Nekromanti Planescape ??? Kan någon förklara

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jo nu kommer jag igen med en jobbig fråga.
Det är så när jag frågade om vilka favoritvärldar som folk hade så svarade många att den bästa var Planescape. Vad är det för värld. Den låter intressant. Hörde att den var mörkare och väldigt annorlunda.
Kan någon förklara eller ge mig en bra länk till det hela.
Är världen lik Ravenloft (i och med att Ravenloft är en rätt så mörk värld) eller?

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Spela Planscape Torment, där får du se en hel del av hur konstig världen är, själv fick jag nog av den där...

Fast det e nog bättre att fråga som som spelat det riktiga rollspelet.

/King Kromm
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Är mer intresserad av rollspelet. Dessutom så har jag en P75 och då är Planescape svårspelat.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Planescape är spel på metanivå. Det utspelas i Multiversum m.a.o. det som omger alla rollspelsvärldarna. Detta kan låta lite knepigt men kan också beskriva det så här.

Verkligheten är indelad i olika "plan" eller verkligheter eller dimensioner - även om de kallas Plan i AD&D.

Alla världar (Forgotten Realms, Dragolance etc. men även de som spelledarna gör själva som min egen Du'Tsen) är delar av det s.k. Primärplanet.

Primärplanet står i sin tur in förbindelse med Astralplanet och Det Eteriska Planet. Astralplanet står i sin tur i kontakt med De Yttre Planen som är gudarnas hemvist. De Yttre Planen t.ex. uppdelade i platser som Helvetet (där djävlarna håller hus), Abyssen (Där Demonerna bor) men även Det Celestiala Berget (Där änglarna bor)... det finns mängder med Yttre Plan. I mitten av dessa plan ligger "Outlands", en absolut neutral plats som bl.a. innehåller staden Sigil.

Det Eteriska Planet står i förbindelse med elementarplanen (Jord, Eld, Aska, Vacuum etc..)

Allt detta kallas Multiversum och är de platser där Planescape utspelas. Jag har skrivit mer om dessa på min egen sida. (adress nedan).

Planescape var TSR;s försök att skapa en mer "vuxen" spelmiljö. Den är mörkare på vissa ställen men också ljusare på andra. SJälv använder jag den mycket. Mina spelare är så höggradiga att de nu deltar i gudarnas politiska intriger. Det ger en ny dimesion på spelet

Clas Kristiansson
<A HREF="http:// http://www.leuf.net/attle/ " target="_new">http:// http://www.leuf.net/attle/ </A>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Grundgenomgång i Planescape

Planescape är för det första UNDERBART. :o)

I början kommer det låta ganska likt Clas inlägg, men eftersom jag inte nöjer mig med att bara fortsätta på hans så skriver jag om det och lägger till en massa.

För det första ska man göra klart att allt det här är alltså till ad&d, det är inga större förändringar som behövs till d&d men de har ju bytt lite namn och så... d&d3e kommentarer görs inom []. ok...

Planescape är en setting som gör det möjligt att spela i ad&d's version av multiversum.
Alla rollspelsvärldar du någonsin spelat i finns här. Alla världar du sett någonstans är med här. Givetvis står de inte beskrivna, men det är ju inga problem.
Alla de här världarna hör till "The Prime Material Planes"(primärplanen) och har anknytningar till både "The Astral Plane" och "The Etheral Plane". Båda de här planen är mest vägar att vandra på men är viktiga för hur spells och annat kul funkar överallt annars.

Eteral planet går alltså från de primära planen till "The Inner Planes". Dess representerar elementen och är uppdelade i "Elemental Planes", "The Paraelemental Planes", "The Quasielemental Planes" och till sist "The Energy Planes". Totalt är de 18 stycken plan.
(ElP är grund elementen: Fire, Water, Air, Earth. PE är plan som ligger emellan och kombinerar ElP: Smoke, Magma, Ooze, Ice. EnP är energi plan: Positive, Negative. QP går emmelan ElP och EnP: Lightning, Mineral, Radiance, Steam, Vacuum, Dust, Ash, Salt.)

De flesta av de här planen innebär mer eller mindre att man dör direkt om man hamnar i dem. För att kunna färdas i dem måste man förbereda sig med en massa magiska föremål och spells. Annars kommer man inte långt. (Något elakt att göra är alltså att skicka folk som tror de ska till Vattenplanet till Eldplanet och vice versa... De flesta kommer inte tillbaka och klagar...


Astralplanet binder till skillnad mot Eteralplanet mellan primär planet och "The Outer Planes". De här planen är mer lätt hanterliga än de inre planen... Men de är fortfarande livsfarliga för oförsiktiga. Det här är gudarna bor. I Planescape är dock gudar så vanligt att man föredrar kalla dem Powers. De är inte så vanliga att dina spelare kommer träffa några dock...
Varje plan representerar ett alignment eller en gren av ett alignment. Gudar med ett visst alignment bor oftast på ett plan med samma alignment. När din rollperson dör hamnar man också på det plan som bäst representerar personens liv. Här finns alltså helvete och himmel...

DEt var väl basic för de yttre. Dock är de så intressanta så jag fortsätter.

De yttre planen är formade som en tårta. Dela upp en tårta men spar en ring i mitten. Mittdelen är "The Outlands" som är True Neutral och det som mest liknar ett Prime Plan. I mitten av mittdelen finns det en ENORM pelare som reser sig oändligt högt upp. ÖVER (japps.. den är oändlig men har en ände... fundera på den ett tag :o) ) den hänger den en munk i luften. Bakelsen munk alltså... en sån med hål i. den hänger där vågrätt. Inuti hålet i mitten, på insidan har någon byggt en stor stad. Detta är Sigil. Sigil är dörrarnas stad, här finns portaler överallt. Det gäller bara att hitta någon som vet var man ska leta. Staden är väldigt neutral och ett utmärkt ställe för äventyrande, ännu bättre som start på äventyret. Alla Planewalkers (personer som lever här och knatar mellan planen) passerar Sigil förr eller senare.

Nåja.. åter till tårtan.
Resten av tårtan delas alltså upp i 16 delar. Alla de delarna är sedan ett varsitt plan. De kan delas in på två sätt.
Det första är som Upper och Lower planes. Fär de övre planen är de 7 plan som växlar mellan LG-NG-CG i alignment. och de undre de 7 som går mellan LE-NE-CE. Två plan blir då över. ett av dem är Mechanus som är LN och verkligen definerar ordning. Det andra är Limbo som är CN som verkligen definerar Kaos.
Det andra sättet är att dela i dem i tre delar, en L del, en N del och en C del. DEt gjorde TSR när de släppte de tre boxarna: Planes of Law, Planes of Chaos & Planes of Conflict.

Jag kommer gå igenom alla plan och börjar med det 'översta' planet och vandrar runt tårtan medurs:

Elysium (NG)
Elysium är paradiset... I alla fall en variant av det. Vacker natur med glittrande floder och gröna ängar. Det är fridfullt och vackert... Fenixfåglar bor här... Det är lite snuttitg helt enkelt. Det är uppdelat i fyra delar som alla skiljer sig åt. (de flesta yttre planen är uppdelade i "Layers" lager av planet som kan ibland vara HELT olika de andra. Ofta är dessutom alla planets lager OÄNDLIGT stora...)

Beastlands (NG c)
Det här är vad folk kallar "The happy hunting grounds", det är nästan bara vildmark i dess olika former. det är uppdelat i tre lager, ett för noon, ett för dawn och ett för midnight. Dygnsrytm är något många har problem med i bestlands... :o) Vilda djru till mängder hittar du här...

Arborea (CG)
Det viktigaste på Arborea är kanske namnet på det första av tre lager: Olympus. Här bor de grekiska gudarna. Det är ganska genomgrekiskt även om det givetvis finns en massa annat här också...

Ysgard (CG n)
Japps.. här bor de flesta av asagudarna... det är uppdelat i Ysgard, Musphelheim och Nidavellir. I överhuvudtaget är det en nordiks stämning över planet...

Limbo (CN)
Nu börjar det bli intressant... Det här planet är KAOS. allt förändras hela tiden. Oregelbundet. Personer som stannat här länge tenderar att PRatA KoNsTIgT...

Pandemonium (CE n)
Här har vi varje psykologsskräck. Det är ett plan som helt består av grottor och tunnlar. Den som underskattade dungeoncrawling kan få något att bita i här. Inget naturligt ljus finns nånstans på planet. Vindar som tjuter hela tiden... Folk blir galna om de stannar här länge. De flesta som bor här har blivit förvisade här.. de är inte så vänliga alltså...

Abyss (CE)
Det är planet är hemvist för Tana'ri [Demons]. Pkanet är OÄNDLIGT med OÄNDLIGT stora lager... Tänk på det ett tag :o) Här bor Lloth... Det finns ett helt lager fullt med (gissa? det heter Realm of a million eyes.... *rysa*)...

Carceri (NE c)
Ytterligare ett fängelse plan. det är ganska fientligt mot alla och är drabbat av The BloodWar (kriget mellan Tana'ri och Baatezu) Krig och fångar...

Gray Waste (NE)
Hemvist för Yugoloths[Daemons] och krigsdrabbat....

Gehenna (NE l)
Eld och sten... + en massa läskigheter.. också kriget.

Baator (LE)
Hemvist för Baatezu[Devils] Uppdelat i nio. De niohelvetena kanske låter bekant... Här är det! ... Klimatet skiftar mellan lagrena men det finns en massa kul att hämta här...

Acheron (LE n)
KRIG!!!! inte mellan demoner och så... Utan KRIG: Stora arméer som slåss... En ganska stor mängd orcher slåss här dagligen... Planet består av en massa kuber som hänger nånstans...

Mechanus (LN)
ORDNING! en massa kugghjul och liknande... massa tickanden. Modronerna bor här...

Arcadia (LG n)
Hmmm.. vet itne riktigt... en liten low variant av Mount Celestia (nedan)

Mount Celestia (LG)
Ett bärg med 7 himlar... ORDNING och GODHET. syndare bör stanna hemma.... Odöda bör se upp.. Hav av heligt vatten är ingen höjdare för dem..

Bytopia (NG l)
Himlen för de som gillar arbete... Gnomer trivs här... DEt är uppdelat i två, den enas himmel är den andres mark. lite komplicerat... Men trevligt..


Lessen.,. han inte skriva så mycket jag ville --- är tvungen att springa... kanske editerar och lägger till om du inte hunnit svara... annars går det bra att fråga...


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Wow...

..vilket toppeninlägg!

En bra länk är den officiella Planescape Fan Sajten <a href='http://www.planewalker.com'>Planewalker</a>.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Stabilt...

Det var en otroligt igenomgående beskrivning må jag säga...
Planescape låter sannerligen som ett annorlunda spel. Är det mer tänkt för höglevel spel eller går det även bra med låglevel?
Vars brukar man oftast spela i Sigill eller? Hmmm lät sannerligen som en tuff spelvärld

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Stabilt...

Det passar för alla levlar.. dock bör man börja lite lugnt.. en grupp level 1 karaktärer överlever inte en semester genom de 100 första lagren av Abyss... Antagligen gör inte en grupp 20 levels karaktärer det heller...

Bästa passat det nog mid-superhigh level.. typ.. Om man är hög level (10-15) så har man iaf en massa häftiga saker att slåss emot... när man är högre ändå (16-20) så har man en massa häftiga saker att intrigera med..

Det är ju helt klart en HIGH fantasy setting.. en massa magi.. Värt att notera är dock att magier funkar olika på alla plan. Så det gäller att vara påläst... Ytterligare en rolig sak är att magiska vapen och liknande tappar sin kraft om man tar dem ifån sitt hemplan.. för varje steg bort man är hemplanet tappar det ett +. så ett +1 vapen från Baator är bara ett vanligt vapen utanför baator..

Sigil lämpar sig mycket bra för spel... men då och då måste det göras turer ut därifrån... Sigil är mer tänkt som ett "mellan äventyr hål" .... Men det finns MASSOR med äventyr som kan tänkas hända i sigil..

I sigil finns nämligen en massa olika Factions. Det är grupper med folk som delar samma filosofiska tankar kring multiversum och vad det är osv... Doomgaurds till exempel anser att allt håller på att förfalla till entropi. De anser också att deras uppgift är att hjälpa entropin på vägen....
Sen har vi Harmonium Gaurds som är riktiga bjässar som styr sigils polis och vakter...
alla är självklart inte lika krigiska.. men det finns ett gäng grupper som bråkar lite..
Jag skulle kunna skriva en beskrivning av alla och vad man får för fördelar/nackdelar av att vara med i dem... Men bara om du vill...

mer frågor?

chrull


.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Wow...

Jo... tyvärr är det en av de få bra länkarna... Men Planewalker är bra men svårorienterad... Något underbart som finns där är två mp3 or med bakgrunds ljud som lämpar sig till Pandemonium respektive Mechanus...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
En försvunnen bok och lite svar

Jag skulle gärna berätta... Men det verkar som min "A Players Guide to the Planes" har spårlöst försvunnit!!!!! Jag har spenderat två timmar att vä nda upp och ned på huset, men inget... Om nån har ett ex över så kan ni prova att messa mig...

Lite kan jag dock få ut av "The Planewalkers Handbook" ...

Factionerna finns först och främst i Sigil. Det är här de har sin bas och det är här folk är intresserade av att följa dem. Man vet inte hur länge factionerna har funnits, men de 15 som finns idag är inte äldre än 1000 år. För 600 år sedan tvingade dock Sigils mystiska härskarinna "The Lady of Pain" ner antalet som då var fyra dussin till 15. Dessutom blev de bättre organiserade.

De 15 är: (pga avsaknad av boken jag jag inte ge fördelarna/nackdelarna...)

The Athar aka Defiers
De här jepparna säger att det som folk i normala fall kallar gudar eller Powers inte är något mer än mäktiga 'människor' (människor/alver/tieflings...osv)... Om det verkligen finns RIKTIGA gudar så ör det inget en vanlig dödlig kan känna till... De ser det såhär: om alla powers nu är så mäktiga... Varför behöver de då folk som dyrkar dem?
Till skillnad från de flesta andra factions så har Defiers inte något specifikt jobb i Sigil. Däremot brukar de hålla koll på alla präster så att ingen blir för mäktig. De balanserar alltså de olika kyrkorna och så så att ingen växer sig större än andra.
Deras högkvarter är "The shattered temple"

The Believers Of The Source aka Godsmen
De här är något av Defiers motsats. De tror att multiversum är en stor prövning. Alla blir testade... Lyckas man i livet återföds man som något mäktigare. Till slut går man och blir en Gud. ALLA kan alltså bli gudar. Godsmen har också ett träningshus för "powers in training"... Harbringer House heter det, äventyret med samma namn handlar lite om det... Inte spelat men jag har köpt det.. ligger på sängen och väntar på att bli genomläst...
Godsmen har inte heller något oficiellt arbete i Sigil, men de har tagit på sig uppdraget att hålla ordning i Staden, alla kan ju bli gudar och det vore synd om någon som var på god väg dit gick och blev dödad i ett krogslagsmål...
Deras högkvarter är The Great Foundry.

The Bleak Cabal aka Bleakers
Alla andra factions sägs ha funnit meningen med livet och multiversum. Bleak Cabal har det inte. För enligt dem finns det ingen mening... INGEN mening. Det är en ganska dyster bunt ...
Bleakers har tagit på sin lott att styra alla fattighus i Sigil... Deras syn på vad en fattig behöver är lite konstig... men mat och en säng får man iaf..
De har inget högkvarter... iaf nämns inget nånstans... Kan som sagt stå i boken jag saknar... (HELVETE)

The Doomgaurd aka Sinkers
Vapen, förstörelse, ENTROPI!. Meningen med universum är entropi. det som blir kvar när man totalt har förstört allt. Smått kaotiska alltså. Förstör allt är det de vill...
Med en sådan vy så är det ganska självklart att det är inte så konstigt att Sinkers har hand om The City Armoury. Vapen vapen vapen. till alla som vill ha ...
Armoryn är också deras högkvarter.

The Dustmen aka The Dead
Japps... Det här är ett gäng vandrande lik. Och enligt dem är du det också. Alla är redan döda. Livet ska ju vara glatt och lyckligt. så därför måste alla redan vara döda...
Det finns de som har uppnått True Death. De sannt döda, eller odöda som de flesta andra kallar dem håller svaren till livets hemligheter.
Dustmen tar hand om Sigils döda. De begraver dem och sköter allt sånt.
Deras högkvarter är självklart The Mortuary.

The Fated aka Takers
Alla förtjänar det de kan ta. Tappar du något och jag är snabb nog att ta det och dessutom stark nog att behålla det så är det mitt. Men den attityde så har Fated fått rykten om att vara hjärtlösa...
De har det mest hatade jobbet i Sigil, de tar hand om alla bokföring i The Hall of Records, vilket också är deras högkvarter. Men det som gör dem hatade är att de är skateinsamlare också...

The Fraternity Of Order aka Guvners
Allting har lagar. Om man känner till lagarna vet man hur allt fungerar, då kan man härska över universum. Guvners tänker göra just det.
Allt har lagar, alla lagar har kryphål. Kryphålen är nyckeln till makt.
Guvners styr alla rättssalar och domstolar.
The City Court är deras HQ

The Free League aka Indeps
Factions? Nej... mer en grupp organiserade antifaction personer. De tröttnade på att hela tiden bli utsatta för lejningsförsök av de andra factionerna och bildade en egen. Men de vill helst bli lämnade ifred.
Däremot arbetar de inom handeln, med handeln och för handeln. Fri handel är det som håller Sigil på fötterna och om någon faction skulle få kontrollen över handeln skulle hela Sigil som fristad vara rubbad...
HQ? - vi är inte en organisation

The Harmonium aka Hardeheads
Vår väg är ju rätt så varför bråkar ni med oss? De ser sitt sätt som det rätta. alla andra har fel och kan inte alls förstå varför folk kallar dem Hardheads. DE har tagit sig in i City Barracks vilket också ger dem kontrollen över City Gaurds. De arresterar alla som gör något olagligt, i alla fall det som Harmonium anser vara olagligt... Deras och Sigils lagar stämmer inte alltid dock.. som tur var så har Guvners hand om rättegången och Doomgaurd hand om vapnen så ingen oskyldig blir dömd och Harmonium får inte de vapen de vill ha.. Alla trivs så utom just harmonium...

The Mercykillers aka Red Death
JUSTICE! Rätvisa är det ultimata. Straffa de som förtjänar det! Om man har spelat dataspelet Torment så bode man känna till karaktären Vhailor. Om man missade honom så borde man spela det igen och se till att hitta honom, om det är ett problem kan man alltid fråga mig. Vhailor var en Mercykiller som var väldigt trogen sin Faction, han dog när han jagade en brottsling som flytt sitt straff... Men hans vilja till rättvisa var så stark att hans själ inte lämnade sin rustning. Han är cooooool. :o)
Mercykiller har hand om bestraffningarna Guvners dömmer brottslingarna till...
HQ? City Prison, var annars..

The Revolutionary League aka Anarchists
Allt de vill är att få ner systemet. Revolt, Revolt och revolr. De är inte organiserade tillräckligt för något, men då och då lyckas de revoltera emot något.

The Sign Of One Signers
Alla är centrum för sitt eget universum. En idé som får Signers att bli populära. Men Signers anser också att det är en persons tankar som får saker hända. Och för att bli medlem måste man bevisa att man kan göra det, man går in i deras HQ Hall of Speakers och säger att man vill bli mening och skriver upp sina tankar om vad som kommer hända i framtiden... Händer det är du medlem.
Hall of Speakers är där alla High-ups kommer för att diskutera, lösa tvister osv....

The Society Of Sensation aka Sensates
Kan man lita på vad andra säger? Hur kan du vara säker på att lava är varmt om du inte känt det själv? Det du har upplevt vet du. Upplev så mycket som möjligt så får du en massa kunskap. Genom dina sinnen får du kunskap.
Sensates har ingen roll i sigil, men utan dem skulle sigil dö. Sensates styr alla bordeller och liknande saker. Heron City (upplevelse centrat i STHLM) skulle helt klart styras av Sensates...

The Transcendent Order aka Ciphers
Intution är vägen till fullkomlighet... Handla nu tänk sedan. Det är så man tänker bäst. Typ. Ciphers är den faction som är mest accepterad över multiversum, de söker bara handlingen och tankens fullkomlighet inte något annat som folk kan ha svårt att förstå...
HQ - great gymnasium.

The Xaositects aka Chaosmen
Kaos är vägen. DEt är ju bara att tiita runt omkring sig... KAOS.. kaos finns överallt.. så varför bekämpa det..
Det är de här som får Sigil att förändras hela tiden...


Sådär... det var factionerna... tänk om det hade varit så lätt.. 15 stycken att hålla reda på.. HAHAHA!.. det finns fler. men de är inte basade i Sigil utan på divers plan, så de kallas Sects: (finns beskrivna i divers böcker... samlade på baksidan av Beastlands kartan från Planes of Conflict Boxen...)

The Anarch's Guild aka Chaos Masters, Groundsmen
local sect, finns på Limbo... de kan kontrollera kaoset som är limbo och kan alltså forma Limbo till ett beboeligt ställe... Utmärkt när man slåss också... på sista tiden har försök till att forma andra plan också gjort, äldre Groundsmen skrattar åt dem men vissa är inte så säkra på att det är en sååå galen idé....

source: Planes of Chaos

The Converts aka Chamelons, Turncoats
De här skiftar mellan alla factioner.. om någon förklarar sin syn på något går de med.. tills någon annan lär dem nått nytt... Hemplan? Limbo - där är inget för givet...

source: Planes of Chaos

The Dispossessed aka Exiles, Chippers
Folk som har blivit bannlysta grupperar ibland ihop sig.. de är ganska arga och aviga på annatr folk.. vanliga på Pandemonium och Carceri...

source: Planes of Chaos

The Gaurdians aka Caretakers, Protectors
Letar efter ondska som behövs stoppas.. så alla kan ha det bra.. Hemplan: Elysium

source: Planes of Conflict

The Mathematicians
Guvners som blev så fästa vid Mechanus och matematiken... logic och mechanus är deras grej..

source: Planes of Law

The Merkhants aka Misers, Goldhounds
Pengar.. de söker rikedom var den än kan finnas..

source: Planescape Monstrous Compendium II

The Order of the Planes-Militant
Vill förstöra all ondska.. Bas: Mount celestia.. Så enkelt är det.. typ..

source: Planes of Law

The Ragers aka Brotherhood of Glory
En krigare kan bara få ära på ett sätt: slåss. De reser runt (mest ysgaard och limbo men resten av världen också) och utmanar folk.

source: Planescape Monstrous Compendium II

The Ring-Givers aka Bargainers, Beggars
Ge och du ska få. Ger bort en massa saker...

source: Planes of Chaos

The Verdant Guild aka The Wylders
Dyrkar naturen och dess balans.. så ska alla leva.. ungefär.. starkast på beastlands..

source: Planes of Conflict


Sådär!

Qwestionz?

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: En försvunnen bok och lite svar

jo.. och eftersom jag inte har all den där infon i huvvet tog det ett tag :o) *pust*

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Re: Grundgenomgång i Planescape

Ok.. då får väl jag fylla på med min info om De Inre Planen
Detta kommer direkt ur min kampanjdokumentation så...

De Inre Planen
De inre planen står i förbindelse med det eteriska planet och det är så man vanligen färdas mellan de inre planen men även från och till Primärplanet.

Energiplanen
Positiv
Detta är livets ursprung, källan till all energi och platsen för alltings födsel. Därför är den också den mest dödliga av alla platser. Energi, kraft och liv är gott. Men för mycket av allt kan döda.

Negativ
Dödens plats, kylans land - platsen har många namn. Den är inte tom. Här finns något. Något som suger livet och märgen ur allt som kommer i dess närhet. De enda som kan överleva dess utplåning är de som redan är döda; Gastar, Vålnader, Spöken

De rena planen
Luft
En värld fylld av luft... och inget annat. En värld där endast de som kan flyga kan färdas. De som saknar flygförmåga faller... faller... faller, till dess man når kanten, gränsen och faller in i något annat elementarplan.

Eld
Förbrännade hetta, kvävande svavel, och dansande flammor; det finner en stackare här. Ondskefullt? Nej. Den förgörande elden är inte ond, inte god. Den bara är.

Jord
Inte så mycket jord som sten. Massiva klippor, gråsten och granit i en kompakt massa, oigenomtränglig för de stackare som försöker färdas där. En mur, oändligt tjock, av hård, hård sten.

Vatten
Grönt som havet, blått som havet... vått som havet. Här finns vatten, och endast vatten. Den som kan simma och andas där kan också färdas där. Om inte... så...

De paraelementara planen
Rök
Platsen där Eld & Luft möts.
Som luftens plan... utan mark under fötterna. Som Eldens plan, varmt... men inte brännade. Få har färdast här. Få har sett något, förblindade av röken, endast rök, ingen luft. Vem kan då andas utan hjälp?

Magma
Platsen där Jord & Eld möts.
När den hårda stenen möter den varma elden skapas ett mardrömsaktigt landskap av flytande lava, som taget ur en bild från själva helvetet. Marken skiftar, vänder, glider när fasta stycken av sten förvandlas till ett evigt, flytande, rödglödgade hav av renaste eld.

Gyttja
Platsen där Vatten & Jord möts.
En ocean av slem, av gegga, av sörja och gyttja. Ett träsk för de utstötta där de drunkanr med lungorna fyllda av slam. Att leva här är som att leva i vatten. Den som kan andas överlever.

Is
Platsen där Luft & Vatten möts.
Den yttersta kylan. Den plats där vattnet för alltid är bundet i fast form. Omöjlig att andas, omöjlig att färdas i, omöjlig att leva i.

De kvasielementara planen
Blixt
Platsen där Positiv & Luft möts.
De eviga stormarnas land. Att färdas här är som att flyga i luft. Men ve den resande som hamnar bland blixtarna. Ve den stackare som omges av elektricitet och blir måltavla för blixtarna.

Strålning
Platsen där Positiv & Eld möts.
Den plats bland de inre planen som är mest öde. Intet att skåda. Intet liv. En värld utan särdrag. Endast en dödande, tärande, frätande strålning som får omgivningen att skimra i varje upptänklig färg. En vacker men dödligt farlig plats.

Mineral
Platsen där Positiv & Jord möts.
En skattkista eller platsen för en plågsam död. Valet är ditt. Vidriga monster som överlevt gör sitt bästa att stoppa dem som tänker inmuta sig en rikedom bland rikedomarna; ädelstenar och d:o metaller. Men mer vanliga är monster för vilka själva omgivningen är en hjälp. De rakbladsvassa tänderna eller en skarpslipad skärva av diamant. Valet låter sig göras men utgången är alltid densamma.

Ånga
Platsen där Positiv & Vatten möts.
Traditionen har givit denna plats namn av Ånga. Dimma vore bättre. Den har inget av ångans värmande egenskaper, bara dess oförmåga att skänka sina besökare möjligheten att se... och att andas. Detta är den långsamma dödens plats när dimman fyller besökarens lungor med vatten.

Vacuum
Platsen där Negativ & Luft möts.
Detta är platsen där intet finns. Och med intet så menas ... intet. Inget liv, ingen luft, inget ljus. Bara den fullständiga frånvaron.

Aska
Platsen där Negativ & Eld möts.
Aska! Endast aska. En ocean av aska som omger resanden, som kryper närmre och närmre tills kroppen är innesluten av kvävande sot. Då är allt som återstår den aska som alla skall förvandlas till.

Damm
Platsen där Negativ & Jord möts.
Mörker, entropi, utplåning! Så ser Dammets kvasielematarplan ut. En oändlig sjö! Inte av vatten, utan av den finaste sand, av dammet som lägger sig över allt, som täcka allt som upplösa allt, som utplånar den stackare som färdas genom dess evighet.

Salt
Platsen där Negativ & Vatten möts.
Kristaller av renaste salt. Frätande, uttorkande, en skorpa av kristall som suger själva livsmärgen ur resande,dumdristiga nog att färdas här utan lämpligt skydd.

Nu gillar jag att översätta till svenska men det gör väl inget hoppas jag. Vill ni ha en guide till Det eteriska planet oxo?


Clas Kristiansson
<A HREF="http:// http://www.leuf.net/attle/ " target="_new">http:// http://www.leuf.net/attle/ </A>
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Vad behöver man

Jag tyckte att Planescape lät tufft utav bara attan. Så vad behöver man till det. (förutom själva Planscape förstås och D&D reglerna). Är det några moduler som är nästintill oumbärliga. Vilka rekomenderas och vilka bör man ta avstånd ifrån?

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vad behöver man

Jag har ingen aning...
Jag har bara Ad&d upplagan av planescape och eftersom det bara kommer släppas till 3:an lite halft.. så vet jag inte...
Men till ad&d har jag:
Planescape Campaign Setting (box)
Planes of Law (box)
Planes of Conflict (box)
Planes of Chaos (box)
Planewalkers Handbook
Planescape Monstrous Compendium
Well of Worlds (ett gäng äventyr i varierande levlar.. bra...)

Jag klarar mig med det finns mer bra tillägg.. dock svåra att få tagf på idag..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: En försvunnen bok och lite svar

Jodå, The Bleak Cabal har ett högkvarter. Kommer inte ihåg namnet men det var i alla fall ett stort dårhus dom hade hand om. Dårhuset låg ner i slumområdet, Lower Ward?
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Vad behöver man

Tycker att två böcker har glömts i din samling!
Det är boken om fractionerna samt boken om Sigil!
Jag har glömt av vad böckerna heter men dom är mycket bra!
Fractions boken beskriver dessa mera ingående man får en djupare backgrund till fractionerna. Sigil boken kanske är en av dom bästa stadsböckerna skrivna till ett rollspel enligt mig. Boken är inte heltäckande men ger bra information om kända och okända platser i Sigil. Men det är ett bra hjälp medel för att beskriva Sigil, för den staden är verkligen udda.
Sedan skulle jag rekommendera Guiderna till Etheral&Astral plane.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Vad behöver man

det finns ju en inner planes bok också.. den letar jeg efter nu.. men den finns ingenstans..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Vad behöver man

Till 3E <I>påstår</I> WotC att du bara skall behöva grundböckerna och Manual of the Planes (tror jag den kallas).

Feliath
 
Top