Nekromanti [Promotion] Svensk rollspelshistoria som wiki

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Efter att den förra versionen av min wiki med rollspelshistoria (där bl.a Mekanurg, Tomas Arfert och Dante bidragit) blivit hårt ansatt av spambottar har jag nu återskapat allt viktigt, snyggat upp en del, bytt wikimotor och stärkt upp säkerheten.

Jag tjuvstartade lite igår i en tråd i Rollspelsforumet, men nu är den nog redo att presenteras:

WIKI

Tanken är alltså att vi tillsammans sitter på en massa kunskap om rollspelshistorien. Och att det vore himskans trevligt om vi kunde samla den kunskapen. Min vision är en wiki med dels ren klassisk "wikikunskap" om framför allt en massa svenska rollspel, och dels en massa berättelser och information om till exempel hur det funkade på Äventyrsspel, varför Mutant blev Chronicles, vilka bråk som varit och vilka de drivande personerna och företagen varit.

Det här klarar jag såklart inte själv. Jag kommer att skriva om sånt jag kan, när jag har tid och ork, och jag kommer att försöka agera kurator för samlingarna och snygga till artiklar, fixa länkningar och taggar och kategorier och annat.

Om du känner att du har något att bidra med, något att berätta om, något rollspel som ligger dig varmt om hjärtat eller någon spelmakare du känner för att skriva om... Skriv! Det är inte viktigt att det blir alldeles rätt eller snyggt eller så. Det fixar vi/jag senare.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Jag skulle gilla om folk kunde scanna in gamla programblad och liknande från olika konvent och liknande.
krank said:
Jag också! Öht får det gärna skrivas mer om konvent och fanzin. Och scannas in. jag ska kolla så att det finns möjlighet att ladda upp PDF:er och så.

Och framsidor och rollformulär och kanske nån exempelsida för varje spelprodukt eller så också. Bilder är bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har köpt domänen rollspelshistoria.se nu för några minuter sedan och väntar på att den ska gå igenom.

I samband med det, och en del annat administrativt fifflande, kan det vara klurigt att komma åt siten ett tag.

Jag återkommer när jag vet mer.
 
Top