Mekanurg
雷電
Mitt spelgäng planerar en cineastisk 1700-talskampanj med pirattema (dock ej Jack Sparrow-style). Jag är fundersam på hur man bygger en bra variant av "pre-steampunk" i miljön och undrar om någon kan tipsa om böcker åt det hållet?

wilper said:Det låter som något jag hade använt Höstdimma till, både till regler och spelvärld, så mitt tips blir väl kika på det spelet.
Annars tyckte jag att världen i Pullmans Northern Lights/The Golden Compass hade en rätt cool steampunk-men-ändå-inte-steampunk setting. Se filmen någon kväll, eller läs första boken i trilogin. De andra två kan man gott vara utan IMO.
Owlbearpig said:Umberto Ecos Gårdagens Ö. Inte så mycket sjöröveri men en massa inspiration om långseglingar och bizarr experimentell teknologi och vetenskap ("teknologi" och "vetenskap").
Inte att förglömma var att medicinen på den tiden fortfarande handlade om åderlåtning. Så att ge folk ett alternativ till något annat än att anlita en vanlig läkare kunde ofta öka deras chans till överlevnad; även om det inte var av den anledning som Mesmer trodde.Svarte faraonen said:Under den senare delen av 1700-talet kan vi också se många strömningar som intresserar sig för kroppens "animala magnetism", till exempel helbrägdagöraren Mesmer, som klär sitt charlataneri i en vetenskaplig skrud.