[Polytopia] 1v1-cup

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Jepp, grattis till guldet @Martin3!

Riktigt kul match. Som jag sa till Martin i eftersnacket (inte streamat) så trodde jag att jag hade honom på kroken i början när jag svärmade in med hästar över hans territorium - jag la alla stjärnor jag fick på hästar - men jag nådde inte riktigt fram och då dog hästarna och det var 9 stjärnor i sjön.

Sen när jag var på fallrepet köpte jag Climbing som en sista chansning för att kanske få en jätte ur en ruin i ett berg. Jag fick Free Spirit och kunde precis med alla pengar och träd jag hade klämma ut Chivalry och en riddare. Men det såg Martin3 så den hann inte göra nytta.

Silvermedalj ändå, inte fel det heller.
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Wow, vilken match!

Här kommer live-stram-klippet!

Det var riktigt jämnt och det vände ett par gånger. I mitt första drag hittade jag Hellzon och det blev direkt kamp över hans första exp. Jag trodde att jag var smart som hade ut en warrior (eftersom det ger mig möjlighet att techa i runda 2) men det gjorde att jag förlorade slaget om staden, hans två hästar slog ut mig (eftersom hästarna har lika högt anfall som min warriors defense, jag tänkte att hästarna var sämre överlag). Dock var ljuspunkten att jag fick hans organisation vilket gav mig precis den tech jag också behövde. Jag förlorade dock slaget om staden efter några skärmsytslingar fram och tillbaka men hans hästar trängde sig på och jag fick fäkta vilt. En warrior med 1 hp blev ett övertag som precis gjorde att hans hästar som invaderat mitt område gick ner och med mina 2 ryttare kunde jag på samma runda ta två byar samtidigt som Hellzon tog sin tredje.
Efter mycket om och men lyckades jag med mina farmar öka min ekonomi och efter en lång strid föll hans första exp igen till mig och då kom riddaren. Jag slängde allt på riddaren och sprang sen vind för våg och med lite flyt kunde min warrior precis hålla stånd mot riddaren som aldrig tog sig ur huvudstaden och efter det sprack fältet till slut upp och jag kunde vända men det var så sjuukt nära att jag föll redan runda 6?-isch och sen även när riddaren kom. Nu ska jag nog titta på hellzons stream så jag ser hur hans sida var :D

Tack än en gång @Hellzon för en mycket intressant match som svängde fler gånger än vad jag hoppades. :D
 

Attachments

Last edited:

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,366
Från mitt åskådarperspektiv såg det ut som att du skulle pushat lite till i early game, Hellzon. Men det kan också vara min spelstil som talar. Kul match att kolla på i varje fall!
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Från mitt åskådarperspektiv såg det ut som att du skulle pushat lite till i early game, Hellzon. Men det kan också vara min spelstil som talar. Kul match att kolla på i varje fall!
Jag tror samma sak, det hade inte behövts mycket för att fälla mitt korthus...
 

Martin3

”Ulv”
Joined
7 Sep 2020
Messages
970
Tack så mycket! Verkar inte som att min telefon spelade in ljudet så kommentatorsspåret verkar vara borta, @Vimes hördes det något under streamen?

Jag tänkte att jag skulle prata lite taktik nu när cupen är slut.

I samtliga matcher spelade jag nästintill på samma sätt.

Förberedelser:
Lokalisera var exparna finns och var/vem som är din motståndare. Det här är hyfsat enkelt om man vet vad man letar efter. Kolla efter resursklumpar i din startposition, två resurser ihopklumpade är troligtvis en expansion, speciellt om de är av samma resurstyp.
Identifiera också förändringar i terrängen. Jag kan direkt säga att jag har en Xin-xi snett ovanför mig iom att jag ser körsbärsträden i nordöst. Så nu vet jag att jag har Xin-xi som motståndare men också i vilken riktning han är. (Gäller när man inte kör mirror match)
1621498707267.png
Här ser ni kartan efter att jag sökt igenom närområdet (en stad var korrekt, den andra var ett steg från min original-gissning):
1621498794368.png

Turn 0: Bygga gubbe, ut och sök exp. (Spara 3*). Notis: Att bygga en häst med Oumaji gör att du inte kan köpa en tech och uppgradera din stad två rundor senare om du inte hittar en motståndare som ger dig en välvillig tech/resurser.
Turn 1: Sök med båda gubbarna, du borde nu se din första exp (spara 5 om du inte kan utöka din stad. För Oumaji borde du nu börja ta över din första exp.)
Turn 2: Börja ta över din första exp, du borde nu se din andra exp om du har 2 i närheten med gubbe 2.
Efter det så beror det så mycket på omständigheterna men mitt nästa fokus är att se vad du har för resurser kring dina 2-3 städer.
Har du många djur/skog: satsa på ballistor, många gruvor? Satsa svärdsmän, frukt och farmar: Avvakta och se hur långt du kommer på bara dom resurserna. Du kan ganska snabbt räkna ut hur stor du kan få din stad. Räkna med att innan matchen är slut lär du kunna bygga minst ett wonder (a.k.a free +3 befolkning).
Jag försöker att tänka på dessa saker under varje runda:
- Vad tror jag motståndaren gör?
- Vad är det värsta motståndaren kan göra?
- Behöver (och kan) jag skapa fler enheter?
- Är någon av mina städer oskyddade? Om så är fallet, är det någon som kan nå den staden under nästa tur eller turen efter det?
- Kan jag ta över en stad? Om så är fallet: Har jag någon tech jag behöver skapa innan dess?
- Vilka är mina win conditions? Exempel här kan vara, högre inkomst, bättre tech, fler trupper etc.

Kanske kan det hjälpa någon att se vilken taktik jag har använt mig av. Kan också vara värt att notera att mycket här förutsätter tiny karta och mirror match.
 
Top