Nekromanti Perfekt

Mordrew

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
2
Location
Nusnäs
Jag skulle vilja lägga ett litet inlägg för gamla DoD -91, fast alla nu snackar om den nya (misslyckade?) upplagan.

Jag vet inte hur spelgrupperna ute i övriga världen fungerar eller har för sammanhållning, men hos vår är det jämt samma sak. Tillåt mig berätta:
Ulgor den Barbariske stöter på en hop tjúvar och bestämmer sig genast för att göra köttmos av dem. SL slår tärningen och hoppas febrilt på att 20 ska visa sitt skeva leende. 20 rullar upp och tjutet är öronbedövande! Ulgor den Barbariske fastnar med yxan i arslet och alla nästa 1t100 attacker blir automatiskt perfekta. Vår hjälte segnar ihop med 47 dolkhugg i mjälten och avlider svårt. SL jublar och RP:en grinar.

Ja, det var väl en gullig historia, men vart ligger poängen i?
Jo, nämligen de roliga siffrorna 20 och 1.
1 favoriseras av RP medan 20 av SL. Detta skapar mer eller mindre motsättningar.
Det är fram för allt 1 som ställer till med det mest, enligt min åsikt, då 1 är allt för mäktigt.
"Men det är ju så sällan 1 kommer upp" gnäller någon ynklig stackare nu. Kanske det, men när den väl gör så är det förbannat kört. Max skada och ingen rustning gills. Skitkul. Dom där resarna som var så dumma och roliga blev plötsligt livsfarliga då Totala KP visar -20 efter en smäll med en korkek.
Perfekt är FÖR mäktigt! När ska egentligen rustningarna komma till nytta i det här spelet om man har FV 20+ och aldrig missar en parering?! Den enda gången man missar en parering är antingen vid fummel eller perfekt och då det sistnämnda inträffar e det kört!

Det är oerhört orättvist att dö med en karaktär som besegrat demoner, drakar och helvetets alla monster bara för att bli nedstucken med en synål av en gammal gumma i en gränd.

Finns det verkligen inget annat system? Jag har läst om sådana som sätter FV mot FV och strider så, men vet inte riktigt hur det fungerar.

Ha´t.

"Själen är ett mänskligt påhitt för att vi inte kan acceptera vår egen dödlighet"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det är oerhört orättvist att dö med en karaktär som besegrat demoner, drakar och helvetets alla monster bara för att bli nedstucken med en synål av en gammal gumma i en gränd.

En hjälte som muckar med en stackars försvarslös gumma förtjänar allt han får /images/icons/smile.gif

Ett alternativ är att räkna perfekt som en "impale" i CoC. Dubbla antalet tärningar som slås för skadan (2T6 blir 4T6, 1T4+1 bli 2t4+2).
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Hahaha!

Jo jag känner igen ditt problem, vi har haft långa heta diskussioner om detta ämne i min grupp. I princip så bestämde vi oss för att Perfekt inte funkar för Slp's. De gör bara max skada...
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
I EDD tror jag att även perfekta slag går att parera precis som vanligt. I 91:an däremot tog man bort det och gjorde så att man inte ens behövde slå sitt pareringsslag då motståndaren drog in en perfekt träff på en.

Don Kennetho
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Mitt tips är att du bara ger dubbel skada, ett sätt att komma förbi dem som alltid lyckas parera är att man får -1 i Parad för varje 4 FV som motståndaren har, denna siffran kan självklart ändras till ett bättre passande värde
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Det har sagts så många gånger... ändra reglerna då! Jag brukar dessutom slå de flesta slag dolt för mina SLP. Då är det jag som bestämmer hur striden ter sig! MWUAHAHAHAAA!!

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Det gör jag oxkså och det funkar så länge ingen klagar =)

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
I 91:an är det så att bara en perfekt parering kan blockera en perfekt träff

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En mycket trevlig sak som fanns med i The One True Drakar (dvs Expert) var det Särskilda resultatet. Om ens färdighetsslag var 2-5, följt av ytterligare ett slag under eller lika med FV (ej CL) så hade man gjort bra ifrån sig, men inte perfekt-bra. I strid motsvarades detta t ex av maxad skada med rustning.

Dessutom var det liknande "bekräftelseslag" för att slå perfekt och fummel också... perfekt var 1:a följt av ett slag under eller lika med FV, medan fummel var 20:a följt av ett slag över FV. Det var lite specialregler när man hamnade över FV 20 också.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I 91:an är det så att bara en perfekt parering kan blockera en perfekt träff</I>

Antingen är det nåt fel i terminologin här, eller så har furir Revär blivit bra mycket mer våldsam mot sina bassar med åren. (-:

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Sarkasmen bara dröp i <EM>det</EM> inlägget.

Perfekt i EDD var följande. Om man slog en 1:a så skulle man slå igen. Om man slog under sitt FV så blev det perfekt. Annars blev det särskilt slag, något som togs bort i 91:an.
Likadant med fummel. Slog man 20 så skulle man slå igen. Om det blev över FV:t så var det fummel, annars bara ett misslyckande. 20 var alltså alltid ett misslyckande och 1 ett lyckat (eller rättare sagt särskilt).
Detta gör att en med högre FV har hägre chans att lyckas och mindre chans att fumla. Fattar inte att det togs bort i 91:an.

Ett särskilt slag görs om man slår ¼ av FV:t och under FV:t igen. Detta gav full skada i strid och rustning skyddar.

[HUSREGLER]
Ett perfekt slag ger 1T3+1 erf.
Ett särskilt slag ger 1T2 erf.
Om man har FV över 20 så fumlar man bara om man slår 20 två grr.

Ett perfekt slag ger [vapenskadan]+2 i skada och ingen rustning skyddar. Detta gör dolkar bättre och tvåhandssvärd lite sämre.
Ett särskilt slag ger "bara" [vapenskadan]+2 i skada (En dolk gör då 1T4+3 i 91:an/EDD).

Ett perfekt slag kan pareras med halverat FV. Men om vapnet pareras så minskar försvararens vapens BV med lika mycket som attackerarens vapen i skada. Undantaget är om försvararens parering är perfekt, då är det precis som vanligt.
<FONT SIZE=2>
Exempel:
"<EM> Ardhail slår med sin klubba och får perfekt slag. Farak lyckas med pareringen med sitt kortsvärd men det blir en klumpig parering och Ardhails slag gör att kortsvärdets klinga slås lite ur fästet. </EM>"
</FONT>
/[color:green]Han</font color=green> som har en hög (hus)regler i sitt huvud.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
En mycket trevlig sak som fanns med i The One True Drakar (dvs Expert) var det Särskilda resultatet. Om ens färdighetsslag var 2-5, följt av ytterligare ett slag under eller lika med FV (ej CL) så hade man gjort bra ifrån sig, men inte perfekt-bra. I strid motsvarades detta t ex av maxad skada med rustning.

Dessutom var det liknande "bekräftelseslag" för att slå perfekt och fummel också... perfekt var 1:a följt av ett slag under eller lika med FV, medan fummel var 20:a följt av ett slag över FV. Det var lite specialregler när man hamnade över FV 20 också.


Va? Tog de bort det redan i DoD-91? Jag trodde att det var i Cronopia som denna horribla försämring genomfördes... (bör tilläggas att jag inte köpt en DoD-regelbok sedan åttiotalet)

Hmm... stackars ungdomar /images/icons/frown.gif
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Puh.. Det var länge sedan jag spelade D&D märker jag /images/icons/smile.gif

Finns det verkligen inget annat system? Jag har läst om sådana som sätter FV mot FV och strider så, men vet inte riktigt hur det fungerar.

Jag brukar köra med lite olika grejer
1. Har du över 20 i FV kan du dela upp ditt värde och göra fler attacker och pareringar. (om inte jag minns fel så finns de reglerna med i EDD eller D&D91) Detta betyder att du i sann actionhjälte-anda kan slåss med flera motståndare samtidigt..
2. Olika typer av parader, attacker och finter samt handlingar. Dessa har givetvis olika svårighetsgrader. Slåss man med en jämnbördig är striden hård. Man vill avsluta den fort och helst utan skador. Detta gör att olika typer av attacker kan användas för detta. (Jag vet inte heller om dessa regler kommer från annat spel eller från D&D-91 eller krigarens handbok. Det kan oxå stått i Sinkadus. Grundidén fick jag iaf i Sinkadus när jag läste en artikel till Mutant om fäktning)

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Umm... liten korrektion: Det Särskilda slaget togs bort i DoD4. Bekräftelseslag för perfekt och fummel togs inte bort förrän DoD5.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
Så vitt jag vet så finns det iaf en fummeltabell i mina grundregler till DoD 5....

Hygglo - The wise man from the east.
/images/icons/cool.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det var inte fummeltabeller jag snackade om. I DoD 5 (och 6) inträffar fummel/perfekt om du slår 20 respektive 1, punkt. I Expert och DoD 4 så måste du "bekräfta" critten med ytterligare ett slag över respektive under FV. Detta får konsekvensen att duktiga gubbar slår perfekt oftare och fumlar mer sällan, i motsats till senare DoD.

Om man ska dra det hela till sin spets kan man notera att någon med FV 1 i DoD5/6 alltid får perfekt om han lyckas, och någon med FV 19 alltid fumlar om han misslyckas. Inte så i Expert/DoD4.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Top