Pepp på Age of Vikings?

Nässe

Myrmidon
Någon som har koll på spelet från Chaosium och är sugen på det? Lite oklar pepp från min sida. :) :)

Visst är det en ny version av ett gammalt spel?

Lite rädd att det är ett spel som kunde varit skrivet på 90-talet (vilket ju vissa kan tycka är bra!) Det är nog det här jag studsar på:

Age of Vikings covers the history of mythic Iceland in minute detail. The book outlines the life of a Viking, laws and government, religion, and the wild and wondrous creatures of legend. Take to the frigid seas with extensive rules for ships and seafaring, including naval combat—No other roleplaying game so effortlessly thrusts you into one of the most fabled cultures and time periods in history!

Anar långa Wikipedia-texter.

Det är väl Basic Roleplaying-vikingar rakt av verkar det som? I tredje utgåvan av RuneQuest (1984) fanns ”Fantasy Europe” som en skissad setting i grundlådan tillsammans med Glorantha, och det kom ett supplement med titeln Vikings året efter.

Mongoose släppte ett Vikings of Legend nån gång där efter att RuneQuest-licensen vandrat vidare från dem och de körde sina BRP-släpp under namnet Legend istället, så det finns nån slags tradition av BRP-vikingar.

Lite rädd att det är ett spel som kunde varit skrivet på 90-talet (vilket ju vissa kan tycka är bra!) Det är nog det här jag studsar på:

Age of Vikings covers the history of mythic Iceland in minute detail. The book outlines the life of a Viking, laws and government, religion, and the wild and wondrous creatures of legend. Take to the frigid seas with extensive rules for ships and seafaring, including naval combat—No other roleplaying game so effortlessly thrusts you into one of the most fabled cultures and time periods in history!

Anar långa Wikipedia-texter.
Aha. Nåja.

Egentligen gillar jag ju gamla Viking för setting (fast jag äger det inte). Men jag skulle vilja ha ett spel som 1) tar till vara viktig tematik i sina regler (vilket det inte känns som ett BRP-spel skulle göra), 2) Låter den samtida världsbilden och mytologin vara framträdande (alltså hur människorna såg på världen, inte nödvändigtvis i form av faktiska övernaturligheter i spelet), 3) Har stöd för att spela under hela perioden och över hela den berörda delen av världen (så inte typ Sagas of the Icelanders).

Först tänkte jag "varför inte fråga några nordbor om de skulle vilja skriva om vikingar?" men sen kollade jag upp författaren och han verkar vara grundmurat intresserad av och kunnig om vikingar. :)

Här är en poddintervju med Pedro:

Det jag tycker är spännande är att det är skrivet av den Isländska rollspelsskaparen Pedro Ziviani, som ju har skrivit både mycket på temat tidigare och en del andra grejer.

Det jag tycker är mindre spännande är att jag är inte superintresserad av RuneQuest/BRP-sidan av Chaosium, som verkar vara väldigt inne på den där "specifika regler för allt" och "regler är till för att mekanisera fysisk rörelse i världen" snarare än "regler är till för att avgöra utfall i extraordinära situationer". Delarna av Chaosium som jobbar med Call of Cthulhu och Rivers of London tycker jag generellt har mer spännande idéer och hanterar BRP-motorn bättre.

Det känns väldigt retro, på ett inte kanske jättebra sätt.

Det kommande spel från Chaosium jag är betydligt mer intresserad av än detta är Lords of the Middle-Sea, men det känns också som att det kommer bli ett BRP-med-extra-allt system där spelet kommer med detaljerade regler för hur du laddar om kanonerna på ditt luftskepp men ingen handledning i hur du skapar och spelar material eller äventyr till specifikt den här settingen utöver jättemycket text som i detalj beskriver settingen. Men det är bara min känsla, det kanske blir helfestligt.

Last edited:
Först tänkte jag "varför inte fråga några nordbor om de skulle vilja skriva om vikingar?" men sen kollade jag upp författaren och han verkar vara grundmurat intresserad av och kunnig om vikingar. :)
Sådant funkar ibland, och ibland inte. Jag läste Shadow of the Gods av John Gwynne, och min reaktion var ”den här boken känns exakt som om den är skriven av en inläst amerikansk vikingalajvare”, vilket sedan vid en googling visade sig exakt stämma.

(Boken var… mellanbra? Han begriper uppenbarligen inte alls hur kenningar funkar.)

Det kommande spel från Chaosium jag är betydligt mer intresserad av än detta är Lords of the Middle-Sea, men det känns också som att det kommer bli ett BRP-med-extra-allt system där spelet kommer med detaljerade regler för hur du laddar om kanonerna på ditt luftskepp men ingen handledning i hur du skapar och spelar material eller äventyr till specifikt den här settingen utöver jättemycket text som i detalj beskriver settingen. Men det är bara min känsla, det kanske blir helfestligt.
Jo, jag noterade att nya RQ från 2018 innehåller exakt noll SL-vägledning, vilket kändes ovanligt i ett så nytt spel. Det närmsta man kommer är att regelboken pratar om vilka spelets teman är.

Jo, jag noterade att nya RQ från 2018 innehåller exakt noll SL-vägledning, vilket kändes ovanligt i ett så nytt spel. Det närmsta man kommer är att regelboken pratar om vilka spelets teman är.

Jag tror inte det bara har med varumärket att göra att Call of Cthulhu både är väldigt uppskattat av fansen och hela tiden drar in nya spelare, medans de som gillar RuneQuest först och främst verkar föredra äldre utgåvor och att RQG överlag verkar ha svårt att göra något riktigt avtryck i rollspelshobbyn, trots både påkostade produkter och ganska mycket marknadsföring.

Självklart finns det en del "CoC var bättre förr och sjunde utgåvan förstörde spelet!", men de är ändå väldigt få, och de flesta verkar faktiskt ha konverterat och generellt koncensus verkar vara att CoC 7th ed är den bästa utgåvan av spelet.

När jag ser en produkt från Chaosium på över 300 sidor och sannolikt flertalet uppslag med pratiga väggar av text, så vet jag att jag inte kan ta mig igenom boken tyvärr.
Det är antagligen välgjort och kanonbra som det brukar, men det funkar bara inte för mig.

Last edited:
När jag ser en produkt från Chaosium på över 300 sidor och sannolikt flerslaget uppslag med pratiga väggar av text, så vet jag att jag inte kan ta mig igenom boken tyvärr.
Det är antagligen välgjort och kanonbra som det brukar, men det funkar bara inte för mig.
Håller helt med dig! Vore det inte för att jag lärde mig CoC på 80-talet, när jag fortfarande hade tålamod för sådant, hade jag nog inte spelat det idag. Konsten att skriva kort är inget som Chaosium behärskar.

Håller helt med dig! Vore det inte för att jag lärde mig CoC på 80-talet, när jag fortfarande hade tålamod för sådant, hade jag nog inte spelat det idag. Konsten att skriva kort är inget som Chaosium behärskar.

Nu är jag ju delvis partisk, men tycker överlag Call of Cthulhu tenderar att hantera det bättre än mycket av deras andra produktioner.
I grundreglerna är det inte så fantastiskt mycket sidor som man faktiskt behöver läsa, och det är kanske den minst crunchiga varianten av BRP-reglerna de själva publicerar. Av de typ 450-ish sidor som finns i Keepers rulebook är ju det absolut mesta typ listor på saker (monster, besvärjelser, skills, artefakter osv), som man bara behöver kolla upp när de skall användas. Det finns ju till och med ett spelledarkapitel, vilket de verkar ha glömt i RuneQuest och (iaf om man läser innehållsförteckningen) även i Age of Vikings!

Av det material de publicerat utöver grundreglerna så är ju den absoluta majoriteten äventyr eller kampanjer. Men ja, en hel del av deras settingböcker är ordentligt träiga bitvis, Terror Australis och Down Darker Trails är inte superspännande läsning som rollspelsmaterial, och även mycket av äventyrs och kampanjmaterialet de gett ut hade mått bra av att någon gått in och kapat i textmängden ofta. Horror on the Orient Express behöver inte vara 1000 sidor.

Jag såg just ett inlägg på BRP Central av Ziviani. Mythic Iceland kom nog ut för cirka 10 år sedan och fick fina recensioner om jag minns rätt. Det finns ingen koppling till några äldre vikingböcker för BRP.

”Age of Vikings is a massively expanded and greatly revised new edition of Mythic Iceland.

New or expanded content in Age of Vikings:
  • While Mythic Iceland was a setting book, Age of Vikings includes all of the game system rules
  • Includes passions and augment rules from RuneQuest / Pendragon
  • Greatly expanded historical information
  • All new art throughout the book
  • Expanded bestiary
  • Includes six pre-generated characters
  • Lots more play examples throughout the book
  • New Seiður Magic system (a form of shamanism), with a distinct flavor from Rune Magic
  • New character creation mechanics to ground the hero and their family within the rich tapestry of events in the Icelandic Sagas
  • New Viking raid rules
  • New Devotion rules replacing old Allegiance rules from BRP / Mythic Iceland
  • New rules for events taking place at the heroes' farms between adventures, including farm circumstances and family events
  • New rules for ships and seafaring, including naval combat
  • New gorgeous pull-out map of Iceland with place names of locations mentioned in the book
  • New introductory scenario
  • ... and more!”

Back