Nekromanti Premier League - Slutspurten!

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag funderade på att lägga den här tråden under kultur, men tänkte att det kanske var att utmana ödet... ;) Syftet med tråden är att dels snacka lite om den rafflande upplösningen och kanske även ge en snabbkurs för nördar som inte hänger med riktigt i fikarummet.

Iaf, så här är läget: Det är 4-5 omgångar kvar av ligan och Leicester (uttalas f.ö "lester" vilket inte så många här hade koll på innan säsongen startade) Premier Leagues motsvarighet till Åtvidaberg leder med 5 poäng framför nästan minst lika osannolika titelutmanaren. I nördtermer är det här alltså helt jämförbart med att Frodo ensam knallar med ringen rakt in i Mordor. Eller så här, det är som att vinna Diplomacy med Italien. Nej, tänker er ett Diplomacy där Lichtensten är med. Det är som att vinna Diplomacy med Lichtenstein. Eller att vinna någons slags toppturnering i Blood Bowl med ett lag bestående av 5 halflings. Eller som om FC Nörd vinner Allsvenskan.

Ok, ni fattar.

Men, det som gör det extra roligt är att alla de där lagen som brukar vinna har spelat som skit hela säsongen (typ), så de ligger en bra bit bakom. Och för att man verkligen ska förstå hur stora de stora lagen är så kan jag berätta att INGET lag utanför den här lilla gruppen på 5 lag NÅGONSIN har vunnit ligan (i sin nuvarande form). Utom Blackburn som lyckades med en liknande bedrift -95, men det är överkurs.

En annan väldigt udda grej med det här är att det för första gången på riktigt, riktigt länga är engelska spelare som är tongivande i PL. Det är i princip ett helt nytt ungt landslag som utvecklats något enormt och som är så fantastiskt grymma (blir inte förvånad om de vinner EM!).

Så, jag är ju Tottenham-supporter (men man säger inte Tottenham, man säger Spurs, eftersom de heter Tottenham Hotspurs), och det är i princip som att hålla på GAIS. Alltså ett lag som aldrig vinner något. Eller, kanske som ett lite vassare GAIS. I nördtermer är Spurs typ som ett underhus till House Stark. De tillhör De Goda (utifrpn mitt något färgade perspektiv). Och de har ALLTID slagit ur underläge.

Här är förresten en nördvariant av ligan, som är lite kul: http://www.buzzfeed.com/robinedds/if-premier-league-clubs-were-game-of-thrones-houses#.dqvpke87P

Så. Igår spöade Spurs Stoke med 4-0. Borta. Vilket är en stor bedrift. Så nu känner jag guldvittring och är överlag ganska exalterad över det. Bara det faktum att vi kommer att ligga ovanför Arsenal i tabellen gör mig lyrisk!

Så, hur påverkar PL:s slutspurt er? (Ja, "inte ett jävla piss" är ett ok svar :) )
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Zoth-Ya;n176391 said:
Tror att Anders Limpar vinner skytteligan
Där är också en grej. Spursspelaren Harry Kane (bästa namnet!) leder skytteligan och han viftades bort av ALLA förra säsongen som ett "one season wonder", men i år är han ÄNNU bättre än när han slog igenom!!!

Woooo-hoo!! :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Premier League?
Är inte det någon slags sport?
Som spelas på en grön gräsplan?
Där gubbar jagar en liten boll?
Vänta... jag har det på tungan... är det inte... GOLF!!!
:)
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Måns;n176397 said:
Där är också en grej. Spursspelaren Harry Kane (bästa namnet!) leder skytteligan och han viftades bort av ALLA förra säsongen som ett "one season wonder", men i år är han ÄNNU bättre än när han slog igenom!!!

Woooo-hoo!! :)
Jo precis vad jag tänkte på.

Woooo-hoo!! :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag är ju nån slags Arsenal-supporter och har förstått att man inte ska gilla Tottenham då eftersom det är två Lodon-lag och man får tydligen gilla max ett lag par stad, men jag har aldrig lärt mig att ogilla lag så... kul att det går bra för Tottenham. "Ni" spelar riktigt bra.

Arsenal däremot har så många dalar och spelar så oinspirerat när det är som värst att man blir helt uppgiven (tack och lov är jag en rätt oengagerad supporter så det gör inte så mycket).

Sen är det kul att det blir mer lokala förmågor i Premier League och inte bara oljemiljadärer som köper in proffs åt höger och vänster. För den delen av fotbollen är jag rätt trött på.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Historien bakom rivaliteten är ganska underhållande läsning faktiskt och är typ 100 år gammal. För de flesta innebär den "friendly banter" men tyvärr finns det idioter som tar det på blodigt allvar, bokstavligen.

Men som sagt, rivaliteten i sig är ganska kul och om man gillar historia så är det en bra story, med mutor och fusk och annat inblandat.

Sedan har du missförstått, man får inte gilla "Max ett lag per stad", man får gilla max ett lag. Möjligtvis ett lag/land, men ALDRIG fler än så! :)
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
:)

Sidorspår: Jag har tänkt en del på fotbollssupportrande, "riktiga gamers" och om jag är en rollspelare egentligen. Att det är lite samma grej för mig, och vad jag borde kalla mig, och att det blir så relativt.

Jämfört med dig så är jag väl knappast en fotbollssupporter. Jag hejar ju på Arsenal, Kalmar FF och Atletico Madrid... men missar till minst 95% när deras matcher går för att jag inte bryr mig så mycket. Sen är jag bergis topp 10 på wrnu vad gäller fotbollsintresse så då är jag ju verkligen en supporter.

Just nu spelar jag typ inte dataspel alls. Har spelat en massa Lord of the Rings online det senaste året men inte så mycket annat. Så jämför med krank som spelar igen femtioelva spel i sina forumstrådar så är jag ju verkligen ingen gamer. Men jag är ju spelintresserad och... hmm.

Rollspel har jag spelar fysiskt vid ett bord typ en gång de senaste 10 åren, köpt noll produkter under den tiden samt är typ helt ointresserad av vad som ges ut... men jag spelar regelbundet rollspel över Skype och är intresserad av många generella trådar om slumpmöten och annat jox. Jag tänker ibland att jag klamrar mig fast som forumit just för att forumet står för en så stor andel av mitt spelnörderi. Slutade jag hänga här blev jag ju bara en vanlig människa typ. Är jag en "riktig" rollspelare?

Gud vad existensiellt det här blev. Nu måste jag verkligen sova.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Jag är en fotbollsknarkare sen den sena tonåren. När jag var mindre fattade jag inte vad som var så roligt med att knalla runt och sparka på en komage men sen blev jag vuxen och nu gillar jag fotboll. Givetvis följer jag premier league. Spanska, Italienska, Franska och Tyska ligen är för lätta att gissa vem som kommer vinna.
(Drinking game, ta ett glas varje gång Barcelona, Juventus, PSG eller Bayern drar hem en titel!)

Därför gillar jag PL mer!
Leicester är det såklart kul för, riktigt jäkla ball. Jag har börjat små-heja på dem sen runt jul typ. Mindre kul är det för min man som hejar på Arsenal som -borde- ha vunnit denna säsong, nu när alla andra stora lag har spelat mög. För låt oss inte ljuga för oss själva. Leicester vinner inte (enbart) för att de är bra, Leicester vinner för att alla andra lag som borde slåss om titeln har spelat riktigt dåligt. Det mest spännande är nog det som följer: Kommer andra lag köpa sönder Leicester eller kommer de få så mycket stålar slänga på sig så de kan hålla fast i sina egna spelare och hämta dit nya som är hungriga på Champions League?

Vad det gäller Engelska tongivande spelare så är jag ett Liverpool-fan och där är ju gott om spelare i deras startelva som också lirar i Engelska landslaget, men det är nog lite Anglofiliskt att säga att Engelska spelare är tongivande, även om de syns mer än vad de brukar göra.

http://www.premierleague.com/en-gb/players/ea-sports-player-performance-index/

2 av top 10 är Engelska spelare och jag lovar att äta... att äta... att äta min mammas äppelpaj om England lyckas vinna EM.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
För övrigt var Game of Thrones PL-grejen grymt roligt...
Dock var gissningen på Aston Villa något off kan man ju milt säga xD

EDIT:
Och flytta tråden till Kultur, oavsett vad Lena Adelsohn Liljeroth tycker om det!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Mundo;n176674 said:
För låt oss inte ljuga för oss själva. Leicester vinner inte (enbart) för att de är bra, Leicester vinner för att alla andra lag som borde slåss om titeln har spelat riktigt dåligt.
Så är det naturligtvis. Den exakta orsaken (eller vilka samverkande faktorer) till det är dock väldigt svårt att peka på. Visst, Manure lider fortfarande av tränarbyten, men varför ligger Chel$ki där de gör och hur kan så många absoluta världsspelare (Costa, Sanchez, Hazard...) underprestera? Well, hur som helst så blir det roligare för oss! :)

Mundo;n176674 said:
Det mest spännande är nog det som följer: Kommer andra lag köpa sönder Leicester eller kommer de få så mycket stålar slänga på sig så de kan hålla fast i sina egna spelare och hämta dit nya som är hungriga på Champions League?
Ja, det blir väldigt intressant att se. Kan bli en riktigt underhållande Silly Season! (Crash course: Jo förstår ni, det är transferfönstret som kallas så, och det är typ hela juli eller så. Det är bara under den tiden som klubbarna får köpa nya spelare (finns ett litet fönster runt jul med, och man kan få dispens, men det är överkurs), och eftersom det här är mumma för journalister och agenter så florerar det så sjukt många rykten, skumraskaffärer och trix så att det blir ganska passande att kalla hela cirkusen för just Silly Season).

Mundo;n176674 said:
Vad det gäller Engelska tongivande spelare så är jag ett Liverpool-fan och där är ju gott om spelare i deras startelva som också lirar i Engelska landslaget, men det är nog lite Anglofiliskt att säga att Engelska spelare är tongivande, även om de syns mer än vad de brukar göra.

http://www.premierleague.com/en-gb/p...ormance-index/

2 av top 10 är Engelska spelare och jag lovar att äta... att äta... att äta min mammas äppelpaj om England lyckas vinna EM.
Jag får det visserligen till 3 av 10... :) Och är nog lite undrande över hur spelare som Fabregas (har ju knappt synts till i år!) och Ighalo platsar så högt upp, så jag tar den med en nypa salt. Och jag ska minnas ditt löfte när EM drar igång! :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Måns;n176697 said:
Jag får det visserligen till 3 av 10... :) Och är nog lite undrande över hur spelare som Fabregas (har ju knappt synts till i år!) och Ighalo platsar så högt upp, så jag tar den med en nypa salt. Och jag ska minnas ditt löfte när EM drar igång! :)
Ah, missade Dele. Och ja, Fabregas har ju knappast varit särskilt bra den här säsongen och som Pool-fan undrar jag ju var Liverpool spelarna är, typ Clyne som väldigt sällan gör en dålig match. Men det här är byggt på vilka betyg de har fått efter en match (om jag förstått det rätt) och sen tryckt ihop det.
Jag skulle ju lätt lägga Aguero högre upp, tex.

För övrigt, apropå Harry Kane och Tottenham. Real nästa?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Igår spelade f.ö Manchester City (som är uppkomlingen/nyrika laget från Manchester, men som Manchester United (store storebror) inte bryr sig ett piss om) lika mot nedflyttningshotade Newcastle, vilket i princip innebär att Man C är ute ut titelracet. Ikväll ska Arsenal greppa efter det sista halmstrået.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Man kan nog säga att Liverpool har en rätt okey form.
4-0 nu mot lokalrivalerna Everton.
Nästan 40 skott mot 3.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Och Leicester är klara segrare med två matcher kvar. Läste nånstans om nåt odds på 5000 gånger pengarna om man spelade Leicester som ligavinnare när säsongen började.

Det är typ lika sannolikt som att slå bara ettor på 3T12+1T3. :)
 

Lona

Veteran
Joined
12 May 2016
Messages
2
Någon champions kan nog dessvärre man united glömma nu efter att ha tappat det borta mot west ham sista 20 minuterna. City kommer inte förlora mot Swansea. Får hoppas att detta är det sista Van gaal gör som united tränare.
 
Top