Nekromanti Parapsykologiska influenser(lätt o kort fråga)

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag behöver lite hjälp här.

Jag behöver veta vilka frågor som behöver besvaras för att parapsykologi(fjärrskådning, telekenesi etc.) ska kunna läggas in i ett rollspel på ett lämpligt och realistiskt sätt.

Jag behöver fortfarande hjälp med de övriga sakerna i mitt adra, tidigare inlägg, samt idéer, inspirationskällor eller dylikt till maskinmonster.

/Mask
"Lust, iron and souls to know both"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Ett par spontana frågor:

*Hur ser världen ut i övrigt?

Ja ja, jag skulle kunna läsa ditt förra inlägg, men i alla fall... Eftersom du nämnde maskinmonster antar jag att världen är någotsånär sf-orienterad. Vår egen värld men med maskinmonster och parapsykologi? Vår egen värld +150 år + maskinmonster och parapsykologi? En helt annan värld med mask. monst. & par.psy.?

*Vilka förmågor finns och hur kan man använda dem?

Det är ju rätt stor skillnad på en värld där enäggstvillingar födda under en solförmörkelse kan ha telepatisk kontakt med varandra en halvtimme varje torsdag med ojämt datum och en värld där de flesta invånarna kan läsa varandras tankar och/eller sätta eld på folk de inte gillar.

*Hur vanligt är det?

Om parapsykologiska fenomen är väldigt ovanliga kan de finnas t.o.m. i en värld som annars är identisk med vår, om var och varannan människa är telepat är världen nog rejält annorlunda.

*Hur länge har förmågorna funnits?

Om man utgår från att fenomenen är så vanliga att de faktiskt märks kan det vara bra att ta en titt på hur världen påverkats rent historiskt. I en värld full av telepater kanske ingen kommer på tanken att uppfinna telefonen, televisionen eller andra saker (som inte nödvändigtvis börjar på tele-). I ett extremfall - alla människor är telepater och förmågan har alltd funnits - kan man få en väldigt annorlunda värld; inget tal- eller skriftsprål, t.ex. Om det däremot är ganska få som är telepater (eller clairvoyanter, eller... öh... telekineser) och förmågan har börjat dyka upp nyligen blir situationen en helt annan.

/JPS
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
"*Hur ser världen ut i övrigt?

Ja ja, jag skulle kunna läsa ditt förra inlägg, men i alla fall... Eftersom du nämnde maskinmonster antar jag att världen är någotsånär sf-orienterad. Vår egen värld men med maskinmonster och parapsykologi? Vår egen värld +150 år + maskinmonster och parapsykologi? En helt annan värld med mask. monst. & par.psy.?"


Vår värld
+ 75 år
+mänskligt tänkande cyborgs, AI o kloner
+kloner ersätter människoarbetare
+människor blir sura
+cyborgs ersätter kloner
+jätteraskrig
+biologiska, nukleära och 'klassiska' jättevapen
+extremt utdragen apokalyps(typ 600 år)
+ytterligare ca 200 år

Känner du igen det någonstansifrån?
/images/icons/smile.gif

Tack för frågorna, jag ska hålla koll på allt det där, men vad jag egentligen var efter var frågor som man behöver kunna svaret på regelmässigt.

Tack iaf, det är nog ändå andvändbara grejer.

/Mask
"Here he comes to save the day!"
 
Top