Nekromanti Problemet med skumma dimensioner

Gnosis_UBBT

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
4
Location
Växjö
Jag sitter och knåpar på en liten (stor) kampanj. Då jag tidigare idag råkade se ett av avsnitt av den eminenta serien "Dr Who" på BBC. Huvudpersonerna kutade runt i ett stort hus och försökte hitta ut men kom tillbaka till samma plats osv.

Åh, tänkte jag, illusionisternas magiskaring skall naturligtvis finnas på en sådan plats. Sedan insåg jag ett litet problem... Spelare tenderar att bara låta allt flyta på när dylika skumma saker börjar inträffa; de förlitar sig helt enkelt på att allt löser sig självt vartefter. En lösning på detta kan ju tyckas vara att bara glo på spelarna och fråga "Vad gör ni nu?". Detta leder dock troligen till att spelarna blir handlingsförlamade. Den bättre lösningen, inser jag nu samtidigt som jag skriver, är att ge dem små hintar här och där. Dessa riskerar dock att bli allt för tydliga.

Hur skall man egentligen bete sig som SL för att spelarna verkligen förstår att saker minssann inte alls kommer att lösa sig, men utan att skapa ett rejält avbrott i spelet som ofelbart uppkommer om klossen släpps i huvudet på spelarna.

There is no sin except stupity

-Oscar Wilde
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Terapi

Prova med lite iniativ-terapi. Börja äventyret (Eller ha ett enda terapi-äventyr) med att RP:na måste ta iniativ i en sån skum miljö för att något ska hända.

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Nattens Filmtips!

Se The Cube. 'nuff said!

-Gaxar, som såg den ikväll och är förbannat uppskärrad!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nattens Filmtips!

Cube, mums! En av dom få riktigt spännande filmerna!

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Hur SL ska bete sig!

När vi spelar är det nästan hela spelet, just att spelarna ska ha typ sådana gåtor att fundera på..
Skulle jag (som SL) upptäcka att spelarna förlitar sig på att jag ska leda dem ut ur någonting, så blir det snarare en antiaktion från min sida. Jag skulle ge dem mindre ledtrådar om de inte verkligen gör någonting med dem som de redan har.

Att beräkna och variera tydligheten på ledtrådar är en konst. Ibland kan man göra händelser som blir för invecklade (kanske t.o.m. omöjliga) för att förstå. Ibland gissar de sig genom en massa ledtrådar det första de gör.
Men det beror helt på spelarna och SL, så det enda tips jag kan ge är att du kollar hur bra din grupp är och lär dig hantera just dem.

Sedan förstår jag inte alls det sista:"Hur skall man egentligen bete sig som SL för att spelarna verkligen förstår att saker minssann inte alls kommer att lösa sig, men utan att skapa ett rejält avbrott i spelet som ofelbart uppkommer om klossen släpps i huvudet på spelarna."
Det första är enkelt, man gör dem förstådda att det inte kommer någon hjälp genom att helt enkelt inte hjälpa dem.
Men på den andra delen så förstår jag inte vad du menar.

- Zire, har svarat en del åtminstone, hoppas jag
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Nattens Filmtips!

Var inte du med i den recensionen? Någon tipsade om the game, jag tipsade om cube.. Se den! Människor vaknar upp i ett kubformat rum som angränsar till andra rum, som angränsar... ja. Och vissa rum är farligare än andra!

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 
Top