Nekromanti [Promotion] Liten uppdatering för Rotsystem

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag brukar uppdatera Rotsystems facebooksida minst en gång om dagen, men kanske borde jag göra det här också?

Arbetet med texten fortskrider. En dålig dag producerar jag 200 ord, en bra uppåt 1000-1500 eller så. Spelledarkapitlet visade sig bli rätt maffigt, 25 sidor råtext hittills. Det blir nog minst 27 eller 28 innan jag blir klar. Det blir ett matigt kapitel, med tips om allt från hur man gestaltar och hittar på SLP:er till hur man förbereder deckargåtor, heists, expeditioner i vildmarken och inte minst intressanta strider som inte fastnar i BRP-pingis.

Totalt ligger regelboken just nu på omkring 157 sidor, 58700 ord. Siffrorna är lite osäkra eftersom jag idag gjorde en del redigeringar och inte kollat efter hur de påverkade antal ord. Mer exakt såg jag till att eliminera vartenda litet semikolon i hela boken (tror jag). Kanske blev något kvar, men det betyder i varje fall att min ovana att överanvända dem inte kommer att befläcka texten. Nästa "sökvända" blir nog att försöka eliminera ordet "man". Nästan alltid, utom när det refererar specifikt till kön, kan ju det ordet formuleras bort eller bytas ut utan större problem. Det blir rentav bättre med direkt tilltal - "du" eller "ni". Jag borde också kolla så att jag inte har några långa tankstreck kvar... Men det där är småpill-redigering.

Det jag har kvar att skriva är litegrann i spelledarkapitlet och därefter kapitlet om spelets hemligheter. Sedan ska diverse illustrationer göras, korr korrigeras och en god portion av introduktionsäventyret bearbetas för att stämma bättre med de nya tekniker för utforskning jag just skrev in i spelledarkapitlet. Det vore ju lite kasst om introäventyret inte verkar vara planerat med hjälp av de strukturer som beskrivs i boken.

När det gäller illustrationer från andra så har det avstannat och lär inte bli så mycket mer. Totalt blev den 28 illustrationer plus en framsida och 50 stycken små ansikten som jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska använda än. Om jag har ork och tid skulle jag vilja hitta på namn, sysselsättningar och kanske stats till dem och lägga dem som SLP:er i marginalerna i boken. Eller så dumpar jag dem bara i appendix, som inspiration. Eller så dumpar jag dem bara i marginalerna utan vidare förklaring. Eller så använder jag bara några av dem i den här boken, och spar dem till SLP.porträtt och sånt i kommande moduler. Jag vet inte riktigt.

Om jag räknar efter och struntar i de 50 ansiktena så borde mina nuvarande 157 sidor bli c:a 200 i tryck, vilket skulle ge en illustration var sjunde sida, eller en bild omkring var 3-4:e uppslag.

Så, öh... Jag skriver, och skriver, och räknar, och skriver lite till. Pengarna jag fick via Indiegogo är borta nu, med råge, men innebar att jag slapp leva på existensminimum ett par månader för att kunna punga ut till illustratörer. Note to self: Börja tidigare på nästa projekt. Har inte så mycket att rent konkret visa upp just nu, utöver de bilder och grejer jag postar sådär sporadiskt...
 
Top