Nekromanti Pathes/Roads

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Är det nån mer än jag som inte förstått vad som är poängen med andra path o roads än humanity?

Humanity måste man hålla sig till för att inte besten ska ta kontrollen och döda, härja och vara "bestialisk". Andra pathes/roads går ut på att uppträda som besten och på så sätt hålla den borta. Vad händer då om man misslyckas och roaden faller till noll? Tar besten över och agerar som man själv gjorde när man följde roaden? Varför är rollpersonen i så fall ospelbar?
Alternativet är att besten beter sig tvärsemot vad roaden föreskriver (precis som humanitys best), dvs vägrar döda när tillfälle ges eller vägrar diablera.

Jag har i vartfall inte hittat nån info om vad som händer när en road har nåt 0. Iofs så har jag inte så många böcker iom att de alltid är så dåliga...

Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu är jag fullblodsamatör på detta ämne men jag kan försöka mig på en gissning...

Andra pathes/roads går ut på att uppträda som besten och på så sätt hålla den borta. Vad händer då om man misslyckas och roaden faller till noll? Tar besten över och agerar som man själv gjorde när man följde roaden? Varför är rollpersonen i så fall ospelbar?

Tas över av besten innebär ju i prinicip att man blir rätt knäpp. De pathes där man gör bestialiska saker kan ses som ett försök att leva ut sina drifter för att de inte skall bli överväldigande. Genom att vara litet tokig i begränsade mängder håller man sig från att bli mycket tokig länge. Om denna road faller till noll har man helt enkelt missbedömt denna fina balans. Man har varit för litet bestialisk så att man byggt upp för mycket drift för att kontrollera den. Alternativt har man blivit _för_ förtjust i att leka best. I vilket fall som helst brister det och man blir knäpp.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Vindhand kommer rätt nära i sitt inlägg, men för enkelhetens skull kommenterar jag ditt direkt.

"Är det nån mer än jag som inte förstått vad som är poängen med andra path o roads än humanity?"

Antagligen att ge mer variation till den centrala konflikten i Vampire - konflikten med Besten.

"Andra pathes/roads går ut på att uppträda som besten och på så sätt hålla den borta."

Nja, ingen path går ju ut på att fullständigt uppträda som Besten för att hålla den borta - det vore rätt paradoxalt. Däremot närmar sig vissa Paths Besten på ett annat sätt än Humanity och använder sig av andra tricks för att hålla den lugn, men även om en Path tillåter handlingar som skulle passa Besten som hand i handske finns det nästan alltid andra begränsningar. Exempelvis är det helt ok för en vampyr på Path of the Feral Heart att tömma någon torr om han är hungrig, men det är aldrig ok att frossa eller att använda sig av onödigt lidande som tortyr.

"Vad händer då om man misslyckas och roaden faller till noll? Tar besten över och agerar som man själv gjorde när man följde roaden?"

Det här täcks inte i detalj i någon Vampire-bok, men utefter vad jag har läst, samt mina egna åsikter och slutledningar, så anser jag att när besten kommer ut har den alltid samma utseende - ett drägglande, hungrigt kräk utan något som helst medvetande, ute efter att åstakomma så mycket död och förstörelse som möjligt som inte bryr sig om särskilt mycket annat. Antagligen är den för upptagen med att gnida sitt senaste offers utslitna lever mot sina stynande bröstvårtor för att märka att solen går upp och dör som den galna hund den är. Det finns ingen Path som uppmuntrar sådant beteende.

"Jag har i vartfall inte hittat nån info om vad som händer när en road har nåt 0. Iofs så har jag inte så många böcker iom att de alltid är så dåliga..."

Det finns ingen glasklar checklista med exakt vad som händer hundradelen när Pathen sjunker till noll, nej, och det som finns står i grundboken. Det sägs att den kommande boken Sins of Blood ska behandla ämnet mer utförligt... den som lever får se.
 
G

Guest

Guest
OT men iaf

Tycker inte om pathes och roads, det blir bara tråkigt och är dess utom svåra att spela ett intelekt är mer komplexst en 10 prickar !

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 
Top