Print-on-demand, hur gör man och vad är bäst?

Brödbane

Kristallkrönikör, Guldkorsar & Pistplågare
Hej!
Sitter just nu och plitar på en produkt som jag tänkte släppa via Fria Ligans tredjepartslicens och lägga upp på DrivethruRPG. Leker nu med tanken att man kanske skulle försöka göra den som Print-On-Demand-titel då den möjligheten nu finns men inser att jag har dålig koll på hur det faktiskt funkar och vad som krävs av mig.

Är det någon som har erfarenhet av detta och har lust att dela med sig? Har sett poster om att DrivethruRPGs underleverantör för POD inte är så bra. Stämmer det fortfarande?

Vad behöver man tänka på rent tekniskt när man släpper något för POD? Mitt redigeringprogram är Word så jag har vare sig tillgång till eller kompetens rörande Indesign eller dylikt.
Bör man tänka på något särskilt rörande provtryck?
Finns det några vanliga missar som man bör undvika?

Är tacksam för alla råd och inspel!

Körde POD via publit.se nyss och det var supersmidigt men förutsätter nog InDesign. Kanske går att köra en pdf från Word, värt att kolla upp.

Största nackdelen: dyr frakt. Sinnessjukt dyr frakt utanför Sverige.

Har inte koll på det tekniska då jag inte stod för layout, men har släppt PoD via DrivethruRPG. Har beställt 2 provtryck varav det ena hade lite luggad kant på ena sidan, annars såg det bra ut. Tror det var några malmöiter som beställde varsitt ex oxå, de kan ev berätta hur deras såg ut (@Gelékub @Svarte Faraonen och vad tusan nu Frere Ubu har för nick på forumet)

Jag är inte kreatör, men tycker att det smidigaste/bästa som konsument hittills är Lulu. 10-12 beställningar senaste 5 åren, enda problemet var att dom råkade skicka ett paket till Skottland istället för Sverige vid nått tillfälle, men löste det via kundtjänst supersmidigt med nytt tryck osv. Inga dåliga böcker ännu, enda är kanske att det skiljer lite i kulören på omslaget mellan en kompis och min bok som beställts med 6 års mellanrum.

Publit som nämndes ovan samfraktar inte mellan butikerna och har i grunden en jädra hög frakt, så det avskräcker lite.

DTRPG har jag nån enstaka beställning från när dom bara tryckte i UK och det går ju tokbort om dom inte börjat trycka i EU med.
(Är ett gäng år sen och jag tror det är nått i Polen nu som trycker också.) Helt ok kvalitet på det jag fick från UK i alla fall.

För att dra in rollspelsmiljonerna tror jag ändå att DTRPG är det bästa, framför allt om du funderar på en översättning också. Gratis exponering p.g.a störst osv. Lulu är kanske mest för dom som vet vad dom vill ha och hittar det på diverse mysko forum på internet.

Jag är inte kreatör, men tycker att det smidigaste/bästa som konsument hittills är Lulu. 10-12 beställningar senaste 5 åren, enda problemet var att dom råkade skicka ett paket till Skottland istället för Sverige vid nått tillfälle, men löste det via kundtjänst supersmidigt med nytt tryck osv. Inga dåliga böcker ännu, enda är kanske att det skiljer lite i kulören på omslaget mellan en kompis och min bok som beställts med 6 års mellanrum.

Publit som nämndes ovan samfraktar inte mellan butikerna och har i grunden en jädra hög frakt, så det avskräcker lite.

DTRPG har jag nån enstaka beställning från när dom bara tryckte i UK och det går ju tokbort om dom inte börjat trycka i EU med.
(Är ett gäng år sen och jag tror det är nått i Polen nu som trycker också.) Helt ok kvalitet på det jag fick från UK i alla fall.

För att dra in rollspelsmiljonerna tror jag ändå att DTRPG är det bästa, framför allt om du funderar på en översättning också. Gratis exponering p.g.a störst osv. Lulu är kanske mest för dom som vet vad dom vill ha och hittar det på diverse mysko forum på internet.
Beställde Gamma World 1e härom året från DTRPG och det vart ingen tull, jag minns inte exakt hur de löste det (om de var med i det där "moms i förväg"-systemet EU har, eller om de skickade från EU). Finfin kvalitet på boken oxå.

Det var ingen tull på provtrycken ovan heller.

Var tvungen att göra en provbeställning på DTRPG.
Boken skickas från UK, VAT ingår.
Frakt:
Standard (2 - 4 weeks) £7.00
Premium (8 - 20 working days) £19.41

Boken kostar £25.

Samfrakt finns dock; blir en ca: £1 dyrare per bok och dom anländer i samma kolli.

Jag har kört massa genom DriveThruRPG. Enklast är pdf (funkar säkert bra från word även om InDesign är bättre.
). För tryck är det väldigt svårt att inte köra InDesign. Allt går att lära sig och det finns rätt utförliga instruktioner och indesign-mallar på DTRPG.
Aldrig haft problem med kvalité eller leverens. Tryck och leverens brukar ta några veckor.
Jag kör ju mitt Megaton Indie Publishinan vill ha hjälp med utgivning.

Tror @Oldtimer har erfarenhet av både publit etc och DTRPG.

Last edited:
Jag har inte behövs betala tull på något jag beställt från DriveThruRPG, varken mina egna provtryck eller andra saker. De har redan betalat momsen på något sätt.

Deras kvalitet är ju inte fantastisk, men fullt tillräcklig för en svartvit bok som ska se ut som ett vanligt rollspelsäventyr.

Inget fel på min! Håller med @Gurgeh, DriveThruRPG har inte fantastisk kvalitet men fullt tillräcklig.
Jag har inte behövs betala tull på något jag beställt från DriveThruRPG, varken mina egna provtryck eller andra saker. De har redan betalat momsen på något sätt.

Deras kvalitet är ju inte fantastisk, men fullt tillräcklig för en svartvit bok som ska se ut som ett vanligt rollspelsäventyr.
Har ni någon erfarenhet av färgtryck? Det jag skrivit kräver färg för att funka.

Funderar också hur man ska tänka kring mjukpärm versus hårdpärm. Är ett dokument på cirka 65 sidor så tänker att mjukpärm bör funka eller?

Instämmer med många tidigare talare.
  • Publit är väldigt bra, men lämpar sig inte för resten av världen.
  • DriveThru och Lulu är bättre för internationell tillgänglighet, men har sämre kvalitet.
  • För under 75 sidor tycker jag att det känns vettigast med mjukband, för över 150 sidor tycker jag att det känns vettigast med hårdband.

Vad behöver man tänka på rent tekniskt när man släpper något för POD? Mitt redigeringprogram är Word så jag har vare sig tillgång till eller kompetens rörande Indesign eller dylikt.
Finns det några vanliga missar som man bör undvika?
@ceruleanfive du kanske oxå har koll på det där med layout, format och allt sånt? InDesign osv. Själv har jag inte den blekaste. Det känns som en fantastisk skillset att ha för sånt här!

Back