Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 6,237
Det här är en fundering som mer bygger på en känsla än något mer välgrundat. Jag har under en längre tid (alltid?) tyckt att det är jobbigt när spel jag gillar (eller är intresserad av) springer iväg och plötsligt exploderar i utgivning. Alltså många olika sorters produkter över kort tid.
Mitt problem med detta är att jag lätt får känslan att jag tappar överblicken. Det svårt att avgöra vad som är skaparnas kurerade val (något jag gärna vill ha) och därmed välja mellan produkter.¹ Och det blir lätt en balkaniserad diskussion bland användarna, där man inte riktigt kan lära sig av varandra eftersom infallsvinklarna blir för många. Och även om jag skulle ta den ekonomiska kostnaden för att köpa allt är det osannolikt att jag, i konkurrens med alla andra spel, tar mig tiden att läsa allt så att jag kan sovra själv (och eventuellt kombinera själv).
¹ En lösning är kanske att ha tydliga ej överlappande produktkategorier. Detta är settingböcker typ A, detta typ B, detta är äventyr. Men jag tycker inte det är så vanligt, oftare än inte blandar man friskt.
Sidospår: En variant av problemet är spel med massiv tredjepartutgivning. Det är delvis annorlunda men ger lite samma effekt på mig som läsare. Var ska jag börja? Vad är bra?
Den konkreta funderingen idag väcktes av WFRP 4, som jag tror har gett ut runt 40 produkter som blandar friskt mellan setting, äventyr, kampanjmiljö, regler och äventyrsfrön. (Jag har alltså helt ärligt en excellista för linjen, trots att jag inte köper något, bara för att kunna sortera ut vad som eventuellt kan vara intressant för framtiden.) Men det finns många flera.
Så min fråga här till forumet. Hur upplever ni det? Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer? Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt? Och för er spelmakare, är detta något ni tänker på? Hur gör man för att hantera frågan, om det alls sker?
Mitt problem med detta är att jag lätt får känslan att jag tappar överblicken. Det svårt att avgöra vad som är skaparnas kurerade val (något jag gärna vill ha) och därmed välja mellan produkter.¹ Och det blir lätt en balkaniserad diskussion bland användarna, där man inte riktigt kan lära sig av varandra eftersom infallsvinklarna blir för många. Och även om jag skulle ta den ekonomiska kostnaden för att köpa allt är det osannolikt att jag, i konkurrens med alla andra spel, tar mig tiden att läsa allt så att jag kan sovra själv (och eventuellt kombinera själv).
¹ En lösning är kanske att ha tydliga ej överlappande produktkategorier. Detta är settingböcker typ A, detta typ B, detta är äventyr. Men jag tycker inte det är så vanligt, oftare än inte blandar man friskt.
Sidospår: En variant av problemet är spel med massiv tredjepartutgivning. Det är delvis annorlunda men ger lite samma effekt på mig som läsare. Var ska jag börja? Vad är bra?
Den konkreta funderingen idag väcktes av WFRP 4, som jag tror har gett ut runt 40 produkter som blandar friskt mellan setting, äventyr, kampanjmiljö, regler och äventyrsfrön. (Jag har alltså helt ärligt en excellista för linjen, trots att jag inte köper något, bara för att kunna sortera ut vad som eventuellt kan vara intressant för framtiden.) Men det finns många flera.
Så min fråga här till forumet. Hur upplever ni det? Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer? Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt? Och för er spelmakare, är detta något ni tänker på? Hur gör man för att hantera frågan, om det alls sker?
Last edited: