PROMOTION PBS arrangerar ettbladsscenariotävling i år igen!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
I MORGON SMÄLLER DET!

Då drar nämligen årets upplaga av PBSs ettbladsscenariotävling igång på WRNU! I år blir det lite senare än vanligt och därmed blir också temat lite senare på året!

Under hela november månad ligger tävlingen uppe, och därefter blir det dags för omröstning, prisutdelning och evig ära till vinnarna. Visst vill du vara med? Kom och skriv!

1698669533230.jpeg



Tidigare års utmaningar finns här:
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Sitter och klurar lite på ett uppdrag här, men vad innebär det med CreativeCommons-licens? Hade möjligen tänkt skicka det som ett bidrag till en annan tävling för rollspelet Delta Green. Är detta också möjligt isf?

Och, om man får fråga, vad står PBS för? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Sitter och klurar lite på ett uppdrag här, men vad innebär det med CreativeCommons-licens? Hade möjligen tänkt skicka det som ett bidrag till en annan tävling för rollspelet Delta Green. Är detta också möjligt isf?

Och, om man får fråga, vad står PBS för? :)
Hej!

PBS är vi som håller i tävlingen. ;p

Jag kan inte se att vi skrivit något om en Creative Commons licens… Du kommer få googla vad en Creative Commons-licens är själv, för vi är inte advokater.

Vi bryr oss inte ett dugg om ifall du använder ditt äventyr till något annat. :) Men om du tänkte skicka det till Delta Greens Shotgun scenario tävling kommer du bli diskad om du postar det här först eftersom deras regler säger att det måste vara ett nytt äventyr.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Jag kan inte se att vi skrivit något om en Creative Commons licens… Du kommer få googla vad en Creative Commons-licens är själv, för vi är inte advokater.
Det står under 2.0 om creativ common licensen, är nog därifrån. Så från tidigare års utmaning vad jag kan se.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Hej!

PBS är vi som håller i tävlingen. ;p

Jag kan inte se att vi skrivit något om en Creative Commons licens… Du kommer få googla vad en Creative Commons-licens är själv, för vi är inte advokater.

Vi bryr oss inte ett dugg om ifall du använder ditt äventyr till något annat. :) Men om du tänkte skicka det till Delta Greens Shotgun scenario tävling kommer du bli diskad om du postar det här först eftersom deras regler säger att det måste vara ett nytt äventyr.
Ah okej! Ja, exakt, som Sömniga Isaac säger så läste jag nog det på ett av de tidigare inläggen.

Dock kan jag strunta i detta ändå, för just som du anade handlar det om shotgunscenariotävlingen. Samtidigt, läste instruktionerna igen för den tävlingen, men jag ser inte att man inte får ha samma äventyr som bidrag i en annan tävling? Eller är det kanske något underförstått. Får fråga på dc. Annars får jag försöka knappa ihop mitt backupalternativ helt enkelt... 😅
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Ah okej! Ja, exakt, som Sömniga Isaac säger så läste jag nog det på ett av de tidigare inläggen.

Dock kan jag strunta i detta ändå, för just som du anade handlar det om shotgunscenariotävlingen. Samtidigt, läste instruktionerna igen för den tävlingen, men jag ser inte att man inte får ha samma äventyr som bidrag i en annan tävling? Eller är det kanske något underförstått. Får fråga på dc. Annars får jag försöka knappa ihop mitt backupalternativ helt enkelt... 😅
Man, nu är det kanske jag som kommer ihåg gamla regler för en tävling! Jag har för mig att Shotgun Scenariona var tvungna att vara helt nya men nu när jag letar kan jag inte hitta något. Vill så klart inte att du blir diskad från Shotgun tävlingen! För vår skull får du använda samma scenario här och där dock om du vill :)

Är också med i DG tävlingen. Kul med fler svenskar med där!
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Fick ett svar och kortfattat verkade ej någon skarp regel finnas, men att det skulle uppfattas som ytterst föraktligt! Kan jag absolut förstå, så lär sälla mig till ledet :)

Absolut! Jag tycker mig anat svenskar som bidragit tidigare, även om jag inte minns explicit. Hoppas bara jag har tiden att få ihop något ytterligare till den tävlingen, men får hålla tummarna :) (Att hinna speltest lär iaf bli tufft...)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Creative Commons finns i flera versioner med olika begränsningar, men gemensamt är att verket får delas vidare :)

Grejen är att *utan* creative commons så blir det per automatik en vanlig copyright, och det innebär att upphovspersonen måste tillfrågas inför *varje ny form av publicering och spridning*. Copyright är krångligt och bajs :D

Men alltså, med en creative commons så får bidraget som minst inkluderas i sin helhet i andra sammanhang, spridas vidare så länge det inte är kommersiellt, publiceras på vilken hemsida som helst, skrivas ut för eget och andras bruk, osv. Så länge det är tydligt vem/vilka upphovsperson(er) är och det inte ändras på något sätt. Och det är den striktaste varianten.

Med vanlig copyright skulle ingen få skriva ut och ge bort kopior till kompisar om de inte fått explicit tillstånd av upphovspersoner, om en drar det till sin spets. Vi skulle få publicera det på de platser som vi sagt i tävlingen men om en hemsida går ned eller byter domän så måste alla tillfrågas igen om tillåtelse för den nya platsen.

Det är jag som brukar insistera på att grejer släpps under creative commons för att vi aldrig ska hamna i en situation á la gamla DoD där ingen vet vad som får återpubliceras för att det inte går att hitta upphovspersoner.
 
Top