Nekromanti PDF av gamla nr av Fenix?

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag undrar om det i framtiden skulle kunna finnas möjlighet att gamla nummer läggs upp som pdf:er på Fenix hemsida? Fenix genom åren har varit en guldgruva med material. Inte nödvändigtvis dagsaktuella nummer utan först och främst de äldre. De flesta nummer finns att köpa men vissa är slutsålda.

OM nu detta skulle vara möjligt så har jag några förslag:

Kanske publicera ett antal gamla ex på pdf per nytt släppt nummer och hålla en viss distans mellan de nyare numren och de man lägger upp på sidan.

Eller om man sätter in den finansiella biten i det hela så kanske man kan göra något sådant arkiv tillgängligt för prenumeranter? Vilket ju kan vara en morot.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hm. T ex äldre än 1 år...

Jag tycker det här låter som en bra idé - gärna kompatibelt med läs/surfplatta men sånt är egentligen inget krav. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Jag är för. Låter som en mycket bra idé. Gärna just för prenumeranter, om inte annat.

Faktum är att jag nog skulle kunna tänka mig att betala extra för en prenumeration på just PDF-tjänsten.



...Faktum är, nu när jag tänkt ett par sekunder, att jag nog nästan hellre skulle prenna på PDF-tidning än på fysisk; digitala saker läser jag numera oftare (2 timmar pendlingstid till/från jobbet) och de fysiska hamnar ofta på hög utan att jag läst dem helt och hållet.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Senast jag kollade lades utvalda artiklar upp på hemsidan.

Men ett års fördröjning? Det är ju helt nattståndet.

Min främst anledning vilja ha onlinematerial är när jag vill kunna länka till mina vänner som inte har papperstidningen. Som i den övriga världen, där man enkelt kan länka till nyheter och annat material utan ansträngning... Så när ska Fenix träda in i den moderna världen...?

Däremot; PDF-er och onlineprenumerationer... jag vet inte det...

* PDF-er är inte länkbara (såvitt jag vet kan du inte länka till en viss artikel eller sida i en PDF). Faktum är att PDF-er inte är ett särskilt internetvänligt format överhuvudtaget.
* Fenix är enda flaggbäraren för vår rollspelsbransch. Allt som minskar synligheten i Pressbyrån bör undvikas.
* Ett alternativ som låter dig bli onlineprenumerant kommer osvikligen minska antalet pappersläsare. Det tror jag är ett sluttande plan: färre offline-läsare --> färre läsare totalt --> nedlagd Fenix

Nej, behåll Fenix som den är, men komplettera med en riktig webbsajt, där enskilda artiklar läggs upp som på vilken dagstidning som helst, med en fördröjning bra mycket kortare än dagens ett år. :gremsmile:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag som bor utanför Sverige skulle uppskatta om man kunde köpa tidningen som PDF. Det skulle kunna bli en liten inkomstkälla fràn gamla nummer.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Skulle ledigt prenumerera på fenix om jag fick tillgång till de äldre numren i pdf.
Utan någon som helst tvekan.
Tycker att prenumerationsavgiften kunde höjas lite så vi kunde få den där tjockare fenix som det hintats om förut också.
 
G

Guest

Guest
Vore kalasbra. Nu har jag en rätt gedigen samling nummer redan men att få tillgång till materialet som PDF vore ju kalas - i alla fall äventyren, kampanjplatser etc. Recensioner och sådant är jag inte alltför intresserad av i en PDF-versiona av tidningen.

Skulle lätt beställa en prenumeration då.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Mitt perspektiv är att jag skulle känna mig motiverad att skaffa en prenumeration av papperstidningen om jag hade tillgång till resten av numrena som pdf:er eller något annat sätt så jag har önskade artiklar utskrivbara. Varför? I dagsläget finns det sällan något som intresserar mig alls med Fenix som jag främst bara köpt om det finns material till spel jag spelar. Främst material till Drakar och Demoner eller Mutant(och kanske Saga eller Götterdämerung). Vilket givetvis minskat i takt med att dessa spel nu är nerlagda(utom Saga då), och alltså gör att jag inte har något större intresse för tidningen längre. Att köpa alla gamla lösnummer som fortfartande finns känns inte heller särskilt ekonomiskt försvarbart i min sitution. Att däremot ha allt gammalt material tillgängligt på något sätt är jag beredd att ge pix för och på så sätt sponra tidningen.
 
Top