Nekromanti Paizo om uppbrottet från D&D

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Paizo har publicerat en serie blogginlägg med anledning av företagets tioårsjubileum. I ett jätteintressant blogginlägg går de in på hur det gick till när de beslutade sig för att inte haka på Wizards och D&D4E.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Intressant! Men det hade varit roligt med mer info om vad de inte gillade med 4E, men det kanske är sådant man inte skriver som företag.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jarl said:
Intressant! Men det hade varit roligt med mer info om vad de inte gillade med 4E, men det kanske är sådant man inte skriver som företag.
Jag vet inte, misstänker att de ogillade ungefär samma saker som de flesta andra 3.5-förespråkare och de kände väl att de inte behövde upprepa det. Jag tycker att det är skönt att de inte bashar 4E, det här är mer respektfullt beteende.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Vitulv said:
Jag tycker att det är skönt att de inte bashar 4E, det här är mer respektfullt beteende.
Absolut, jag menade att det varit kul med saklig, "spelteoretisk" analys, absolut inte bashning. Men det är mest för att jag personligen gillar regelteori, 4E och är rätt ointresserad av själva spelet Pathfinder :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jarl said:
Absolut, jag menade att det varit kul med saklig, "spelteoretisk" analys, absolut inte bashning. Men det är mest för att jag personligen gillar regelteori, 4E och är rätt ointresserad av själva spelet Pathfinder :gremsmile:
Det mest teoretiska jag hört dem säga är att D&D4e inte hade den regelstruktur som tillät dem att berätta de berättelser de ville. Det passade inte i deras tankevärld.

Fast främst tror jag att det var ett affärsmässigt beslut.

/M
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Intressant! Men det hade varit roligt med mer info om vad de inte gillade med 4E, men det kanske är sådant man inte skriver som företag."

I och med att det hela blev en stor framgång för dem tror jag att de inte vill säga något om den saken, eftersom de inte behöver ta upp sådant för att profilera sig längre. Hade de sålt uselt och läget vart annorlunda tror jag vi sett andra tongångar, men i stark medvind kan de hålla truten och vara storsinta.


Storuggla, och det är lite sent för sådant
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jarl said:
Intressant! Men det hade varit roligt med mer info om vad de inte gillade med 4E, men det kanske är sådant man inte skriver som företag.
För er som inte orkar följa länken, det enda som sägs om 4E som system är:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">From the moment that 4th Edition had been announced, we had trepidations about many of the changes we were hearing about. Jason's report confirmed our fears—4th Edition didn't look like the system we wanted to make products for.</div></div>

Men jag skulle vilja säga att det framstår som närmast oviktigt. Lisa skriver ju hur Wizards bjuder in med armbågen*, och att
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Whether a license for 4E was forthcoming or not, we were going to create our own game system based on the 3.5 SRD</div></div>

*) Det "historiska dokumentet" är forumtråden som nämns i annat avsnitt av bloggen: http://paizo.com/forums/dmtyzaad

Sedan kan ju Paizo tacka sin lyckliga stjärna för att Wizards visade sig vara lika högfärdiga mot sina kunder som mot Paizo, att Wizards till slut blev så corporate att de närmast föraktade själva kärnan för varje rollspel - äventyren - och givetvis att så många delar Jasons åsikt om 4E, nämligen att det är en regeluppsättning som kommer i vägen för historieberättandet istället för att underlätta...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Lite intressant läsning där. Så föds ett rollspel ibland, uppenbarligen. :gremsmile:
 
Top