Nekromanti Pappas Rise of the Runelords-material

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Jag och min spelgrupp har gett oss an den stora Pathfinderkampanjen Rise of the Runelords, och manisk handout- och extramaterial-prånglare som jag är har jag sakteligen börjat producera sånt som är inte livsnödvändigt men dock nice to have. Min tanke är att fortsätta göra så, och att helt enkelt bjussa på det jag har i den här tråden. Om det skulle vara så att någon annan någon gång tänker spelleda RotRL och kan dra nytta av materialet är det bara ett plus. Notera att det här egentligen är till bara för mig och min spelgrupp, så det är inte precis korrläst eller speciellt tillsnyggat, men ändå. Så, utan större redigering:

1. Burnt Offerings, monster stat blocks
En pdf med alla monster som förekommer i det första kapitlet men som inte har sina stat blocks med i boken, med de flesta specialregler intill. Det här är guld värt, för att jag ska slippa ha någon bestiary-bok vid spelbordet. Längst ned i dokumentet finns också två rutor med lathund kring ability damage som är smidiga att ha utskrivna för snabb referens. Jag har en på SL-skärmen och spelarna har en på en anslagstavla där de också har andra lathundar och ref-dokument.

2. Sandpoint locations
Ett referensdokument med alla NPC's i Sandpoint samt idéer på olika butikers utbud, rykten som kan snappas upp på värdshusen, tips på hur olika butiksinnehavare kan rollspelas osv. Materialet är snott rakt av någon annan stans ifrån men jag har lagt till lite själv också. Har även inkluderat någon sida med bilder på NPC:erna som jag ger ut som handouts till spelarna. Min plan är att genomgående i kampanjen ge spelarna porträttbilder på alla viktiga karaktärer de möter, oavsett det är stadsbor eller monster.

3. Sandpoint spelarmaterial
Ett introduktionsdokument jag gav mina spelare innan kampanjen körde igång, så att de kunde göra sig hemmastadda i Sandpoint och få en uppfattning om vad det är för ställe och vilka tjänster och personer som finns där. Praktiskt för dem att ha vid bordet.

4. Texter
De små citatboxarna i dungeon crawler-avsnitten av Burnt Offerings som är tänkt att läsas upp högt för spelarna, (hjälpligt) översatta till svenska.

5. Father Tobyn's crypt
Battlegrid för scenariot "The Desecrated Vault" i Burnt Offerings andra del "Local Heroes".

6. Goblinstammarnas symboler
De fem största goblinstammarnas symboler, plus den nu utdöda stammen Bonegrinders. Tänkte använda dem under Shalelus briefing nästa spelkväll.

7. Goblinstammarnas hjältar
En annan handout till Shalelus briefing. Tanken är att göra hennes info om de stora goblinstammarna lite mer greppbar än bara en abstrakt lista namn och ord.

Vi har hittills spelat tre kvällar och kommit ungefär halvvägs igenom Local Heroes så allt material är än så länge fokuserat på Burnt Offerings. Men om allt går enligt planen kommer jag fortsätta producera grejer till även de andra fem äventyren vad det lider.
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Fränt! Jag gillar uppdelningen du har på NPC:erna i "Sandpoint locations". Det ska jag nog försöka sno.
Angående symbolerna, har du ritat dem själv? De är grymt snygga.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
pjuppe;n2386 said:
Fränt! Jag gillar uppdelningen du har på NPC:erna i "Sandpoint locations". Det ska jag nog försöka sno.
Angående symbolerna, har du ritat dem själv? De är grymt snygga.
Kul att det går att sno. Japp det är jag och min trogna wacompenna som står ansvariga för symbolerna och goblinhjältarna. Det bästa med att rita goblinrelaterat material är att man inte behöver vara så grym på raka prydliga linjer. Passar min darriga hand perfekt :)
 

Kampfbereit

Veteran
Joined
12 Jan 2006
Messages
17
Location
Norrköping
Mycket snyggt! Ännu bättre är det vi faktiskt drog igång Rise of the runelords kampanjen själva i lördags. Bra jobbat!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
8. Karta över Sandpoint Hinterlands
En av mina spelare bestämde sig för att köpa en karta över inlandet kring Sandpoint för 50gp så jag kände mig tvungen att ge honom något ordentligt istället för en slarvigt handritad variant. Försökte göra den i lite samma manér som Paizos egna grejer, inklusive den något hemska vita outlinen på texterna.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Då kanske någon har användning för den fina vättevisan. :)

Vättarnas sång

Vättar hugger och vättar slår.
Vättar biter i dina tår.
Stick i jycke, hugg i häst.
Skoj som vättar gillar bäst.

Vättar springer och vättar går.
Vättar rycker i ditt hår.
Bränn i baken, hugg i hals.
Snart skall inget leva alls.

Jaga barn och fånga valp.
Slipa kniv och skära skalp.
Knäcka ben och nära hat.
Vi är vättar, ni är mat!
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
569
Location
Skogen
Fantastiskt. Min löd som följer, och markerar på något vis den jobbigaste/pinsammaste SL-situationen i min rollspelskarriär:

Goblins bits och goblins svär
Goblins slåss och goblins skär
Hugg en hund och skär en häst
Goblins äter långben mest

Goblins eldar, goblins stör
Goblins slår och alla dör
Bränn ner husen, döda kräk!
Vi är här och du är käk!

*Långben var min såhär i efterhand halv-klockrena översättning av Longshanks
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Alternativ 3 som kom till för att jag inte letade här först.

Goblins tuggar och goblins biter
Goblins skär och goblins sliter
Hugg hundar och skär kusar
Goblins äter och goblins busar

Goblins tävlar och goblins grälar
Goblins karvar och goblins krälar
Bränn skinnet och slå röd
Goblins kommer och du blir död

Jaga barnet, fånga valpen
Dunka huvudet och ta skalpen
Knäck benen och koka kött
Vi är goblins! Och du smaka’ gött!
 
Top