Pitcha Eon för mig!

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,043
Först: Eon är ett rollspel för dem som gillar att spela djupa rollpersoner i en komplex och detaljerad värld, och som gillar att spela äventyr som kan sträcka sig över ett par spelmöten.

Det är med andra ord inget för alla er som vill ha något slags rollspels-monopol eller -fia med knuff där man bara öppnar lådan och efter ett par timmar avklarat ett spel med vänner som aldrig spelat innan. Jag förstår att denna typ av rollspel är populära bland alla stressade medelålders föräldrar som nu försöker pådyvla intet ont anande vänner och anhöriga rollspelshobbyn, men Eon är som sagt inte för er.

För oss som gillar att spela rollspel på klassiskt manér är Eon det bästa rollspel som finns av följande skäl:

1. Bland det roligaste med rollspel är att göra karaktärer, och ingenstans görs det bättre än i Eon. Man får där slå fram samt fördela poäng, och en enorm mängd bakgrundslag skapar en spännande och djup rollperson, som är ungefär men inte helt som man kanske tänkt sig från början.

2. Eon har väldigt bra regler. Eon har även väldigt mycket regler, men man anpassar efter intresse. När jag speltider Eon så väljer jag bort, ignorerar i princip 90%av alla regler, eller hushållen med dem till det verkligen behövs.
Stridsreglerna är relativt omfattande även i en avskalad version, men å andra sidan är ju strid den kanske roligaste aspekten av rollspel.

3. Eon har en väldigt bra värld. Visst Eon började delvis som ett lapptäcke. När Eon kom ut så var fokus på Asharien (det bästa landet som skapats i rollspelslore) men omkringliggande regioner kunde ibland te sig lite pastisch. Men allt eftersom världen byggt ut mer i detalj med har dessa regioner fått en mer unik karaktär. Lansdmodulen Thalamur är kanske spelets mest älskade, samtidigt som dem initiala beskrivningarna av landet i dem första utgåvorna bara var klichéer staplade på varandra.
Det finns oerhört mycket material till världen, och för oss som inte gillar att bygga vår egen värld eller frifräsa är det en otrolig tillgång att ha så mycket världsmoduler med så stor detaljrikedom.

4. Eon har bra äventyr. Bland dem en del riktigt bra äventyr, som dem fördömdas sista hopp och regnsynd (och enligt uppgift sylfens vrede sviten, där jag bara spelat första delen).

5. Eon innehåller klassiska fantasy element men med dem kanske bästa versionerna av alver och orcher (tiraker) som ni hittills stött på.

6. Eons mega-plott är svinbra.

7. Eon fungerar väldigt bra för att spela både grisodlaräventyr samt episka kampanjer. Det känns dessutom väldigt lätt att växla mellan nivåerna och går bra att gå från botten till toppen utan att det känns orealistiskt eller forcerat.

8. Eon har stöd för allt. Vill du spela fältslag så finns utmärkta regler för det, och vill du spela förläningsherre så finns stöd och hjälp för det.
 

Southmountain

Veteran
Joined
22 Dec 2015
Messages
50
Jag har Eon IV men har inte spelat det. Om jag bara ser till Eon IV så ser jag inte den breda tillgången på material många er andra nämner. Jag känner att det antas man letar rätt på material från tidigare utgåvor, men det är inte klart för min del var man får tag i dessa. Utgivningstakten är då sådan att mycket saknas för det jag skulle vilja spela.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,444
4. Eon har bra äventyr. Bland dem en del riktigt bra äventyr, som dem fördömdas sista hopp och regnsynd (och enligt uppgift sylfens vrede sviten, där jag bara spelat första delen).
Du skriver att Eon är för folk som vill spela rollspel på klassisk manér. Äventyren är alltså bra för att de erbjuder schysst grottröj och feta hexkräl, för mer klassiskt än så blir det inte. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,851
Location
Ludvika
Du skriver att Eon är för folk som vill spela rollspel på klassisk manér. Äventyren är alltså bra för att de erbjuder schysst grottröj och feta hexkräl, för mer klassiskt än så blir det inte. ;)
Varför vill folk alltid gå från en extrem till en annan i diskussioner?

Bara för att något är gammal betyder det inte att det måste vara från dinosauriernas tid bara för "äldre än så blir det inte".
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,444
Varför vill folk alltid gå från en extrem till en annan i diskussioner?
Vad jag på ett skämtsamt sätt försökte påpeka är att beskrivningen "bra äventyr" egentligen inte säger särskilt mycket, och i kombination med ett diffust ord som "klassiskt" är det lätt att hamna fel.
Det är fint att @Evokee gillar Eons äventyr men för mig som nu inte läst eller spelat äventyren, vad är det som gör dom bra?
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,043
Jag har Eon IV men har inte spelat det. Om jag bara ser till Eon IV så ser jag inte den breda tillgången på material många er andra nämner. Jag känner att det antas man letar rätt på material från tidigare utgåvor, men det är inte klart för min del var man får tag i dessa. Utgivningstakten är då sådan att mycket saknas för det jag skulle vilja spela.
Du behöver inte leta länge för att hitta det materialet
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,043
Du skriver att Eon är för folk som vill spela rollspel på klassisk manér. Äventyren är alltså bra för att de erbjuder schysst grottröj och feta hexkräl, för mer klassiskt än så blir det inte. ;)
Med klassiskt menar jag typ drakar och demoner.
Äventyren jag nämnde bygger på smarta plots och utmärkta stämmningsmoment och oförglömliga scener och kraktärer men innehåller också en del letande, dödande osv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,444
Med klassiskt menar jag typ drakar och demoner.
Äventyren jag nämnde bygger på smarta plots och utmärkta stämmningsmoment och oförglömliga scener och kraktärer men innehåller också en del letande, dödande osv.
Med tanke på att Eon lägger stor vikt vid rollpersonsskapandet, hur gör äventyren för att få rollpersonerna involverade? Jag tänker mig att det borde vara något mer än den klassiska gubben på värdshuset.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,043
Med tanke på att Eon lägger stor vikt vid rollpersonsskapandet, hur gör äventyren för att få rollpersonerna involverade? Jag tänker mig att det borde vara något mer än den klassiska gubben på värdshuset.
minns inte helt, men är nog ganska mycket gubben på värdshuset
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,444
minns inte helt, men är nog ganska mycket gubben på värdshuset
Det var otippat. Jag tänkte mig ändå att Eon hittat ett sätt att väva in rollpersonernas bakgrunder i äventyren.

Hur är strukturen på äventyren då, är det mer åt det rälsade hållet med förutbestämda händelser/scener eller är det mer öppet, modell sandlåda/fisktank?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,282
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag älskar EON, speciellt EON 3 då det för mig är den bästa versionen när det gäller regler. EON IV är en bättre produkt i sig självt då den har ett snävare fokus(Jargien)och reglerna är nog enklare att ta till sig.

Gällande äventyren som släppts till de olika versionerna så är de enligt mig inte lika bra som spelet i övrigt. Äventyren är vad jag kommer ihåg väldigt mycket det som ni kallar ”främlingen på värdshuset” tyvärr.

Jag älskar dock alla små PDF:er som jag fick för att jag var med och backade spelet, den om Tarkas är grym och helt klart min favorit. EON är bra för att det kan spelas på traditionellt ”murder hobo”-sätt men också och främst mer inriktat på ”culture gaming”. Eller varför inte en kombination av de båda i en och samma kampanj? EON fixar allt det och mycket mer! :)
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,043
Det var otippat. Jag tänkte mig ändå att Eon hittat ett sätt att väva in rollpersonernas bakgrunder i äventyren.

Hur är strukturen på äventyren då, är det mer åt det rälsade hållet med förutbestämda händelser/scener eller är det mer öppet, modell sandlåda/fisktank?
Är ganska railroadat.

Dem äventyr jag spelat har inte varit särskilt sandlåda eller fisktsnk, men dem kanske finns, någon som vet?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,638
Location
Värnhem, Malmö
Om man vill ha sandlådor och fisktankar är det inte Eons äventyr som skiner, utan man får snarare titta på de miljöer som publicerats. Placera rollpersoner i Utmark och något kommer garanterat att hända, sedan är det bara att rulla med det.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Av en händelse så dammade jag och sambon av Eon4 i går natt. Vi började rolla en karaktär till henne och det slog mig direkt hur detaljerad karaktären blir. En ström av äventyrsidéer for igenom mig varje steg på vägen. Varje slag på bakgrundstabellen och händelsetabellerna tog karaktären i en ny riktning och berikade bakgrundshistorien, långt innan karaktären ens var färdig. Det blir en solid plattform att stå på när spelandet börjar och karaktären fortsätter utvecklas i en ny riktning.
Eon är otroligt välgjort och det är enkelt att skapa minnesvärda äventyr för rollpersonerna.

Sen är jag en sucker för 0bT6-systemet. Skapar alltid mycket spännande moment.
 
Top