Oväntade guldkorn i spelkosmos

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag tänkte det kunde vara kul att ha en tråd med spel som en har plockat upp och som en direkt eller över tid känner att de fyller ett tomrum som en tidigare haft i livet. Eller nåja, något som är sådär oväntat grymt bra skit att ni bara vill dela med er av det.

Jag börjar med två stycken:
Unmatched-serien - Jag har med åldern blivit mer och mer seg vad gäller brädspel och inte sällan när jag skall spela spel så faller det en del på att det är för långt (min sweet spot har minskat från 1-2h till 30-60 minuter) eller på att setup tar för lång tid. Enter Unmatched. Det är sjukt enkelt att få fram på bordet. Ta en låda. Gubbe, minions, lek och dial ligger perfekt sorterat i insert:en och är bara att plocka ur, fäll upp en karta och det är klart! Speltiden är runt halvtimmen, ofta kortare och det är kul! För mig lagom mix av strategi, luck of the draw och läsning av vad den motståndaren tar sig för. Började för ungefär en månad sedan och är rejält hooked! Har fyra set redan och väntar på For King and Country för att spela med min Marvel-intresserade dotter. Sedan fyller det därtill åtminstone i viss grad upp den lilla tomhet som jag känt sedan Imperial Assault gick i graven. Inte helt, men lite.

Fyllt hål i mitt liv: Snabbspelat head-to-head minis-spel som har väldigt snabb setup. ✅

Homeworlds - Jag hade tittat på dessa mer eller mindre skumma pyramid-spel ett tag och rynkat lite på näsan men sedan fick jag tips om Homeworlds. Jag har aldrig någonsin sett någon skapa något så fantastiskt av så lite! Tre olika storlekar av ihåliga pyramider i 4 färger, ganska få regler och de har skapat ett mer eller mindre komplett (nåja) 4x-spel med fantastiskt taktiskt djup. Jag är urusel på spelet men jag njuter varje gång det kommer fram på bordet och jag kommer köpa ett exemplar till för att kunna spela flera spelare. Jag köpte det faktiskt för att spela på pubben, jag ville ha ett spel som klarade den miljön, men nu ligger det i min jobbväska konstant och åker fram både nu och då. Jag fnular på en solobot, men det är svårt att få till den bra.

Fyllt hål i mitt liv: Superkompakt 4x-spel samt kul spel som tål tuffa miljöer. ✅
 
Last edited:

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Quoridor - Min fru har med mina barns välsignelse i princip fått full frihet vad gäller inredning i vårt hus. Det är i sig inte alls en dålig ide för hon är bra på det och vårt hur är fint, men det gör även att hennes hobbys och prydnader har i princip totalt övertag vad gäller synlighet. Enter Gigamec games. Dessa spel fint designade och ser ut lite som ett hyfsat vackert slöjdat konstverk eller åtminstone inredningsdetalj. Spelet i sig är precis det som jag går igång på, extremt finuligt och mycket spel på bara tre regler.

Tomhet fylld: Kul spel som kan stå framme som dekoration och "conversation piece" och som ger mig ett korn av att huset är lite mitt också. ✅
 
Top