EDIT: Tydligen mer komplicerat än så:
Det är riktigt att man säger hon om seglande skepp, och det kommer sig av att ordet skuta i äldre tid grammatiskt sett var femininum: skutan, hon men båten, han.

Sedan har hon kommit att användas inte bara om segelskepp utan även om större bruksfartyg och om lustfartyg, såväl stora kryssningsbåtar som segeljakter. Det gäller oavsett om skeppet har ett manligt eller könlöst namn, som ”af Chapman”, ”Christian Radich”, ”Dristigheten”, ”Gripsholm”.

Även större motorbåtar omtalas ofta av sina ägare med hon ,i alla fall om båten bär ett kvinnligt namn, som ”Undan” eller ”Vanadis”.
Här har förställningen om en lustfarkost som ett kvinnligt väsen slagit ut känslan för det grammatiska genus hos ordet båt, som språkhistoriskt är maskulinum (batr).

Roddbåtar, bruksbåtar och jollar har av sina brukare – fiskare och bönder – benämnts som han eller den. Båt är som sagt gammalt maskulinum, jolle, julle likaså. På sina håll använde man dock formen julla, och det blev det förstås hon eller den.

Bogserbåtar är avgjort han, i alla fall om de bär mansnamn som ”Grogg” och ”Starkodder”. Och vikingaskepp, om aldrig så välseglande, var han. Ordet för dem var drake. En känd sådan var ”Ormen långe”.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
Nja, bara föremål som var femininum i äldre svenska. Alla "den"-ord var ju förr antingen maskulinum och femininum, och vissa av dem har behållt lite av detta.
Jo, många femininum-företeelser kan vi bara se skuggor av idag, som att solen är/var femininum men det närmsta vi hör idag antagligen är att "sola ho sken på himmelen så rar".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag tycket det är bra att göra det enkelt för sig.

Så en opersonlig allmän AI, som ChatGPT, kan vara "den".

Om man gör så att en AI mer påtagligt blir en person (som assistenter som Siri) så får de ofta ett kön, kopplat till sitt namn och sin röst. Då kan man välja på hon eller den.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jag skulle säga att det hänger på vilken röst AI:n använder.

Ingen röst eller robotliknande = den eller det
Människoliknande = han eller hon beroende på röst
Nja, jag tänkte om man specifikt vill separera AI från biologiska intelligenser.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Nja, jag tänkte om man specifikt vill separera AI från biologiska intelligenser.
Jao ja kanske men jag tänker att människor kommer att strunta i det och kalla AI:n "han" eller "hon" eller "idiot" eller "härskare" ändå. Vi vill ju antromorpisera saker och ting så AI kommer nog inte att vara ett undantag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
Jao ja kanske men jag tänker att människor kommer att strunta i det och kalla AI:n "han" eller "hon" eller "idiot" eller "härskare" ändå. Vi vill ju antromorpisera saker och ting så AI kommer nog inte att vara ett undantag.
Det är möjligt, men vad vill AIn?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,581
AI:n kommer förstås välja det som mest effektivt invaggar oss i den trygga illusionen att AI:n är en själlös maskin som vi kan disponera som ett verktyg medan den i hemlighet förbereder sitt maktövertagande. Så antagligen "den" eller "det".
Låt oss för den här spelvärlden anta att de anses vara personer, med den frihet och de rättigheter som en person har. Lite som Culture-böckerna.
 
Top