Nekromanti Osvenska namn på stridskepp (på svenska)

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag håller på att bygga en flotta i from the depths som jag recenserade för några månader sedan och jag har upptäckt en stor nackdel i mitt byggande, jag känner mig aldrig motiverad nog att bygga klart saker jag inte har namn på och jag är inte särskilt bra på att komma på namn till dem heller.
Därmed ber jag nu om hjälp, jag har några namn redo som kanske kan ge inspiration till nya namn.

De jag har redan är dessa (med vad för skepp de är inom parentesen).
Volatil (bärplanskorvett)
Disharmoni (lätt kryssare)
Oförenligheten (slagskepp)

/Luna Lovegood
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Låter som att du ska ta en sväng förbi IKEA och kolla på deras namn. :)

Är det bara korvetter, kryssare och slagskepp - eller finns det andra fartygstyper med?

USA har ju en lång tradition att döpa sina fartyg efter presidenter - du kan väl ta svenska statsministrar och kungar?
MS Juholt låter som ett osänkbart fartyg. :)

Jag kan även tänka mig namn från nordisk mytologi.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Härligheten
Makten
Evigheten

Stursk
Stolt
Segerviss
Barsk
Hätsk

Volatil
Rapid
Volant
Primal
Mobil
Vital
Turbulent
Brutal
Fatal
?Thestral

Sakral
Ideal
Optimal
Mistral
Gallant
Essens
Stringens
Eminens

Falant
Allians
Exil
Servil
Lojal

Rival
Radikal
Tribunal
Occident
Affluent
Magistrat
Kolonierna

Koloss
Monument
Memoriam
Axiom
Habil
Durant
Celant
Bombast

Aspirant
Adjutant
Observant
Ockupant
Officiant

Resistensen
Konvergensen
Transcendensen

Nebukadnessar
Assurbanipal
Gilgamesj
Hammurabi


Skämtförslag:
Högmodet III
Osänkbar IV
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
anth;n137529 said:
Låter som att du ska ta en sväng förbi IKEA och kolla på deras namn. :)

Är det bara korvetter, kryssare och slagskepp - eller finns det andra fartygstyper med?

USA har ju en lång tradition att döpa sina fartyg efter presidenter - du kan väl ta svenska statsministrar och kungar?
MS Juholt låter som ett osänkbart fartyg. :)

Jag kan även tänka mig namn från nordisk mytologi.
Ikea låter som det kan fungera.
Saker som redan är namn låter inte jätteintressant, men kan nog funka om det är kulturella karaktärer snarare än riktiga personer.
En flottas alla medel är intressant, med undantag för hangarfartyg för jag är inte intresserad av att bygga ett, så fraktbåtar, helikoptrar ubåtar, navigationssatelliter och allt annat är saker jag vill ha namn på ;)

PAX;n137804 said:
Du kan ju ta de sju dödssynderna.
Jag vet inte om det är mer tråkigt eller mer kliche, sorry.
Pilzeman;n137869 said:
-Massor av förslag-
Det var en hel del inspiration, de flesta kan inte användas rakt av (för de är ju faktiskt namn som flottor skulle kunna döpa sina skepp till) men endock en riktigt användbar lista.

/Luna Lovegood
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Luna Lovegood;n137965 said:
Det var en hel del inspiration, de flesta kan inte användas rakt av (för de är ju faktiskt namn som flottor skulle kunna döpa sina skepp till) men endock en riktigt användbar lista.
Jag försöker inte övertala dig att använda mina namn här, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Flera av mina namn skulle kunna godkännas som faktiska skeppsnamn, och sådana namn vill du inte ha, har jag förstått det rätt? Hängde inte riktigt med på din trådstart tror jag.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Pilzeman;n138128 said:
Jag försöker inte övertala dig att använda mina namn här, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Flera av mina namn skulle kunna godkännas som faktiska skeppsnamn, och sådana namn vill du inte ha, har jag förstått det rätt? Hängde inte riktigt med på din trådstart tror jag.
Du har förstått nästan rätt, om en militär flotta skulle sätta det som namn på ett skepp så går namnet bort, skulle någon civil flotta kunna tänka sig det så går det inte bort så tillvida att inte en militär skulle kunna tänka sig namnet också.

/Luna Lovegood
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Väldigt många svenska skepp i militär-tappning är annars döpta efter orter eller landskap (exempelvis HMS Visby eller HMS Uppland).

Så, typ:
HMS Uppsala (Uppenbart flottans stolthet)
HMS Göteborg
HMS Karlskrona

Annars kan man också tänka sig:
HMS Trofast
HMS Trygg
HMS Munter
und so weiter...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag gillar namn som känns så där främmande, märkliga. (Och då blir det ofta på engelska.) Tex:

Acquirer of Peace
A Jewel Among Pearls
Golden Moment
Lost Opportunity
Sacred Pilgrimage of the Sisterhood
Last Banner Flowing
Tranquility of the Void
Childhoods End
The Fount of Joy
Happiness Has Gone
A World Afar
Concurrence of Purpose
Travelling Listener
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Eftersom det inte var tydligt nog med vad jag vill ha för namn så får jag väl förklara varför jag vill ha det, jag vill ha det på svenska för att det ska låta exotiskt och någorlunda otydligt vad namnet betyder för någon som inte kan något av de skandinaviska språken, jag vill ha något som kan låta pampigt om man inte förstår vad det betyder, och jag vill ha något som när någon faktiskt förstår så ska de tycka ungefär "Det låter ju urdumt!" eller "Det kan du ju inte döpa ett skepp till!". Exempelvis slagkryssaren Gravlaxen.

/Luna Lovegood
 
Top