[Polytopia] Strategi-tråd

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Jag ber om ursäkt för ytterligare en Polytopia-tråd, men tycker att det skulle vara intressant att identifiera och diskutera olika strategier att använda, och stöta på, i spelet. Som trådstart ger jag er följande två frågor:

1. Min inledande strategi, nästan oberoende av tribe, är att ta sikte mot att få Mathematics för catapults och Shields för defenders och att de sedan utgör stommen i mina styrkor - catapults för att åsamka skada, defenders för att skydda catapults. På vägen dit får jag techs som förhoppningsvis löser resursinhämtning så att jag kan uppgradera mina städer, annars kan jag behöva ta en omväg till exempelvis Fishing. Strukturen för hur högt jag prioriterar att bygga trupper, jämfört med att techa och uppgradera är ganska öppen och beror på kartan och motståndet. Hur ser din strategi ut?

2. Jag har spelat ganska många 1v1-matcher mot en kompis, som alltid använder samma strategi. Sedan kanske tre matcher tillbaka har jag genomskådat strategin, men likt förbannat vinner han varje gång. Istället för att sikta mot catapults och defenders, satsar han på Riding-Roads-Free spirit-Chivalry. Han bygger sedan vägar fram till sina gränser för att öka sina riddares räckvidd in i mitt territorium, där mina bräckliga catapults står. Jag försöker hantera det genom att dels bilda en mur av defenders och giants vid min gräns, och dels genom att placera mina catapults med en ruta emellan (så att riddarna, om de bryter igenom, bara kan döda en åt gången). Har ni ytterligare förslag på hur jag bör möta hans strategi? Vad har den för svagheter?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Mathematics är min favorit late game-tech också. Föredrar katapulter framför riddare och svärdsmän. Att hålla valen mellan att producera trupp, expandera, militär-techa eller ekonomi-techa öppna beroende på hur matchen ser ut, tror jag är en rimlig inställning. I 1v1 brukar jag prioritera tidig aggro (i.e. ridning). Om din polare vinner med tech högt upp i tech-trädet (riddare och vägar) tror att du kan behöva se till att trycka till din polare mer i early game så att han dels inte kan skaffa så mycket produktion och dels behöver lägga sina stjärnor på enheter istället för tech.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Mathematics är min favorit late game-tech också. Föredrar katapulter framför riddare och svärdsmän. Att hålla valen mellan att producera trupp, expandera, militär-techa eller ekonomi-techa öppna beroende på hur matchen ser ut, tror jag är en rimlig inställning. I 1v1 brukar jag prioritera tidig aggro (i.e. ridning). Om din polare vinner med tech högt upp i tech-trädet (riddare och vägar) tror att du kan behöva se till att trycka till din polare mer i early game så att han dels inte kan skaffa så mycket produktion och dels behöver lägga sina stjärnor på enheter istället för tech.
Ja, jag kanske ska försöka hota mer i början. Lämpligen med riders då?

Våra matcher brukar följa mönstret att vi låter varandra vara i fred tills vi tagit alla byar. Så långt leder oftast jag i poäng. Men när vi sedan möts på gränsen bryter hans riddare alltid igenom. Under tiden som jag får bygga nytt försvar techar han katapulter och har ett solklart övertag. En anledning till mitt övertag i början är att han inte expanderar (för att kunna techa snabbare).
 
Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Ja, jag kanske ska försöka hota mer i början. Lämpligen med riders då?

Våra matcher brukar följa mönstret att vi låter varandra vara i fred tills vi tagit alla byar. Så långt leder oftast jag i poäng. Men när vi sedan möts på gränsen bryter hans riddare alltid igenom. Under tiden som jag får bygga nytt försvar techar han katapulter och har ett solklart övertag. En anledning till mitt övertag i början är att han inte expanderar (för att kunna techa snabbare).
Ja, jag tror du behöver göra det svårt för honom att levla till riddare och vägar. Jag skulle köra riders och se till att han måste bygga många enheter om han ska få ta några byar alls. Iaf om ni spelar tiny.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,569
Okej, nu ska jag gaffla lite om mina misstag och vad jag lärt av dem.

1. Gör bara av med stjärnor när du får nåt för dem.
Jag är ju upplärd i Starcraft där man ska passa sig för att ha icke-spenderade pengar. När du har stålar, make them work så att säga. I Polytopia är det annorlunda. Här kan det vara bättre att spara pengar till en särskild investering! Det tog ett tag att vänja sig vid det för mig.

2. Expandera. Jag brukar helt sub-optimalt betrakta Polytopia som nån sorts Sim city-klon och gillar att städerna (nåja, staden) växer. Blev helt paff av Tant Ragnars förslag att bygga en klubbagubbe första rundan bara för att scouta med. "Är scouting så viktigt alltså?" frågade jag dumt. Tant Ragnar: "Ja. Du behöver ju expa."

3. Vänta med att bygga armé, försök att undvika det tills det verkligen behövs. Foka först på att få upp den ekonomiska motorn. Gör alltså inte som jag och bygg soldater "för att det finns två stjärnor kvar och, tja det är väl bra att använda dem?" [se tips 1].

4. När vi närmar oss midgame, min akilleshäl, blir det viktigt att avgöra vilka strider du kan vinna (vinn dem!) och vilka du inte kan vinna (undvik dem!). Jag går ju på i nån sorts barnslig "åmme du'rå!!!!11!!" och pumpar ut trupper bara för att..."det var faktiskt han såm börja!" Man kan vara kyligare än jag tror. Klubbgubbar i städer är ju löjligt starka i början och bättre på counterpunching än firstpunching.

5. Har ingen aning. Vid det här laget brukar jag ha förlorat, eller är på god väg att förlora. Men. Det är alltid skitkorkat att
-förväxla Tech Tree med End turn
-flytta en häst tillbaka till en stad så du inte kan bygga en gubbe där.
-inte utnyttja bergen för att få se mer av omgivningen
-välja Border growth om du inte med det får nya resurser
-välja Population growth om det ändå tar skitlång tid för dig att få jättarna to where the action is.
-bygga städer fort så du senare inte har råd att forska fram nya techs.
-lämna Cymanti ifred
-lämna Elyrion i fred
-låta Polaris frysa ned allt
-tänka "Just nu ser det ju ganska bra ut!" istället för att tänka: "Hur kan det här gå åt helvete? Vilken stad är lättast att invadera för alla mina fiender? Borde jag ha en klubbgubbe/defender/archer där istället för att hugga ned nån meningslös trädgren för mina sista stjärnor"
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Håller med om det mesta ovan. Strategi anpassas till karta och situation, om din kompis siktar stenhårt på riddare så försakar hen troligen en massa ekonomi-tech, vilket du kan utnyttja genom att forska fram gruvor (som ger $$$$) och svärdsgubbar (om du nu har bra berg nära dina städer).

En annan grej att tänka på är att låta bli att göra små misstag, exempelvis:

  • Att erövra en by innan du köper tech (tech kostar mer desto fler städer du har)
  • Att köpa saker som inte spelar någon roll (Basse var inne på det här - plocka in en frukt som ger dig 1/2 för att levla byn om du inte har råd att plocka nästa frukt samma runda. Bättre att ha de stjärnorna i krigskassa om du behöver köpa en gobbe för att försvara någon by).
  • Köp gobbar till försvar för tidigt. Många enheter har "dash", vilket gör att de faktiskt har lättare att anfalla dig om du har en gobbe de kan dasha mot. Ha is i magen och använd pengarna på något annat, köp försvar först när fienden gränsar till din stad (om det inte är riddare/ryttare).
  • Utnyttja inte din förflyttning optimalt. Även om du vet att du vill anfalla en gobbe, se om du har möjlighet att gå så att du upptäcker mer land i dimman innan du anfaller. Bonus om du kan ta vägen över ett berg, då får du fin utsikt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,031
Tack @Basenanji och @Tant Ragnar för tips! Det flesta har jag koll, men likt förbannat spelar jag inte alltid enligt dem). Det är främst det övergripande maskineriet som jaf funderar över. Jag är precis som @Basenanji när det gäller punkt 4. Det är också då jag brukar tappa mitt (eventuellt inbillade) övertag ("Så du tog min warrior? Nu jävlar rycker jag fram! Skit i defenders! ATTACK!").
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Det finns ju faktiskt en inställning som gör att spelet frågar om du verkligen vill avsluta din tur. Jag blev mycket bättre på tpolytopia när jag aktiverade den 🙄
Oh ja! Jag hatar att den behövs men jag klarar mig inte utan den :D

Hur många spanare gör ni i början? Jag pumpar oftast ut scouter så att det fyller mina två första byar (typ 5-6 st.)

I end game så är ju fyrenigheten riddare, svärdsmän, katapulter och vägar. Man ska inte glömma bort att svärdsmännen tål en träff från katapulter, är lika hårda som en defender i försvar men brutalt mycket bättre på anfall och kan gå och anfalla samma runda. Har du problem med folk som bygger riddare: bygg svärdsmän, har du problem med svärdsmän, bygg katapulter, har du problem med katapulter, bygg riddare.
Vägar gör det enklare för dig på alla sätt. Du får mer population i städerna, du får wonders, du får bättre förflyttning på alla dina trupper, du kan fortsätta en väg in på neutral mark. vilket gör att du kan nå väldigt långt med t.ex. riddare eller hästar.

Mitt absolut största problem är att få för många dåliga städer tidigt så att man inte får igång någon ekonomi och därför inte kan techa upp till de fyra techen som avgör matcher.

En annan intressant sak jag sett användas är om det kommer en ensam jätte mot din stad. Ställ en mind bender bakom och höll konstant avståndet så kan han aldrig ta din stad utan att förlora sin jätte.
 
Top