Nekromanti Projekt INKA

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Att mutera ett projekts syfte :)

Jag ser gärna dig, Vindhand, med i projektet ex., då jag tror du kan tillfoga mycket.

Tack /images/icons/smile.gif

Jag vet inte om det vore så bra... Jag spelleder väldigt sällan spel med färdiga världar av en hel mängd orsaker så mina eventuella krönikor skulle inte riktigt vara användbara för andra människor. Av samma skäl skulle dylika sidor inte vara så användbara för mig annat än som ännu ett ställe att norpa idéer från.

För mig personligen vore det bättre med en "ryktesbank" där mindre specifika, kanske helt påhittade händelser kunde läggas upp. En samling av nyheter man skulle kunna höra av den kringresande handelsresanden t.ex. I stil med [color:green]Hertig Gulp av Skogsrike har råkat ut för problem nu när hans dotter Leanna väljer att träna för att bli prästinna i stället hellre än att gifta sig med tredjesonen till hertig Frank av Sjöborg.</font>
Dessa kan sedan användas som lokalfärg, äventyrsfrön, inspirationskälla mm. Man skulle t.o.m kunna ha två-tre ävetyrsfrön efter varje rykte, eller kanske idéer till vad den riktiga storyn bakom skulle kunna vara.
Det finns en webbplats för Call of Chtulhu (<a href="http://www.flar.demon.co.uk/terror/welcome.htm">Tales of Terror</a>) som gör något liknande det jag tänker mig.

Iofs kanske detta skulle gå att pressa in under INKA under förevändningen att det är för ett världslöst system såsom DoD6 eller något...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vilka världar?

För att en separat "världsdomän" skall fungera krävs det en viss popularitet, s.a.s. Tyvärr riskerar en del rollspelsvärldar få för lite popularitet. Vi har därför planerat ha ex. en allmänt hållen fantasydomän, som alla kan hämta idéer från.
D.v.s. inte knutet till en specifik konstruerad värld. Ungefär som skräckforumet får stå för alla skräckspel, istället för ett forum för varje spel (som därmed skulle bli väldigt döda pch tråkiga forum).
Maila mig om du är intresserad av att utveckla en sådan allmän fantasydomän!
ripperdoc@telia.com

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Vilka världar?

För att en separat "världsdomän" skall fungera krävs det en viss popularitet, s.a.s. Tyvärr riskerar en del rollspelsvärldar få för lite popularitet. Vi har därför planerat ha ex. en allmänt hållen fantasydomän, som alla kan hämta idéer från.

Det låter kul... Allmän fantasy är en stor favorit för mig :)

Maila mig om du är intresserad av att utveckla en sådan allmän fantasydomän!

Oki... done.
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
En fundering.
VArför ha befintliga världar igentligen. Jag kan i.o.f förstå att det är enklare att sätta igång projektet med redan befintligt material. Jag skulle däremot vilja säga att det i ett senare skede bli enklare med egna världar på grund av den frihet att driva igenom en historia i och med krönikorna än med en befintlig värld. Dessutom så kommer det att inte gå stick i stäv med spelföretagets historiautgivning. Visserligen kommer det att krävas lite mer arbete men om detta läggs ut på olika personer (SL´s) så tror jag att efter en inte alltför lång tid ha en värld där man sköter allt själv.
Vindhand skrev att han var tveksam då han sällan använder sig av befintliga världar. Sådan är även jag, väljer hellre en egen värld där jag kan bestämma själv i vilken riktning historien tar. Gardener och jag diskuterade om ett liknande projekt för ett tag sedan där man skulle skapa ett område till att börja med där alla skulle kunna bidra med egna saker/äventyr/krönikor/personer m.m det enda var att min fick inte döda varandras kreationer utan upphovmakarens tillstånd ifall man skapade ett äventyr. Detta kan inte ungås med tanke på att man kan inte förutspå spelarnas drag men man skall inte göra det medvetet. Denna kampanj kunde liknas i tanke sätt som antologin "Den vulgära enhörningen" i uppbyggnad. Där varje person som är delaktig i projektet skapade sin del för att sedan läggas ut på nätet och skapa en helhet.

Lite av min tankar bara.



Shadowcat
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi planerar för tillfället ha både befintliga och nya världar.
Befintliga världar är bra av jsut den orsaken att en massa folk spelar i dessa, och vill ha mer material. Det är alltså populärae och därmed får man in material. Plus att man redan har mycket att bygga på, i.o.m. att världen redan bör ha en hel del material i ex. moduler.
Det komemr bli mycket jobb med de redan befintliga världarna. Därmed komemr det bli ännu mycket mer jobb med nya världar. Själv är jag itne särskilt intresserad av att starta upp en sådan domän, men ex. Vindhand var det, och finns det intresse så blir det ju av, svårare än så är det inte.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Jag tycker att det låter som ett fantastiskt projekt, som inte bara kommer att fungera (jag är övertygad om att problemen som nämnts är överkomliga), utan även vara en föregångare till många liknande siter.

Idén är helt underbar. Så jag uppmuntrar till att se möjligheterna i projektet.

/boddi
 
Top