verlandes.
rollspelskollektivet
Utöver rollspel så består mitt största nördskap i poesi och det händer ändå ibland att dessa två sfärer möts. Vore kul med en tråd där vi samlar verser som går att använda i rollspelshobbyn, antingen som inspiration eller som in game-rekvisita.
Jag börjar med dikten "Charleroi" av Paul Verlaine. Föreställer mig att den kan hittas i en Dolmenwood-liknande spelmiljö. Första versen går:
Dans l'herbe noire
Les Kobolds vont.
Le vent profond
Pleure, on veut croire.
eller i min hastiga tolkning:
I svarta gräset
kobolder bo
och vinden gråter,
må du tro.
Andra rollspelsdoftande dikter jag på rak arm kommer på är Christina Rossetis klassiska långdikt "The Goblin Market" (We must not look at Goblin Men / We must not buy their fruits) och ett verspar från Coleridges "The Rime of the Ancient Mariner" hade lätt kunnat användas i ett lovecraftskt mysteriespel:
Iä, slimy things did crawl with legs
Upon the slimy sea.
Har ni fler förslag så langa!
Jag börjar med dikten "Charleroi" av Paul Verlaine. Föreställer mig att den kan hittas i en Dolmenwood-liknande spelmiljö. Första versen går:
Dans l'herbe noire
Les Kobolds vont.
Le vent profond
Pleure, on veut croire.
eller i min hastiga tolkning:
I svarta gräset
kobolder bo
och vinden gråter,
må du tro.
Andra rollspelsdoftande dikter jag på rak arm kommer på är Christina Rossetis klassiska långdikt "The Goblin Market" (We must not look at Goblin Men / We must not buy their fruits) och ett verspar från Coleridges "The Rime of the Ancient Mariner" hade lätt kunnat användas i ett lovecraftskt mysteriespel:
Iä, slimy things did crawl with legs
Upon the slimy sea.
Har ni fler förslag så langa!
Last edited: