Äventyr kontra scenario
Jag håller med om mycket av det som Gadsby skriver. Jag har funnit en stämning i Neotech 2, men jag har fått kämpa för den och den har ändrats sedan NT 1. Men det var inte det jag tänkte skriva.
Jag tänkte skriva att stämningstexter a la "en gangbangers vardag" eller "att råna en spritbutik år 2060" kanske inte inspirerar till äventyr men däremot till scenarier. Äventyrskrokar (adventure hooks) är NG bra på att langa in i sina böcker (tycker jag, iaf) men ofta saknar jag små scenariokrokar. Jag behöver konstant idéer till små händelser och platser som kan dyka upp i äventyr, även om de inte påverkar äventyret på annat sätt än att skapa en stämning.
Neotech Ultra tycker jag f.ö. lyckats fånga lite stämning.
Ordförklaring: Äventyr = en lång eller kort serie scenarier.
Scenario = Händelse, plats, person som tillsammans utgör del av ett äventyr.
/d