Nekromanti Prislistor

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag håller på med ett rollspel (ovanligt) och skall snart börja sammanställa utrustningslistor med priser etc då projektet börjar närma sig slutet. Men hur bestämmer man igentligen bra priser på olika saker? Är det någon som har några tips eller skall man helt enkelt titta på andra rollspel, räkna om deras priser till mitt spels valuta och sedan justera vissa prylar.

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Ekonomi

Det beror helt på ekonomin i spelet. Visst kan du snegla på andra rollspel, det blir mycket bekvämare så. Men du måste också fundera på ekonomin: Vad är vanligt resp. svårt att få tag på? Kräver vissa saker stor hantverksskicklighet som är ovanlig? Vissa saker kanske bara tillverkas i vissa länder, så att andra länder måste importera dem och därmed fördyra dem. Andra saker kanske inte ens kan skeppas, utan måste inhandlas landvägen, över farliga områden. Detta kräver ofta mycket pengar till karavanerna för att en sån resa skall löna sig. Vad gäller vapen och liknande är det lättast att snegla på andra rollspel, eller ännu bättre, prata med en expert. Såna kan sina saker om medeltidens ekonomi

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ekonomi och spelbalans

Förutom ekonomin så vill man vanligtvis att viss utrustning ska vara mindre tillgänglig av spelskäl, så att inte kalle nybörjare traskar in på Pressbyrån och köper sin orbital nuke för en femma.

Ett snabbt kreationsförslag är att bestämma ett enkelt myntsystem. Sätta startpengen på en viss nivå, säg 1000 pengar och sedan skriver du ner en rimlig startutrustning. Denna ska då gå att få för de 1000 pengarna. Därefter funderar du på hur lång tid det ska ta att få tag på ballare prylar. Säg om du vill att ett vanligt uppdrag/en lön ska vara nog för att uppgradera från vapen 1 till vapen 2 då tar du priset på vapen 1, dubblar det och gör det till standardbelöning/lön. Ett simpelt grundsystem som man kan bygga ut relativt enkelt.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Bra sagt [nt]

...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 
Top