RECENSION Open Quest 3 - mina första intryck

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,289
Jag backade Open Quest 3 (hädanefter OQ3) eftersom jag är en sucker för allt vad open source heter. Nu har jag läst boken och detta är mina första intryck. För er som inte hört talas om spelet är det en väldigt nedskalad och enkel version av BRP-reglerna som känns igen från många spel inklusive gamla hederliga Drakar och Demoner.

Bild och layout
Omslaget är riktigt fint och slår an en bra retro-ton. Bilderna i boken är stock art som jag känner igen från andra spel, de har olika stil och känns lite ad hoc, OQ3 är inte ett spel du köper för de fina bilderna helt enkelt. I övrigt tycker jag disposition, typsnitt osv funkar finemang och det är lätt att läsa.

Innehåll
Du hittar allt du kan förvänta dig plus lite till; regler för karaktärsskapande, färdighetsbeskrivningar, regler, tre olika magiskolor med tillhörande besvärjelser, monster, skatter, en kampanjvärld, SL tips och ett äventyr. Totalt 250 sidor vilket är kortare än ditt genomsnittliga rollspel, jag tycker dock fortfarande att det känns en aning för långt eftersom att reglerna är så otroligt enkla. Att det blir så långt beror på att texten är fullproppad med exempel och långa nybörjartillvända förklaringar. Jag har en känsla av att jag skulle kunna trimma ner spelet till 30-40 sidor utan problem.
Ska sanningen fram så har jag inte läst kampanjvärlden (The Empire of Gatan) eller äventyret (the Road Less Traveled) eftersom jag mest är intresserad av själva reglerna.

Karaktärskapande
Att skapa karaktärer är så gott som 100% en point-buy process som inte är särskilt inspirerande (om än mycket funktionell).
• Spendera poäng på egenskaper
• Räkna ut Damage Bonus, HP, POW
• Färdigheter får ett startvärde baserat på egenskaperna och sen får du spendera poäng på färdigheterna. Färdigheterna är grupperade (Combat Skills, Knowledge Skills osv) och vardera grupp har en pott med poäng som du får distribuera.
• Välj utrustning från ett par alternativ.

Det går att skapa karaktärer som inte är människor och du använder då de riktlinjer som finns i monsterkapitlet. Det går alltså i princip att skapa karaktärer baserat på vilken varelse som helst bland monstren, inte illa.

Det finns totalt 31 färdigheter och det känns som en lagom bred indelning tycker jag. Exempelvis är stridsfärdigheterna Close Combat, Ranged Combat och Unarmored Combat.

I ett mindre agnostiskt spel vore det enkelt att bygga om karaktärsskapandet så att det blir mer riktat och mindre öppen point-buy.

Karaktärsförbättring
Du får Growth Points när du äventyrar och de kan du spendera fritt på att höja färdigheter. Det blir dyrare att höja färdigheter beroende på hur högt det nuvarande värdet är.
Här skiljer sig OQ3 ganska mycket från de flesta BRP-spel där du vanligtvis blir bättre på de färdigheter du använt under äventyret.

Reglerna
Det är procentslag under färdighetsvärde som gäller.
Svårighetsgraden är låst till +/-20% eller +/- 50% för att det ska vara enkelt.
Slår du par är det perfekt eller fummel beroende på om du lyckades eller inte.
Motsatta slag är pendragon-slag, dvs. om bådas slag lyckas så vinner den med högst resultat på tärningarna.

Strid
Initiativ är baserat på färdighetsvärdet på den färdighet du tänker använda, vilket du måste deklarera innan rundan börjar. Lite omständligt men fortfarande enkelt jämfört med mycket annan BRP.
Attacker är motsatta slag. Du kan slå Dodge eller parera med din vapenfärdighet. Finns ingen nackdel till att använda Dodge förutom att du måste försöka förbättra en extra färdighet (vapenfärdigheten + Dodge alltså). Blir du anfallen av många motståndare får du -20% på försvarsslaget för varje extra attack.
Skada är vapnets skada + damage modifier - rustningens AP(Absorption Points).
Det är HP (Health Points) som gäller precis som i exempelvis D&D och det finns ingen träfftabell eller HP för individuella kroppsdelar. Du dör på 0 HP.

Sammanfattning
Jag betraktar detta mer som en verktygslåda för att göra hemmasnickrade system snarare än ett eget spel. Och i det ändamålet gillar jag OQ3 skarpt. Enkelheten i systemet gör att det känns som ett OSR-spel och långt bort från simulatoriska spel som exempelvis RuneQuest.
Man behöver inte köpa boken eftersom en SRD kommer publiceras här: https://openquestrpg.com/srd/

Jag skulle lätt kunna tänka mig att använda detta som grund för ett OSR-BRP-S&S-projekt. I en mer inspirerande presentation kan det nog bli riktigt kul.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag har precis som du mest tittat på specifika lösningar i OQ3. Känns lite bloatad jämfört med tidigare versioner. Får erkänna att jag inte tog mig igenom den...
 
Top