Nekromanti Permanenta pentagram och fången för alltid?

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
*Om man frammanar en demon, och fängslar honom i ett pentagram, men man gör pentagrammet permanent istället för provisoriskt... kan magikern ändå "tillåta" demonen att ta sig ut från pentagrammet? eller har man stängt in demonen och kastat bort nyckeln? ' :o)

*Om man stänger in en demon i ett pentagram, kan den ändå ta sig tillbaka till... demonplanet, eller är den fast tills dess att den kommer ut ur pentagrammet?

*Hur farlig ÄR egentligen en 5:e rangens demon? kan man klassa den i stil med ett 5:e rangens elementarvarelse?

*För effekten "Befalla demon" kan man ge den ordern i stil med "Gör allt jag befaller dig från och med nu och 10 år frammåt"? lite som "jag önskar mig oändligt antal önskningar" i gummitarzan?
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
*Om man frammanar en demon, och fängslar honom i ett pentagram, men man gör pentagrammet permanent istället för provisoriskt... kan magikern ändå "tillåta" demonen att ta sig ut från pentagrammet? eller har man stängt in demonen och kastat bort nyckeln?

Ja, eftersom det nu inte längre är magi utan en del av Mundana kan man inte ta bort den, man får helt enkelt komma på ett sätt att negera effekten av pentagramet om man vill ha ut demonen...

Om man stänger in en demon i ett pentagram, kan den ändå ta sig tillbaka till... demonplanet, eller är den fast tills dess att den kommer ut ur pentagrammet?


Om demonen kunde fly till andeplanet skulle det inte vara någon poäng med pentagram överhuvudtaget. Varför skulle en demon stanna kvar frivilligt länge nog för att låsa den i en artefakt t ex?

//Exarch
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
1. Vet inte...
2. Den _är_ fortfarande på det planet, men kan antagligen inte röra sig utanför pentagrammet på det planet heller. Kan antagligen fortfarande slurpa i sig några själar som kommer för nära, ex.
3. 5:e rangen...tja, utgå iaf från en elementar, rent grundegenskapsmässigt. Lägg till lite, och lägg på maffiga egenskaper och färdigheter!
4. Tror det måste vara enkla, logiska order... som är konkreta, snarare än abstrakta... vet ej dock var gränsen går.


/RipperDoc
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Jo, lite poäng skulle det ändå vara.. exempelvis på det att demonen inte springer ut ur pentagrammet och biter en i tårna -eller nåt ännu värre, innan den sticker hem igen :o)
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
På fråga två svarar vi...

Är du säker? curse att jag inte har M&M här :oþ För vad är då vitsen med att demonen "tar sig tillbaka till demonplanet"? ' :gremshocked: Knepigt.. hm..
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Nej, den sticker först till andeplanet för att sedan komma tillbaka till det vanliga planet utanför pentagrammet. Sedan kan den bita dig i tårna så mycket den vill... Faktiskt så måste det hålla kvar demonen för att det skall vara någon vits med pentagrammet överhuvudtaget...

//Exarch
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ploppdemoner

Jo det är nog sant.. när jag tänker efter.. "Binda demon" är kanske för demoner som inte har nåt pentagram... låter vettigt?
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Re: Ploppdemoner

Ja faktiskt, ganska mycket som Kontrollera [insert name here] som finns till elementarer och kosmiska varelser...

//Exarch
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Re: Ploppdemoner

Jag antar det, fast ja gkommer inte ihåg just vad kontrollera elementar gjorde... om det var så att man tar kontrollen över dom.. på binda demon så .. kontrollerar man den juh inte.. man bara... håller fast den.. så man kan.. spöa på den tills den gör som man säger :o) *hehe* japp japp
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Re: Ploppdemoner

har inte M&M har just nu, men Kontrollera [insert name here] tar just kontrollen över vad det nu är.
så man kan.. spöa på den tills den gör som man säger
Är man inte lika våldsam kan man väl kontrollera den med magi... ;)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: På fråga två svarar vi...

Tror inte det nämns i M&M... grejen är att allt, inklusive människor, manifesterar sig på andeplanet samtidigt som på det fysiska planet. Har svårt att se att en demon skulle vara undantaget. En demon kan ju manifestera sig på det fysiska planet, men det betyder itne att den lämnat andepanet. Som jag sade, pentagrammet lär låsa demonen på andeplanet också, men den är lika handlingskraftig innanför själva pentagrammet.

/RipperDoc
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
En tanke OM en demon låses lika väl fysiskt som psykist inom ande och inom den verkliga värden så borde man kunna använda Permanenta eller halvpermanenta Pentagram som fängelse för fångar exempel viss magiker som är bra på Teleportera...
/images/icons/laugh.gif
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Det borde kunna att tillverka ett pentagram som har vissa vilkor som kan funka som ett lås exempel.
Så att magikern kan stänga av och på pentagramet..
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Pentagram ökar svårigheten för att använda magi på mål utanför pentagrammet, även om teleportera strikt talat påverkar magikern själv så borde man göra ett undantag i det här fallet tycker jag...

//Exarch
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Kontrollera Demon finns däremot inte :o|

Finns för elementarer... hm.. nåja. Skulle inte vara hel fel att ha en kontrollera demon besvärjelse i fickan :o) Går väl att forska fram gissar jag på :o)
 
G

Guest

Guest
har för mig att ett exempel nämns i religioner...
demon kulten.
 
G

Guest

Guest
Re: Kontrollera Demon finns däremot inte :o|

jupp.. och mer därtill..
fast räkna inte med att ge dig på större fulingar än level 1-3. dom e ganska jobbiga.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Överföring av magisk information

Jag skulle juh vilja påstå, att även fast man teleportetar mellan två punkter, så måste ändå information från besvärjelsen, överföras ut genom pentagrammet, vare sig man böjer veklighetsväven eller hur teleporteringen nu fungerar, eftersom man faktiskt transporteras mellan dessa två punkter. Exempelvis så utför juh besvärjelsen en undersökning av platsen innan man teleporterar dit för att se så man faktiskt rymms och har fast mark under fötterna.. för att göra detta måste den penetrera pentagrammets barriär, ergo.. samma sak med överföringen av objektet som ska teleporteras, måste också föras genom portalens bariär till den plats man ska.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Överföring av magisk information

Jag skulle inte säga att en besvärjelse undersöker något. Det är matematiskt helt enkelt...det går inte att teleportera till vissa platser, av enkla matematiska skäl, inte av någon undersökning.

Men, jag jobbar på en saftig avhandling om Mundanas magi... eller snarare Marlo Vein av huset Lytesse gör det...så ska Rafali få på moppen!

/RipperDoc
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Mattemagisk undersökning

<I>det går inte att teleportera till vissa platser, av enkla matematiska skäl, inte av någon undersökning. </I>
Då är det det som är undersökningen. "Undersökning". På något sätt hävs besvärjelsen om det inte går att teleportera till området, och även om det är en del i teleporteringens natur, ett "matematiskt fenomen" så föreligger ändå en "undersökning". Ungefär som när man försöker pressa ner en för stor kloss genom ett hål :o) I vilket fall... information från besvärjelsen måste ändå ta sig ut ur pentagrammet för att den mattematiska .. o-undersökningen/undersökningen ska kunna ske på området -klossen måste till hålet :o)
 
Top