Planeringsverktyg (löst)

Troberg

Sinister eater
Jag tror vi alla har problem att få till speltillfällen. Det finns en massa polls och sånt, men då måste man lägga upp alternativ.

Så, jag tänker mig något i stil med det här:

* Man loggar in.
* Man får upp en kalender.
* Man kan klicka på dagar då man kan (ett klick till togglar av den).
* Man kan för varje dag se om man själv klickat på den, samt hur många som klickat. Mouseover visar vilka.
* När alla kan någon dag så "lyser man upp" den på något sätt.
* Detta sker live.
* Klickade dagar sparas mellan sessioner.

Typ, en kalender-heatmap.

Det hade gjort det så mycket enklare att planera när man inte behöver lägga upp alternativ i förväg, inte behöver sitta "Vem kan nästa lördag?" osv.

Någon som vet om det finns något sådant? Kan man hosta den själv är det en bonus.

Själv är jag usel på web, hade det varit ett Windowsprogram så hade jag gjort det på en dag. Men, om någon behöver ett hobbyprojekt, så är det en option...

Vi kör bara ett Google kalkylark. Vi planerar en månad framåt. 2-3 spelmöten är standard.
Sommaren kan bli lite mer sporadisk pga semesterplaner.
Funkar väldigt bra för oss :)

1782832257213.png

OK, behöver ingen mer hjälp här, gjorde ett eget mha ChatGPT.

Om någon vill testa så kommer jag att ha en session ni kan pröva här ett tag: https://troberg.synology.me/plankal/index.php?session=wrnu

Opera Snapshot_2026-06-30_193806_troberg.synology.me.png

Den som startar en session är admin, och har operationerna i adminrutan. Vanliga användare anger bara namn och klickar.

Den har ingen loginsäkerhet och sånt, jag kommer att lägga till det i brandväggen senare istället, och då kommer den här demon att försvinna.

Om någon vill hosta den på egen kisel, så är det ett enkelt PHP-script, och all lagring ligger i filer, så inget krångel med databaser. Kopiera in på webserver, se till att PHP minst version 5.6.40 finns (vilket man borde kunna räkna med att den gör) se till att webserveranvändaren har skrivbehörighet i data-directoriet och sedan är det bara att tuta och köra.

Säg till om ni vill ha den, så lägger jag ut zippen någonstans (14 kB...).

Övrigt:

Jag är fruktansvärt imponerad av ChatGPT här. Det är första gången jag bett den göra ett någotsånär komplext program, tidigare har jag bara låtit den göra enstaka funktioner med mycket väl definierad funktion. Jag tror också det hjälper att jag har en bakgrund med både utveckling, arkitektur och kravställning, så att jag kan tala om för den exakt vad jag vill ha, på en teknisk nivå. Som alltid med datorer, man kan inte flumma runt, man måste vara specifik och distinkt, för man får vad man frågar efter, även om det är fel.

Under två timmar för det här, det är imponerande. Även för mig som programmerare så ser jag möjligheter för mig att fokusera på grundproblemet när jag programmerar, och låta ChatGPT sköta en massa sidostuff som bara behövs, men som inte är viktigt för problemet.

Back