Nekromanti Petitessförslag

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Eftersom vi alla önskar ett perfekt forum så undrar jag varför den maximala storleken på bifogade filer anges i bytes istället för det betydligt kortare och mer lättlästa kilobytes eller kanske megabytes...

Jag vet, det är en småsak, men se det som en bra grej att vi inte har några större frågor att ta upp! ;)=

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Eftersom vi alla önskar ett perfekt forum så undrar jag varför den maximala storleken på bifogade filer anges i bytes istället för det betydligt kortare och mer lättlästa kilobytes eller kanske megabytes..."

Nu tänker du fel. Enkelt kan sägas att 1000 byte inte är 1 kilobyte. 1024 är 1 kilobyte. Så det som står på 500 000 byte skulle i så fall stå 488,28 kb. Tycker du det låter bra?

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Enkelt kan sägas att 1000 byte inte är 1 kilobyte. 1024 är 1 kilobyte"

Är det så? Det var ju lustigt, kilo betyder ju just tusen. I ordets rätta bemärkelse borde ju då 1 kilobyte bli tusen byte.
Ifall du har rätt, så kan man väl bara avrunda talet så blir det lättläst.

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Är det så? Det var ju lustigt, kilo betyder ju just tusen. I ordets rätta bemärkelse borde ju då 1 kilobyte bli tusen byte.
Ifall du har rätt, så kan man väl bara avrunda talet så blir det lättläst."


Normalt är det så, ja, men inte inom data. Detta har med 8 bitar att göra. 1024/8=128. Därav är 1 kb = 1024 byte

För övrigt hade jag redan avrundat talet. Det rätta skall vara 488,28125 kb

Något som du kan kolla detta på är t.ex. 1,44 Mb disketter, de rymmer mer än 1.440.000, det rätta är 1.474.560, men brukar oftare ligga på strax över 1.450.000, vilket jag tror har med hur disketten formateras och hur utrymmer beredes plats. Men hur som helst rymmer den mer än exakt 1.440.000.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tja, det skulle man väl kunna fixa nån dag. Det är nog inte så svårt, bara att dela med 1024 nånstans och höja gränsen så att det blir prick 500 KB eller vad det nu är.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Man lär så länge man lever.

och tur är väl det! /images/icons/smile.gif

/Sir Foilan

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Visst betyder kilo tusen och namnförslaget som är aktuellt är att säga kibibytes istället för kilobytes, men jag är tveksam om det kommer gå igenom...

WHaLe
 
Top