Produktöverflöd - bra eller dåligt?

Bifur

Veteran
Det här är en fundering som mer bygger på en känsla än något mer välgrundat. Jag har under en längre tid (alltid?) tyckt att det är jobbigt när spel jag gillar (eller är intresserad av) springer iväg och plötsligt exploderar i utgivning. Alltså många olika sorters produkter över kort tid.

Mitt problem med detta är att jag lätt får känslan att jag tappar överblicken. Det svårt att avgöra vad som är skaparnas kurerade val (något jag gärna vill ha) och därmed välja mellan produkter.¹ Och det blir lätt en balkaniserad diskussion bland användarna, där man inte riktigt kan lära sig av varandra eftersom infallsvinklarna blir för många. Och även om jag skulle ta den ekonomiska kostnaden för att köpa allt är det osannolikt att jag, i konkurrens med alla andra spel, tar mig tiden att läsa allt så att jag kan sovra själv (och eventuellt kombinera själv).

¹ En lösning är kanske att ha tydliga ej överlappande produktkategorier. Detta är settingböcker typ A, detta typ B, detta är äventyr. Men jag tycker inte det är så vanligt, oftare än inte blandar man friskt.

Sidospår: En variant av problemet är spel med massiv tredjepartutgivning. Det är delvis annorlunda men ger lite samma effekt på mig som läsare. Var ska jag börja? Vad är bra?

Den konkreta funderingen idag väcktes av WFRP 4, som jag tror har gett ut runt 40 produkter som blandar friskt mellan setting, äventyr, kampanjmiljö, regler och äventyrsfrön. (Jag har alltså helt ärligt en excellista för linjen, trots att jag inte köper något, bara för att kunna sortera ut vad som eventuellt kan vara intressant för framtiden.) Men det finns många flera.

Så min fråga här till forumet. Hur upplever ni det? Någon som delar min syn eller är det bara kul med mycket grejer? Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt? Och för er spelmakare, är detta något ni tänker på? Hur gör man för att hantera frågan, om det alls sker?

Last edited:
Jag delar till viss del din känsla. Att det finns många tillbehör, fler än jag har möjlighet att vare sig skaffa eller sätta mig in i, till ett spel är för mig inget problem i sig. Om jag däremot även får för mig att jag behöver ha koll på alla dessa för att kunna få fullt utbyte av spelet så blir det däremot ett problem.

Jag tror att starter sets och liknande produkter är bra och att de marknadsför det så att det finns en bra ingång. Till exempel så släpper ligan ett nytt till the one ring vilket blir bra. Det är lätt att bli avskräckt annars.

Jag bli frustrerad när jag inte förstår vad som är vad, oavsett om det rör sig om en produktlinje på 3 böcker eller 30.

DnD tyckte jag var hyfsat tydliga i början, men sen kom Xanathars guide to everything, Tashas cauldron, etc... och om jag hade försökt ge mig in i DnD idag hade jag varit väldigt frusterad och antagligen struntat i det.

Samma sak med Numenera som är ännu mer förvirrande i vad som är vad.

Det kanske är gammalmodigt av mig en jag önskar att folk bara kunde märka sina produkter lite tydligare med vad de faktiskt är istället för att hitta på fräsiga namn.

Grundregler
Regeltillägg - fordon
Regeltillägg - vildmarksutforskning
Kampanjsetting - Höglandet
Kampanjsetting - Skrotstaden
Äventyr - Höga hedens hemlighet (setting: höglandet)
Äventyr - skrotsamlarna (setting: skrotstaden)

När jag sitter och scrollar i en webshop vill jag inte behöva öppna och lusläsa varenda produktbeskrivning för att lista ut vilka böcker jag behöver köpa för att komma igång och spela, eller vilka böcker jag ska kompletera med.

Jag inser att ovanstående blir lite bökigare i och med att många tillverkare vill blanda både äventyr och regler i sina böcker för att det ska sälja bättre, men jag är säker på att om de ansträngde sig så skulle det lösa sig.

Beror väl lite på.

Äventyr och kampanjer kan det inte finnas för mycket av.
Nä. Det kan jag hålla med om, i alla fall om de inte genomgående blandas upp med en massa generell setting. Däremot skulle jag gärna se att fler äventyr hade en tydligare premissbeskrivning - ett när, var, hur - som var lättillgänglig för en utan att man behövde gräva i text kring produkten. Tycker alldeles för många äventyr är alldeles för snåla/slarviga med att bjuda på sådant.

Hellre för mycket än för lite.

Men, jag håller ju med om att det måste vara tydligt vad för typ av produkt något är - äventyr, regler, etc. Det alldeles oavsett om det finns få eller många tillbehör.

Hur upplever ni det?

Min upplevelse är att jag köper för mycket saker som jag inte använder. Att samlandet blir att ha alla bokryggar i hyllan snarare än att jag riktigt vet vad böckerna ska vara till för. Stor del av varför jag försöker joina Köpfritt-utmaningen i ärlighetens namn. (Dålig impulskontroll kanske?)

Saken är ju att jag har som roligast med endast grundbok/-box och inget mer. Spel som inte funkar på det sättet eller som inte känns tillräckligt intressanta tar jag inte själv till spelbordet, och borde jag därför inte köpa.

Struntar ni i översikten och kör på känsla för första bästa produkt?

När jag lyckas hålla mig till mina principer, endast grundbok/-box och inget mer. Resten kommer jag ändå inte använda.

Det här är inte helt enkelt och jag är därför ambivalent.

Å ena sidan: släpps det väldigt många produkter till ett visst spel börjar jag undra över varför det finns så mycket att lägga till. Innehåller inte startboxen det mest väsentliga? Borde produktlinjen ha lagts upp mer effektivt?

Å andra sidan: gillar jag en viss produktlinje eller en viss setting, så är det mest kul om det kommer nytt. Men i längden blir det lätt urvattnat. Jag har svårt att komma på något rollspel som jag tycker behöver fler än 20 produkter (om vi räknar bort kompletterande saker som tärningsset, plastgubbar och extra rollfurmulär).

Jag har i modern tid mest spellett etablerade spel där jag vet från dag 1 att det finns massor av publicerade äventyr att välja mellan. De två nya spel som jag nappat på har hittills bara alstrat varsin äventyrssamling: Swords of the Serpentine och Brindlewood Bay.

Grundbokens regler skall vara alla regler spelet behöver. Ser jag att det finns expansioner för magi, strid etc går spelet fetbort. Efter grundboken vill jag bara ha setting/äventyr/kampanj, inget annat. Någonsin. Och inte fler än kanske en bok om året. Ofta släpper jag en produktlinje när det vankas regelexpansioner eller (ännu värre) en reviderad nyutgåva. (Men det finns undantag; Oktoberklandets andra utgåva t.ex. var inte bara en revision – det var en helt ny take på såväl värld som regler. Och bra dessutom! EDIT: Jag har lite samma förhoppningar för nya Coriolis, så där hakade jag på!)

Last edited:
Min upplevelse är att jag köper för mycket saker som jag inte använder. Att samlandet blir att ha alla bokryggar i hyllan snarare än att jag riktigt vet vad böckerna ska vara till för. Stor del av varför jag försöker joina Köpfritt-utmaningen i ärlighetens namn. (Dålig impulskontroll kanske?)
Stort igenkännande! Jag har helt klart köpt alldeles för många DoD-produkter. Inte så att jag ångrar dem - det är bra prylar, men när ska jag hinna spela dem? Särskilt nu när jag kommer att satsa på Daggerheart förutom på nördhängen.

Jag gillar spel med en rätt sparsmakad produktion, så att jag kan hänga med och ha koll på spelet så att säga. Helst vill jag kunna läsa allt och spela mycket av allt till spelet. Tror detta kommer från min barndom, när jag och mitt kompisgänget fram till slutet av 80-talet köpte allt till alla Äventyrsspels spel, och jag tror och att mer eller mindre allt blev spelat också. Men någonstans där så började vi spela spel av andra speltillverkare och jag tror att mängden material också ökade med tiden?

Det enda spel - förutom 80-tals DoD, 80-tals Mutant, (och Chock, för all del) - om vilket jag kan säga att jag har läst nästan allt och spelat det mesta är Pendragon.

Sen är det så klart troligen en dålig affärsmodell, sparsmakad produktion. Gillade att Wizards höll emot och bara gav ut några böcker om året i början av femte editionen. Nu har spelet ändå blivit helt oöverskådligt.

I övrigt håller jag med om att regelexpansioner är ett otyg. Ge oss ett färdigt spel från början. Och spelbara moduler.

att det finns massor av publicerade äventyr att välja mellan.
Ja, jag tycker ju just äventyr är lite ett specialfall. Av någon anledning har jag tex aldrig känt som i startposten inför CoC, som ju har en uppsjö av äventyr. Kanske för att spelet 1) helt saknar regelexpansioner (utöver nyutgåvor, 2) jag vet att dess äventyr nästan per definition står på egna ben och att all relation mellan dem behöver skapas av mig.

Last edited:
Intressant att ni lyfter överköp @Rangertheman och @entomophobiac. Jag upplever närmast motsatt reaktion i det läget - alltså det blir inga köp för jag får ingen överblick. DoD/Dragonbane är tyvärr på väg ner längs den banan med sitt tredjepartsflöde. Var ska jag liksom börja om jag vill skapa en egen spelvärld? Ska jag köpa och läsa 10 produkter bara för att konstatera att 8 faller bort? Då avstår jag hellre. (Vilket är skälet till att jag antagligen kommer hålla mig till Ereb Altor om jag ska spela det. Då vet jag ramarna liksom.)

Splatböcker har jag alltid varit helt oförstående inför. Vadå "Krigarens bok"? Allt jag behöver är vapentabellen och två-tre sidor stridsregler, tack så mycket.

Splatböcker har jag alltid varit helt oförstående inför. Vadå "Krigarens bok"? Allt jag behöver är vapentabellen och två-tre sidor stridsregler, tack så mycket.

Splatböcker (som ju ofta är en form av spelarböcker) tycker jag är helt centrala! Helst ska de innehålla så mycket spelhjälp att man knappt (eller kanske inte alls) behöver äventyr. Det beror på hur väl utformade de är.

Bäst är de om de kretsar mer kring vad rollpersonerna kan göra i spel och mindre kring vilka förmågor de kan få om de blir väldigt mäktiga. I mina ögon är splatbooks en av de produkttyper som det borde gå att utveckla mest.

Last edited:
Splatböcker (som ju ofta är en form av spelarböcker) tycker jag är helt centrala! Helst ska de innehålla så mycket spelhjälp att man knappt (eller kanske inte alls) behöver äventyr.
Min grupp ägnar sig mest åt utredningsscenarier. Där har man ju ingen större hjälp av böcker som spelarna läser. Spelet handlar om hur de försöker lösa gåtor medan de utsätts för diverse oväntade faror.

Back