Aha. Nåja.![]()
Age of Vikings: Core Rulebook - Hardcover
The home of Call of Cthulhu, RuneQuest, Pendragon, 7th Sea, and Questworlds. Your gateway to mythic adventure.www.chaosium.com
Lite rädd att det är ett spel som kunde varit skrivet på 90-talet (vilket ju vissa kan tycka är bra!) Det är nog det här jag studsar på:
Age of Vikings covers the history of mythic Iceland in minute detail. The book outlines the life of a Viking, laws and government, religion, and the wild and wondrous creatures of legend. Take to the frigid seas with extensive rules for ships and seafaring, including naval combat—No other roleplaying game so effortlessly thrusts you into one of the most fabled cultures and time periods in history!
Anar långa Wikipedia-texter.
Sådant funkar ibland, och ibland inte. Jag läste Shadow of the Gods av John Gwynne, och min reaktion var ”den här boken känns exakt som om den är skriven av en inläst amerikansk vikingalajvare”, vilket sedan vid en googling visade sig exakt stämma.Först tänkte jag "varför inte fråga några nordbor om de skulle vilja skriva om vikingar?" men sen kollade jag upp författaren och han verkar vara grundmurat intresserad av och kunnig om vikingar.![]()
Jo, jag noterade att nya RQ från 2018 innehåller exakt noll SL-vägledning, vilket kändes ovanligt i ett så nytt spel. Det närmsta man kommer är att regelboken pratar om vilka spelets teman är.Det kommande spel från Chaosium jag är betydligt mer intresserad av än detta är Lords of the Middle-Sea, men det känns också som att det kommer bli ett BRP-med-extra-allt system där spelet kommer med detaljerade regler för hur du laddar om kanonerna på ditt luftskepp men ingen handledning i hur du skapar och spelar material eller äventyr till specifikt den här settingen utöver jättemycket text som i detalj beskriver settingen. Men det är bara min känsla, det kanske blir helfestligt.
Det är ju för att det kommer i SL-boken.Jo, jag noterade att nya RQ från 2018 innehåller exakt noll SL-vägledning, vilket kändes ovanligt i ett så nytt spel. Det närmsta man kommer är att regelboken pratar om vilka spelets teman är.
Jo, jag noterade att nya RQ från 2018 innehåller exakt noll SL-vägledning, vilket kändes ovanligt i ett så nytt spel. Det närmsta man kommer är att regelboken pratar om vilka spelets teman är.
Håller helt med dig! Vore det inte för att jag lärde mig CoC på 80-talet, när jag fortfarande hade tålamod för sådant, hade jag nog inte spelat det idag. Konsten att skriva kort är inget som Chaosium behärskar.När jag ser en produkt från Chaosium på över 300 sidor och sannolikt flerslaget uppslag med pratiga väggar av text, så vet jag att jag inte kan ta mig igenom boken tyvärr.
Det är antagligen välgjort och kanonbra som det brukar, men det funkar bara inte för mig.
Håller helt med dig! Vore det inte för att jag lärde mig CoC på 80-talet, när jag fortfarande hade tålamod för sådant, hade jag nog inte spelat det idag. Konsten att skriva kort är inget som Chaosium behärskar.