Nekromanti OT: Sagan om isfolket

DanneZ

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
13
Location
Skåne för det mesta, helst Middle Earth och ibland
Kanske fel forum men va fan:

Jag undrar om ni anser att Sagan om Isfolket är fantasy. Själv har jag bara läst 3-4 böcker men jag är nästan lite tveksam. Å ena sidan utspelar det sig i Norge med trogen beskrivning av tiden rent historiskt sett. Men alla inslag av magi/mystik gör det mer till fantasy.

Jag tror att det är fantasy även om det inte helt kan jämföras med Conan eller Sagan om Ringen.
Mkt tacksam för era åsikter.

Daniel

--= Is that Thunder or are you rolling Damage =--
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag undrar om ni anser att Sagan om Isfolket är fantasy. Själv har jag bara läst 3-4 böcker men jag är nästan lite tveksam. Å ena sidan utspelar det sig i Norge med trogen beskrivning av tiden rent historiskt sett. Men alla inslag av magi/mystik gör det mer till fantasy.

Jag tror att det är fantasy även om det inte helt kan jämföras med Conan eller Sagan om Ringen.
Mkt tacksam för era åsikter.<p><hr></blockquote><p>Jag har en gång i tiden läs den där serien, och jag vet inte om man kan kalla det fantasy, men det har ju en gnutta magi som dessutom är en stor del i handlingen. Sedan är ju frågan vad är "fantasy" egentligen? Jag tror egentligen det är en ganska personlig klassificering. Det jag vet är att den saken som gjorde mig lite intresserad att läsa serien är samma krydda som får mig att läsa annan Fantasy, nämligen en nypa mystik...

/Honken!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tycker nog att man kan klassifisera det som fantasy. kanske inte lika mycket som Sagan om ringen, men ändå....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Historisk fantasy

skulle jag tippa på, av det jag hört om det.

Riddaren - har icke läst någon bok om Isfolket


Även den bäste har dåliga dagar
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Min definition

Här är min lilla tes som kanske nämnts någon gång förut..


------------------------------------
Arvids Definition På Fantasy:
Det som är historiskt inkorrekt är fantasy,
i avseendet levnadsätt, inte historiska händelser.
------------------------------------


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Min definition

<I>Det som är historiskt inkorrekt är fantasy, i avseendet levnadsätt, inte historiska händelser.</I>

Den <I>låter</I> bra, men jag är inte säker på om jag förstår den. Exakt vad menar du med "levnadssätt" här?

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo..

Vardagen, skildringen.. Allt utom historiska händelser. (Dvs om man skriver en roman om 1790 års frankrike där revolutionen INTE har ägt rum så är det ju inte så mycket fantasy.. Om det är 1825 och franska rev. inte ägt rum så kanske en del har ändrats, alternativ historia = SciFi.)

Fast nu finns det ju sagor och myter oxå.. Jag får nog revidera det hela lite.. Återkommer!


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top