Nekromanti Play By Forum - Diskussion om upplägg

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har klurat på att försöka dra igång ett PBF (Play By Forum, alltså ett rollspel som genomförs i en (eller flera) trådar här på forumet ifall någon inte är med på grundkonceptet) och har lite tankar som jag vill bolla.

Jag är helt säker på att jag vill ha en SL (jag) samt ett begränsat antal spelare. Huvudsakligen pga att när jag deltog i ett forumsspel där alla hade sin egna rollperson samt något odefinierat ansvar för SLPs så blev det för mycket av att ingen vågade skriva vad de andra gjorde. Det blev helt enkelt lite för mycket "ett gäng parallella storys".

Ett begränsat antal spelare är väl ett måste för att det ska gå att hålla ihop. I en forumstråd blir det vansinnigt rörigt om en grupp utforskar ett öde hus, en grupp slåss med skurkar på en bakgata och den tredje gruppen försöker pressa en journalist på info och samtliga skriver huller om buller.

Jag har tänkt ha någon form av enkelt rollformulär och att det faktiskt ska rullas tärningar för att avgöra händelser. Exempel på formulär kan vara: Rangordna 8 förmågor du är bra på samt 3 förmågor du är dålig på, och så plockar man förmågorna från CoC eller nåt passande.

En tanke är att alla spelare får definiera sina konflikter (kanske med en egen färg i inlägget eller nåt utmärkande): "jag skjuter den tatuerade skurken med min revolver" eller "jag använder Förhör mot journalisten". Om ingen konflikt finns så är det bara att rollgestalta på. Sen behöver man ju avgöra vad gränsen går för konflikt...

Sen går jag som SL in och avgör alla konflikter, antingen så fort jag tittar in i tråden, eller vid en fast tidpunkt.
Eldvapen(5) + 1T10 = 8 = Över svårighetsgraden på 7 = Skurken träffas och tar 1 i skada.
Förhör(2) + 1T10 = 6 = Under svårighetsgraden på 9 = Journalisten säger inte ett knyst.

Så, vad har ni för tankar om:
1. Är det smart med SL-konceptet? (Jag har vansinnigt lite erfarenhet av PBF)
2. Vad säger ni om spelarantal? (Spelar man hemliga agenter går det ju lätt att byta ut spelare mellan "uppdrag".)
3. Rollformulär/tärningsrull för att lösa konflikter. Bra eller dåligt?
4. Skilja på rollgestaltning och konflikthantering där SL har makten över det senare. Bra eller dåligt, och när bör konflikter hanteras?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Intressant?

Ni 65 som läst tråden men inte svarat. Läste ni inlägget men lät ni bli att posta ett svar för att ni...
1) Vill se ett helt färdigt PBF-koncept innan ni bryr er?
2) Tycker att mina inlägg är sunkigt formulerade?
3) Inte bryr er men är helt besatta av att läsa trådar som ni vet är ointressanta redan av trådtiteln?
4) Annat?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Intressant?

Feuflux said:
Ni 65 som läst tråden men inte svarat. Läste ni inlägget men lät ni bli att posta ett svar för att ni...
1) Vill se ett helt färdigt PBF-koncept innan ni bryr er?
2) Tycker att mina inlägg är sunkigt formulerade?
3) Inte bryr er men är helt besatta av att läsa trådar som ni vet är ointressanta redan av trådtiteln?
4) Annat?
5) Vet inte hur man ska formulera sig.


Alltså, jag tycker väl play by forum kan vara en bra idé, men jag tycker att en sl ska mer eller mindre ha all makt. Vissa saker kan man ta in en slumpgenerator, dvs tärningsslag, för. Men, om jag skulle vilja vara med i PBF så skulle jag inte vara så intresserad av hur bra man slår, utan hur bra handlingen är.


Och, nej, jag har inte spelat PBF, så min åsikt kanske är ovidkommande för majoriteten.

Hoppas det duger som något svar.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
1. Är det smart med SL-konceptet?
Smart och smart. Jag har spelat både helt friformade spel och SL-styrde äventyr. Kan inte säga direkt om en är bättre än den andra. Det beror helt på äventyret, spelledaren och spelarna så klart.

2. Vad säger ni om spelarantal?
Runt 4-5 borde man väl kunna hålla reda på?

3. Rollformulär/tärningsrull för att lösa konflikter. Bra eller dåligt?
Kan vara bra, kan vara dåligt. Testa, så ser vi.

4. Skilja på rollgestaltning och konflikthantering där SL har makten över det senare. Bra eller dåligt?
Kan bli bra. Åter igen, det beror på väldigt mycket, men jag gillar idén.

5. När bör konflikter hanteras?
...Direkt? Jag tror inte jag hänger med i vad du vill ha ut av den här frågan.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Halvtand said:
5. När bör konflikter hanteras?
...Direkt? Jag tror inte jag hänger med i vad du vill ha ut av den här frågan.
Ett försök att illustrera vad jag menar:

Hantera konflikter direkt:
17:41 - SL - Ni står i gravvalvet och ser hur mumien framför er vaknar till liv.
18:08 - Knut - Jag avfyrar min revolver!
18:22 - SL - Skottet träffar, men mumien reagerar inte utan börjar röra sig mot er.
18:39 - Lisa - Jag försöker tyda symbolerna på väggen som vi såg förut.
18:53 - SL - Du börjar bläddra i dina böcker efter liknande symboler som referens.
19:04 - Petter - Jag gör en lasso av mitt rep och går mot mumien för att försöka binda fast den.
19:18 - Knut - Jag skjuter igen!!
19:35 - SL - Petter lyckas få lasson runt mumien, men vart ska du binda fast den andra änden? Knut träffar igen, och mumien börjar gå mot dig med ett irriterat fräs.

Hantera konflikter vid fast tidpunkt:
17:41 - SL - Ni står i gravvalvet och ser hur mumien framför er vaknar till liv.
18:08 - Knut - Jag avfyrar min revolver! Jag kan tänka mig ett bränna av 3 skott innan jag ger upp. Antar att mumien inte kommer att bry sig.
18:39 - Lisa - Jag försöker tyda symbolerna på väggen som vi såg förut.
19:04 - Petter - Jag gör en lasso av mitt rep och går mot mumien för att försöka binda fast den.
19:20 - Knut - Jag hjälper Petter med repet.
...
21:30 - SL - Knut försöker förgäves skada mumien med bly utan att orsaka annat än irritation. Petter lyckas att kasta lasson runt mumien, men hur ska den hållas fast? Lisa arbetar med att tyda symbolerna, men det kommer att ta ett tag.
...

Typ. I det andra fallet så kör SL ett berättelse-ryck när det kommit in flera konflikter att lösa
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Feuflux said:
Hantera konflikter vid fast tidpunkt:
17:41 - SL - Ni står i gravvalvet och ser hur mumien framför er vaknar till liv.
18:08 - Knut - Jag avfyrar min revolver! Jag kan tänka mig ett bränna av 3 skott innan jag ger upp. Antar att mumien inte kommer att bry sig.
18:39 - Lisa - Jag försöker tyda symbolerna på väggen som vi såg förut.
19:04 - Petter - Jag gör en lasso av mitt rep och går mot mumien för att försöka binda fast den.
19:20 - Knut - Jag hjälper Petter med repet.
...
21:30 - SL - Knut försöker förgäves skada mumien med bly utan att orsaka annat än irritation. Petter lyckas att kasta lasson runt mumien, men hur ska den hållas fast? Lisa arbetar med att tyda symbolerna, men det kommer att ta ett tag.
...

Typ. I det andra fallet så kör SL ett berättelse-ryck när det kommit in flera konflikter att lösa
Jag gillar det här sättet bättre än det första. Liksom, det blir ett mer flyt över det hela.
 
Top