Problem med Eons metaplott?

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Jag länge spellett Eon länge och har ett problem: Spelet får inte ihop sin metaplott.

Med det sagt så har metaplotten en hel del potential, till exempel:

-De antydningar som ges i gamla Alver, Dvärgar och Tiraker, där vi förstår att något stort och episkt hände för väldigt länge sedan, vilket dvärgarna försöker dölja, och vilket tirakerna och Drezin tror ska hända igen.

-Ymirs och Fahnens mörkerkoncept, där Legender och Hemligheters tråkiga demoninvasion ersätts med ett astronomiskt fenomen.

-Konceptet kring gudaupphöjelse som tydligast presenteras i kapitlet om Blodskulterna. Hela iden om att en människa transformeras av sin persona är dels väldigt intressant att gestalta och dels innebär iden att även (många) gudar började som människor, och kan förstås utifrån sin mänskliga historia, motiv och mytbildning.

Vad är då problemet? Främst: ”Vad vill antagonisterna?” alltså antagonisterna som är kopplade till peripetin, som Nattens drottning, Sällskapet och—särskilt—Xinu.

Xinu har infiltrerat en mängd riken, och presenteras i flera böcker (Damarien, Thalamur, Falierna) som en huvudantagonist, men varför infiltrerar Xinu alla dessa länder? Vissa ”varför” behöver vi inte ha svar på, det skulle ha dödat en del av mystiken om vi visste allt om alvernas historia, bottenlösa hål eller om det finns en sjunde stam. Men om jag som spelledare ska hantera en antagonist så måste jag förr eller senare förstå vad den vill.

Visst, Damarien lär oss en del om Xinukultens mål. Men vi lär oss inte mycket om den person guden var innan upphöjelsen: det var inte Nanorgona, eller en människa som levde kring den tidigare peripetin, eller en av de första människorna. Det är lättare att greppa vad en gud vill utifrån mänskliga motiv, och även om vi lär oss en del om vad Xinu vill så har Xinu skapat sina inkarnater för att ”för att främja sina egna, ofattbara syften”.

Hur hanterar man som spelledare en antagonist med så oklara mål och så oklar vilja? Vad vill egentligen Xinu?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Behövs en metaplot i ett så pass stort "dockskåp" som Eon? Själv uppskattar jag antydningar och lösa trådar man som spelledare kan men inte behöver använda sig av för sina äventyr eller sin kampanj. Jag gillar tanken med en värld som trots givna ramar och begränsningar ger spelledare/spelgrupper friheten att själva implementera sina egna metaploter eller spinna vidare på givna sådana efter behov. Om det ens behövs för spelandet. Det känns som att varje kampanj eller serie äventyr, egentillverkade eller färdigskrivna, står stadigt utan större, övergripande skeenden.

Har aldrig under alla års spelande av Eon bekymrat mig om det i trådstarten nämnda förutom att jag efter vilja och behov vävt in element av det då det tillfört något. Det här kanske borde vara en egen tråd/frågeställning, och jag rackar inte ner på trådskaparen eller tråden, jag följer den med spänning. Är dock tveksam till metaplotens signifikans i sammanhanget Eon.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag håller med, diverse metaplottar är föga intressant i mina kampanjer. Jag syr in det jag gillar och ljuger ihop resten. Det som passar spelarna bäst är det som händer.
Dock så respekterar jag trådstartaren och kommer följa tråden med intresse. Alltid intressant att se folk nitpicka material.
 

Drafur

Veteran
Joined
31 Mar 2018
Messages
35
Jag gillar att blanda färdigt material med eget, och då är det väldigt trevligt med så många lösa trådar att dra i och väva ihop. Uppskattar att allt inte är skrivet utan att det finns en gedigen grund som man själv kan bygga vidare på. Förstår dock vad du menar, Arvid. Min förhoppning är att mycket kommer att presenteras i fräscha äventyr från Helmgast (men börja inget nytt innan vi fått sista delen av Sylfens Vrede, tack), där vi får kanske en klarare bild av t.ex Xinus mål eller liknande i en episk slutstrid mot Xinus reinkarnation i Mundana!
 
Top