Nekromanti [Poison'd] The Dagger & The Diamond

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Det här är historien om de dagar efter Kapten Brimstone Jacks död, då en skeppsgosse ingen längre minns namnet på tog över Brimstones skepp The Dagger, om hur han satte kurs rätt in i stormen för att förfölja det spanska handelsskeppet The Diamond, och om hur han mötte sitt öde. Det är även historien om kocken Tom Reed och den fruktade "Fingers" Francis och om vem som verkligen mördade Brimstone Jack.

Jag, Jonas Ferry och Peter Nordstrand spelade Poison'd, Vincent Bakers piratspel, på SSK i lördags. Vi visste vad vi gav oss in på, och var medvetna om vad som skulle kunna hända. Peter, en förälder precis som jag, reste sig för att flytta på de två barnstolar som stod vid vårt bord, en av dem med en bok med ett oskydligt babysimmande barn som stirrade på oss liggandes i sig.

Jonas och Peter, det står er fritt att fylla i fragment av historien, ljuga, svära er oskyldiga eller berätta allt. Jag ger er chansen.

Det här gör Poison'd:

Skapar en spelmiljö som låter dig stirra in i avgrunden och se den stirra tillbaka.

fortsättning följer
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Piraten ingen minns namnet på hette James, men kallades ibland Jim. Han var en sorglig figur, och var en av Karibiens sämsta pirater. Han var så dålig, trots allt, att han kom till himlen när han dog.

När vi gjorde rollpersoner gav jag inte Jim några synder. Han försökte alltid göra det bästa för alla omkring sig. Däremot hade han utstått en faslig mängd oförrätter, och var härdad på området. Han var skeppets svarta får. Det var han som oskyldig hamnat i arresten i varje hamn, det var han som fått sin hand avhuggen och ersatt med en krok utan att ha gjort något fel, han som fått en förbannelse kastad över sig på Haiti och han som blivit kidnappad, våldtagen och torterad av en kvinnlig piratbesättning.

När spelet började var kaptenen död, och skeppskocken misstänkt för att ha förgiftat honom. Jim hade inga direkta planer på att bli kapten. Han ville två saker: att få ett piratsmeknamn och bli ihågkommen, och att hämnas på piratkapten Fair-Haired Molly. Men när Fingers Francis föreslog Jim som kapten kunde han inte tacka nej; det var hans chans att använda skeppet för att nå sina mål. Hans första order var att skona kockens liv, eftersom Jim trodde att han var oskyldig, och att styra skeppet mot Fair-Haired Mollys vatten.

På vägen dit siktades ett rikt spanskt handelsskepp, och Jim beslutade plundra det. Som vanligt styrde Dolken rakt mot fienden, rakt in i bordning. Här fanns en charmig spelmekanik där jag som kapten tog mitt värde i Brinkmanship antal tärningar och var tvungen att ge en till Peter som spelade Fingers. Han fick en extra tärning, och när vi väl bordade fienden fick han välja att antingen hjälpa till med sina tärningar, eller behålla dem och få bonuspoäng själv. Han valde att behålla dem, och bordningen misslyckades.

Jim slogs till en början tappert vid sin besättnings sida, men hela tiden i underläge trots det numerära övertaget. Till slut fick han ge sig; kastade sig tillbaka till det egna skeppet och började kapa linorna som band skeppen samman. Han tänkte lämna stora delar av sin besättning på handelsskeppet och försöka fly. Fingers dök upp och försökte hjälpa tillbaka folk till vårt skepp, men Jim hindrade honom. Med sin krok slet han av Fingers näsa, och med en spark skickade han honom till handelsskeppet.

Men Fingers tog sig tillbaka, och attackerade Jim. De utkämpade en kort strid som slutade med Fingers köttyxa planterad i Jims huvud, med hans omedelbara död som följd. I Poison'd finns det möjlighet för döda pirater att bli spöken. Jim försökte hemsöka skeppet, och på så vis bli ihågkommen, men det gick inte. Han gled över till andra sidan, där himmel eller helvete väntade. Ett tärningsslag baserat på hans spelvärden avgjorde att han kom till himlen, utan piratsmeknamn och utan att någon skulle minnas honom.

Efter spelet sa Peter något som gjorde mig mycket glad. Han tyckte att mitt sätt att spela min rollperson hade gjort det väldigt lätt för honom att spela sin. Jag tror att det berodde på två saker. För det första spelade jag honom som en förlorare, vilket gjorde att jag inte var rädd för att få honom att se dålig ut samtidigt som Fingers verkade bra. En grundidé inom improviserad teater går ut på att man ska få den andre att verka så bra som möjligt, och det tror jag att jag gjorde. Fingers verkade på det hela taget mer kompetent och cool än vad Jim gjorde.

För det andra var jag inte rädd att gå in i konflikter. Det "smarta" hade kanske varit för Jim att hålla sig i bakgrunden, och inte bli kapten och ta de dåliga beslut han gjorde. Men de dåliga besluten ledde till häftiga situationer, och även om ingen i spelet minns Jim så kommer jag att göra det.

Det var en väldigt rolig spelomgång, Anders och Peter!

- Jonas
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
För det andra var jag inte rädd att gå in i konflikter. Det "smarta" hade kanske varit för Jim att hålla sig i bakgrunden, och inte bli kapten och ta de dåliga beslut han gjorde. Men de dåliga besluten ledde till häftiga situationer, och även om ingen i spelet minns Jim så kommer jag att göra det.

Det här gjorde ni båda bra från första scenen. Vi snackade ju om hur spelet uppmuntrar till det här genom sitt val av genre och hur den behandlar genren, men det finns också stöd för det i regelsystemet - att gå "for the throat".

Utan att ni hade utnyttjat det och ställt er i vägen för varandra såväl som köpslagit, samarbetat och stuckit knivar i ryggen på varandra tror jag inte det hade funkat lika fint med bara två spelare.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Poison'd verkar vara ett riktigt schysst spel. Piratspel verkar sällan lyckas, även om jag alltid har diggat tanken. Hur lätt är det att komma igång med? utifrån vad jag har läst känns det som att det inte krävs jättemycket förberedelser. Vilket i sådana fall känns som helt rätt väg att gå med ett piratspel.

Tack för en bra spelrapport Anders och Jonas, och jag hoppas att jag får tillfälle att spela Poison'd snart. :gremsmile:

//JONAS

Edit, Ändrade ett mycket allvarligt stavfel av ordet Poison'd

edit 2: Varför funkar inte storlekskoden?
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
Poison'd verkar vara ett riktigt schysst spel. [...] Hur lätt är det att komma igång med?

Lätt. Vi har ju spelat The Mountain Witch ihop, så du vet hur det är. Poison'd påminner en hel del om det sättet att skapa karaktärer. Jag tänker även på One Can Have Her. Du utgår till stor del från listor även här, väldigt inspirerande listor som ger dig en färdig och färgstark karaktär.

Själva spelet börjar ju sedan med en fast situation - kocken Tom Reed släpas ut på däck, spottar svär och förbannar besättningen och skeppet står utan kapten.

Tack för en bra spelrapport Anders och Jonas, och jag hoppas att jag får tillfälle att spela Poison'd snart.

Tack för att du läste och intresserade dig.

Vad gäller att spela det snart, du, vem vet? :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Lätt. Vi har ju spelat The Mountain Witch ihop, så du vet hur det är. Poison'd påminner en hel del om det sättet att skapa karaktärer. Jag tänker även på One Can Have Her. Du utgår till stor del från listor även här, väldigt inspirerande listor som ger dig en färdig och färgstark karaktär.
Ah, det låter toppen. Har ju inte spelat One Can Have Her, men Mountain Witch kan jag ju relatera till som sagt. Har även spelat det en gång till, men även den gången hann vi aldrig spela ut hela spelet, vilket är en stor besvikelse. Vi är rätt bra på att påbörja coola grejer som sedan rinner ut i sanden, även om alla har haft jätteroligt med spelet.

Listor, jag gillar listor. Jag kan vara rätt villrådig när det kommer att komma på saker till en karaktär, och ta alldeles för lång tid på mig (även om det i slutändan oftast blir bra), så listor underlättar avsevärt. Sålänge jag kan få bukt med min beslutsångest. :gremsmile:

Själva spelet börjar ju sedan med en fast situation - kocken Tom Reed släpas ut på däck, spottar svär och förbannar besättningen och skeppet står utan kapten.
Ah, fan vad coolt. Det här är ett grepp som jag känner igen från någonstans, men jag kommer absolut inte ihåg vars ifrån, eller om jag rent utav inbillar mig. Men det känns hur som helst jävligt häftigt, och ett bra sätt att få fart på berättelsen snabbt. Ungefär som en förutbestämd kicker.

Tack för att du läste och intresserade dig.

Vad gäller att spela det snart, du, vem vet?
Det är inte så svårt att intressera sig då era spelrapporter alltid får mig så sjukt peppad på olika spel. Väldigt välskrivna och engagerande. Keep it up!

Ja, du, vem vet, det är den ständiga frågan, va? :gremlaugh:



//JONAS, som får lite dåligt samvete för utebliven spelrapport över Nazareth

Edit: La till stycken, korrektur
 
Top