Nekromanti Orcher....

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Hur inteligenta är igentligen orcher? Jag ser dom mest som listiga och inte direkta mattematiker=). Men jag har aldrig sett dom som helt korkade för det är dom ju inte..... eller
Vad tycker ni?

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag ser dom som ganska Listiga (de överlever ju trots allt genom att anpassa andra rasers saker för deras egna behov) men väldigt outbildade. Samt att deras samhäller bygger på den starkes rätt. Deras krigiska natur tar ofta överhand också och när de hamnar i stridssituationer så tenderar de att agera och tänka sedan, istället för att tänka först och agera sedan. Men de är på inget sätt ointelligenta.
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Men ärligt talat: När orcher är med har de sällan någon intellektuel funktion. Hur ofta är orcher något annat än slagskämpar. Direkt intellegenta orcher brukar bara existera i form av någon speciell ledare, som då nästan alltid spelar en mer eller mindre viktig roll för äventyret.
Allt detta, förstås, enligt egna antaganden.

/ Carilion

"Har du tänkt på att vi aldrig mött orcher?" - spelare i min grupp.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Orcher som en korsning av klingons och samurajer

Sådana orcher vill jag ha. De skulle vara aggressiva och idealisera fysisk styrka och förmåga likt Klingonerna i Star Trek samtidigt som de skulle ha en hierarkisk struktur och lojalitet som samurajer. Bra på att slåss naturligtvis, eftersom det är så centralt i deras kultur...

En sådan orch skulle vara mycket lättare att ha som en spelarkaraktär t.ex :)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jämställda orcher!

Alltså jämnställda med människor... Inte med varandra.. Äh.

Låter bra Vindhand! Kan inte någon skriva en liten uppsats om Klingon-kultur åt mig? Jag orkar inte plåga ögonen med Star Trek.. (Haha!)

Och en sak till: I Warhammer-världen finns en rätt trevlig beskrivning av orcherna: (Fritt översatt i grön text för den rätta orch-känslan/images/icons/wink.gif)
[color:green]Orcher är inte nödvändigtvis korkade, bara begränsade i sitt tänkande. Och där en människa kan vela i timmar och väga fördelar och nackdelar bestämmer helt enkelt orchen vad han vill ha och tar det.</font color=green>

En mycket bra beskrivning tycker jag!
Ett annat citat:
[color:green]Vi orcher förlorar aldrig. Om vi dödar dom vinner vi, om vi flyr kan vi slåss igen och om vi dör kommer vi till himlen och får slåss mera!</font color=green>

Aaah ett av mina favoritcitat.. Överträffas enbart av ett annat orchcitat, De Galna Hundarnas (Tror jag?) stridsrop:
[color:green]Sist får inte äta öron!!</font color=green>


/[color:red]Red Alert 2</font color=red> rockar. Bokstavligt talat!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Inte då jag är spelledare :)
Då är orcher precis som vilka andra intelligenta varelser som helst i världen, och mina spelare har även om de ofta stridit mot dem också både handlat och kommunicerat med dem, och vid några tillfällen tillbringat längre tid hos en orchstam (orcherna på marjura i svavelvinterkampanjen).
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Klart är ju att Orcher är minst lika intelligenta som vilken människa som helst...Men det som skiljer dom åt är Orchernas sätt att tänka och levende.....Dessutom har ju Orcherna alltid varit utfrysta av dom övriga raserna (vilket enligt vissa är förstårligt) och på så sätt inte haft möjligheten att bilda sig.....har man ingen god utbildning och blir man utfryst vart man än kommer så har man inget annat val än att flytta lång ut i skogarna eller högt upp bland bergen, och har man behov av saker som vanligt "intelligenta" varelser har så får man faktiska skaffa sig dessa genom plundring och krig......

Om en rollperson av någon anledning tog hand om en liten "Orchgosse" och gav honom möjligheten att lära sig läsa/skriva, social kompetens (att uppföra sig normalt), lite etik och moral och andra mänskliga "tankesätt" så skulle Orchpojken bli som vilken människa som helst.....

Men det är ju bara vad jag tycker och hur jag "spelar" mina Orcher i min spelvärld.../images/icons/wink.gif

En annan intressant detalj är hur Äventyrsspel höjde Orchernas INT från 2T6+1 eller 2 (mins inte exakt) till 3T6 (jag tror dom gjorde det i "svartfolkshandboken"). Så jag tror att det ligger lite i det jag skrev.....

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Orcher är nog som du säger listiga. De går nog en hel del på instinkter och vanor.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Re: Jämställda orcher!

Jag hade tänkt att skriva att de är lite trögtänkta och har ett primitivt tänkande men är inte nödvändigtvis mer ointelligenta än människor när jag såg Arvidos inlägg.. Ha! Ha!
Bekriver en orch i min lilla värld ypperligt.

Den smarte orchen blir shaman (givetvis om han är intresserad av det), den starke orchen blir ledare.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker orchen bidrar lite till det roliga i DøD
 

Anvar

Veteran
Joined
28 Oct 2000
Messages
10
Tja... inte är väll orcherna dummare än andra raser.... de är ju mindre kunniga i olika kunskapsfärdigheter i gemen, visserligen kan det ju finnas orcher som är kunniga i dylika också men de är ganska lätträknade....
Smarta är de dock och även listiga........
 
G

Guest

Guest
Re: Jämställda orcher!

Sist får inte äta öron är en klassiker och tror jag har varit med tidigare i Forumet..

/Hämnd är ett svärd som dräper den som drar det..
 
Top