Ichabod_UBBT
Warrior
Karaktärsdrag är en av de grejer jag gillar mest med Eon.
<ul type="square">
[*] Det ger spelare som lättare tänker i "siffror" något fast bevis på att dom är på ett visst sätt (har en del sånna spelare)
[*] Det ger mig som spelare ett visst inflytande över hur karaktärerna ska vara som personer. ("Nej, du får inte spela en karaktär med 3 i heder i hjältekampanjen!")
[*] Det ger en möjlighet att faktiskt driva UPP rollspelet i stressade situationer, när tex två karaktärer bråkar kan man bara säga "slå ett aggressions-slag" istället för "du blir arg!". Man uppmanar till rollspel, utan att beordra det.
[/list]
Mitt problem har dock visat sig lit ei min nuvarande kampanj. Som vanligt har en del spelare tendenser att spela olika typer av karaktärer. Det är inget speciellet konstigt med det, man dras ju helt enkelt åt olika ideer och så.
I min nuvarande kampanj har jag tilldelat rollerna till mina spelare. De fick en bakgrundhistoria för att sätta sig in i rollen och jag driver till och med en hemsida som uppdateras för varje spelträff.
Det har visat sig att tex en spelare (som alltid brukar spela smarta, ohederliga och elaka skurkar av någon anledning) har börjat visa liknande tendeser i sin hederliga riddarroll. Han är definitivt inte ond och elak eller så, men spelaren är av åsikten att han spelar en "dum-hederlig" roll. Han har helt enkelt svårt att spela en genomhjärtligt god karaktär.
Jag vill inte styra för mycket, men han propsar på att sänka sina värden för att han tycker att han spelar så ("Det är roligare att spela snål!") Och kampanjen bygger ju lite på att hans karaktär, som är ledare är "god".
Tips? Råd?
Hur ska jag kunna få honom att bli intresserad av att spela rollen som jag tänkt mig den utan att för den delen ta rollen från honom. Det är ju HANS roll, inte min npc...
<ul type="square">
[*] Det ger spelare som lättare tänker i "siffror" något fast bevis på att dom är på ett visst sätt (har en del sånna spelare)
[*] Det ger mig som spelare ett visst inflytande över hur karaktärerna ska vara som personer. ("Nej, du får inte spela en karaktär med 3 i heder i hjältekampanjen!")
[*] Det ger en möjlighet att faktiskt driva UPP rollspelet i stressade situationer, när tex två karaktärer bråkar kan man bara säga "slå ett aggressions-slag" istället för "du blir arg!". Man uppmanar till rollspel, utan att beordra det.
[/list]
Mitt problem har dock visat sig lit ei min nuvarande kampanj. Som vanligt har en del spelare tendenser att spela olika typer av karaktärer. Det är inget speciellet konstigt med det, man dras ju helt enkelt åt olika ideer och så.
I min nuvarande kampanj har jag tilldelat rollerna till mina spelare. De fick en bakgrundhistoria för att sätta sig in i rollen och jag driver till och med en hemsida som uppdateras för varje spelträff.
Det har visat sig att tex en spelare (som alltid brukar spela smarta, ohederliga och elaka skurkar av någon anledning) har börjat visa liknande tendeser i sin hederliga riddarroll. Han är definitivt inte ond och elak eller så, men spelaren är av åsikten att han spelar en "dum-hederlig" roll. Han har helt enkelt svårt att spela en genomhjärtligt god karaktär.
Jag vill inte styra för mycket, men han propsar på att sänka sina värden för att han tycker att han spelar så ("Det är roligare att spela snål!") Och kampanjen bygger ju lite på att hans karaktär, som är ledare är "god".
Tips? Råd?
Hur ska jag kunna få honom att bli intresserad av att spela rollen som jag tänkt mig den utan att för den delen ta rollen från honom. Det är ju HANS roll, inte min npc...