Nekromanti Program för Kartritare

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Någon som känner till ett bra (gratis) program för att rita kartor? Det fåtal jag har prövat har antingen bara varit begränsade demon, shareware eller helt enkelt bara väldigt dåliga. Vad använder ni för att rita kartor till era spelmöten?
Det är som bekant väldigt jobbigt att rita kartor för hand, när man ska rita ut 25 identiska stolar. Det är dessutom väldigt tidskrävande. Jag tror att det finns ett stort intresse för sådana program inom hela rollspels Sverige. Länkar uppskattas.

// Flyby
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Själv använder vi inte så många kartor. Spelarna behöver ju inte se en karta så fort de går in i ett värdshus.

Däremot händer det att vi använder kartor på väldigt viktiga platser.

Mitt tips är alltså: Försök hålla ner antalet kartor. Fundera över om det verkligen behövs 25 stycken. Jag tror att du skulle kunna få ner antalet till 2-3 om du gallrade lite.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Program för Kartritare (nästan OT)

Tja, jag ritar mina kartor själv. Själv är jag en så mästerlig tecknare så jag grejar det. Men å andra sidan behöver man ju inte göra kartorna allför sensationellt detaljerade. Om man inte vill ha dom så bra, förstås. Då får man väl jobba lite grann.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Campaign Cartographer...

...hette ett program som jag testade för ett tag sen. Det var varken gratis eller särskilt bra, men det kan mycket väl hända att tillverkarna har gjort en ny version sen jag testade. URL kommer jag dock inte ihåg...

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Men om man nu...

Man kan ju alltid rita dom i MS Paint...det har jag använt faktiskt...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:yellow]Din fackla i natten</font color=yellow>
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Men om man nu...

Hehehe, en annan använder ju Microsoft Excel för att göra kartor/images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Paintbrush?

Gratis.
Enkelt att använda.
Kan kopiera till som t.ex. stolar.
Lite stämningsförstörande om man lämnar fram till spelarna.

Men varför ska man rita stolar? Rita borden istället, mer stämning över de kartor man rita medan man spelar. Ofta behöver man inte ens rita kartor utom till strider.

/[color:green]Han</font color=green> som använt P-brush en eller tre ggr till att rita kartor
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Men om man nu...

Hur i HEL*ETE kan man använda EXCEL för det ändamålet. Nej, jag hade ett barnsligt ritprogram som hette Fine Artist. Grejen var dock att det fanns roliga spray och ikon föremål så att du enkelt kunde sätta ut skog och sånt. Du kunde även kopiera saker och även enkelt göra egna dåligt gjorda tecknade figurer. Detta program räcker nog jättebra till att göra kartor men för experter med datorer kan man annars anväånda Corel Draw som är ett otroligt starkt ritprogram.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Varför..

..använda kartor överhuvudtaget?
Okej, det ger bättre överblick över situationer och hjälper till att beskriva hur något ser ut, men det begränsar fantasin och gör det hela till ett mer strategiskt bollande än rollspelande..
Om man nu ska göra kartor överhuvudtaget så brukar rutigt papper vara bra om man inte kan rita raka linjer på fri hand och angående 25 stolar så kan man väl rita kartan på en höft, utan att ta med varje liten stol, bänk och stövel som nu råkar finnas där inne.
Snackar vi mer åt "rita kartor för att ta med i Mitt Eget Rollspel [tm]"-hållet så finns det ju mer eller mindre bra 3d program som kan göra sådant åt en, men jag föredrar nog ändå Photoshop med en handfull extra filter. Inte gratis (om man nu inte bränner det av någon), men enklare och bättre än att leta ute på nätet efter halvtaskiga share/freeware program.



 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Men om man nu...

Det går ju förstås inte till vilka kartor som helst, men det går bra till kartor över t.ex. byggnader och katakomber. Man gör helt enkelt cellerna i Excel väldigt små och kvadratiska, sedan använder man ramar för att skapa väggar och dörrar. Ev. kan man färglägga i Excel också. Finputsningarna får man göra i något ritprogram, saker som numrering och text (ser inte bra ut i Excel).

Den bifogade bilden är gjord helt i Excel (dock inscannad).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
kartprogram(?)

Snygg karta!

Kom på det perfekta sättet att göra kartor...man skaffar Warcraft2 map edit och gör lätt fina floder, skogar, sjöar och allt sånt. Sedan tar man bara print screen och klistrar in i något grafikprogram. Voila! /images/icons/laugh.gif

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:purple]som inte kan rita alls...</font color=purple>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Re: Campaign Cartographer...

demot finns att ladda hem från <A HREF="http://download.com" target="_new">http://download.com</A> //[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:green]som inte kan rita alls...</font color=green>
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: kartprogram(?)

LOL!
Jag får ta och prova det någon gång! /images/icons/laugh.gif
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Re: kartprogram(?)

Det finns mysiga skärmdumpsprogram som kan ta skärmdumpar över större områden än vad som får plats på skärmen. Det borde fungera rätt bra. Jävligt skön idé, jag måste testa det sen.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Jag håller med dig om att de inte alltid behöver kartor, men det är alltid bra att ha utifall att det blir strid. Jag vill ha ett gäng kartor över ett gäng möjliga stridsskådeplatser. Inte alla möjliga, men iallafall över de platser där det är mest troligt att det blir strid.

// Flyby
 
Top