Nekromanti [Promotion] GrottZine - Ett fansin för den svenska Old School-scenen

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag skrev en post här när första numret släpptes, men den försvann i kraschen så här kommer en uppdaterad repris :)

GrottZine är alltså det OSR-fansin som nyligen kläckts fram i samhörighet med Grottröj, Sveriges bästa OSR-konvent. Ett nummer har släppts, på magnifika 16 sidor i A5-format. Det är den storlek och omfång som är planerad även för framtida nummer och målet är att ge ut ett nummer varje Grottröj. Dvs fyra nummer per år. Ett exemplar kostar 20 riksdaler om man kan få det i näven av mig eller någon annan som har fått med sig några nummer för försäljning, eller 25 riksdaler om det måste postas. Nummer ett är redan slutsålt!

Nu behöver jag er hjälp, kära medforumiter. Jag behöver er hjälp att skriva material till framtida nummer och jag behöver er hjälp att bestämma hur distributionen ska se ut i framtiden.

Vad gäller material så är målet att varje nummer ska ha:
- en dungeon i mittuppslaget
- ett rum, fälla eller annan komponent som läsaren kan peta in i sin egen dungeon
- insändare
- bloggrecensioner (dvs. beskrivningar om OSR-bloggar och generella bedömningar om deras kvalitet och innehåll för att hjälpa läsaren att hitta bloggar som är värda att följa)
- slumptabeller
- helsidesannons (jag siktar på en per nummer och kostnaden är att du får bidra med något annat till numret också ;) )

Utöver de punkterna, som jag har som mål att alltid ha med, så finns det utrymme för ytterligare material som är mer valfritt. Inför nästa nummer är material på gång i de flesta kategorier, men jag tar gärna emot så mycket som möjligt så att jag dels kan fylla GZ 2 och dels kan ligga i framkant inför senare nummer. Inte minst för att senhöst och juletider tenderar att göra det lite svårare att få in kreativt arbete från folk :) Hör av dig till mig om du vill bidra med något!

Nästa sak jag vill ha feedback på är tankar kring produktion och distribution. Den här gången tryckte vi 30 exemplar. De är som sagt slut och det finns ett sug efter fler, men jag är inte så sugen på att göra större upplagor än så. Varför? För att varje ex vi inte lämnar i någons näve måste postas. Det innebär att få fram kuvert och frimärken och komma ihåg att ta med dem hemifrån och gå förbi en postlåda, samt att hålla noggrann koll på vilka som betalat och inte över olika betalningssätt. Jag har inga problem att göra det med ett tiotal, men skulle nog snabbt bli less om det handlade om fler :)

Ett alternativ som kommit upp är att lägga ut som pdf med en viss fördröjning efter den fysiska utgivningen. I så fall skulle det bli en gratis pdf. Hur skulle det kännas för er som betalt för ett fysiskt exemplar? Skulle det vara acceptabelt? Mina tankar kring pdf-utgivning är:
- vi skulle nå fler läsare än 30. Fler läsare tror jag gör det lättare att få in material till senare nummer (det vet jag inte, men jag tror det)
- det känns konstigt att ta betalt för en pdf. Mig veterligen finns det ingen svensk portal för försäljning av pdf och jag vet hur som helst inte vad ett lämpligt pris skulle vara
- jag skulle inte vilja släppa pdf förrän alla fysiska ex är slut, som en sorts garanti för att inte behöva ha några fysiska ex liggande för att alla väljer att vänta på pdf istället
- att ge ut som pdf också gör att vi tappar en viss exklusivitet; jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det. Originalplanen var endast papper, men jag underskattade visst efterfrågan en del :p

Era tankar?
 
G

Guest

Guest
Ett svenskt pappersfanzine måste man ju bara sponsra. Jag köper gärna ett ex om du har något kvar.
EDIT: Ah, såg nu att du skrev slutsålt.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Givetvis släpper ni inte någon fri pdf utan ni ger sedan ut maffiga samlingsalbum men ca 8 nummer vardera
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag tror på gratis PDFer för bättre spridning/inskick av nytt material. Sen gillar jag alltid när äldre material finns tillgängligt för nytillkomna som då inte har missat tåget så att säga utan kan ladda ner gamla nummer och ha glädje av allt material.

För att bibehålla försäljningen av de tryckta exemplaren kan det ju vara en idé att ge ut de digitala med ett nummers förskjutning (men då missar man kanske respons och inskickning av aktuellt material). Så att lägga ut som PDFer när de fysiska sålt slut kan ju funka, förutsatt att de fortsätter sälja slut såklart :)

Annars kanske de fysiska exemplaren kan ha något exklusivt i sig, något litet extra, en helsidesillustration eller något liknande som saknas i den digitala?
 
Top