Nekromanti Online-spel

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Eventuellt, om jag får några vänner med mej på idén, kommer jag att påbörja kodningen av ett online-spel av typen Utopia (men en hel del mer originellt än så förhoppningsvis).

Det jag vill ha är förslag på saker som fattas, kan förbättras eller som inte bör finnas, och gärna motiverade sådanna i denna fråga.

Brainstorma fritt; jag har redan en sillion idéer i mitt stilla sinne, men några tusen till är aldrig fel.

//PaleImp - Trött efter en lång dags arbete... :gremtongue:
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Det jag tycker är jobbigt med Utopia (och liknande spel) är det faktum att man bara kan göra visst mycket per dag. Dvs, efter man donat ett tag så har man slut på action points/energy/whatever.
Det vore trevligt om det fanns något som som hade en möjlighet att, på ett balanserat sätt, spela hur mycket man vill och inte bara för ett antal "görapoäng" per en viss tidsrymd.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Jag har inte spelat Utopia, men väl NukeZone. Där har man två konstanter: turns och moral, för att hålla balans i spelet.

man måste i alla fall ha minst en konstant faktor i vilket spel som helst, för att ingen ska bli för mäktig eller överrepresenterad.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Vad har du tänkt dig för inriktning? Civilisationsbyggande, typ Imperium Galactica? Krig, typ NukeZone? Diplomati?

Spåna annars följande idé:
Du har tre grader av spelare: Ledare - Adjunkter - Vanliga spelare
Ledaren har överordnad kontroll och styr ingenting själv, men ger sina adjunkter order, som de sedan väljer vilka vanliga spelare till att utföra beroende på kompetens och möjligheter.

Vanliga spelare kontrollerar ett landområde, där de kan välja inriktning diplomati, ekonomi eller militär.

Spelet går ut på att genom en kombination av dessa tre aspekter skapa ett större och större imperium.

Det låter rätt likt NukeZone, MEN skillnaderna är att de två översta graderna inte själva styr sina områden och att man kan idka diplomati och handel.

Jag har halvklara bakgrundsfakta till ett sådant spel; jag och några killar tänkte göra ett dataspel med dom här förutsättningarna för ett par år sedan, men alla utom jag hoppade av när NukeZone lanserades... eftersom det i princip var vad vi hade tänkt göra...
 
Top