Nekromanti Online spel med rpg element

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag sitter och håller som bäst på att "brainstorma" till mitt online strategispel som nu legat å is ett tag, oh har en del funderingar ang. rollspels element i det.
Jag hinner inte skriva så mycket just nu ang. det, men om folk vill kan jag skriva mer senare idag, däremot så undrar jag vad man kan väva in för rpg element i ett "utopia" liknande spel. Har vissa tankar, men alla ideer är välkommna, även ideer som kanske inte rör rpg-delen.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Har lite mer tid nu så jag kan skriva lite om det.

I grund och botten är det som ett valigt "utopia"-lir. När man skapar sitt account så får man välja namn och dy. som vanligt osv, men även en klass på sin leader, olicka klasser ger olika bonuas och effecter. Man skall även kunna duelera istället för att kriga(eller helt enkelt göra vad man känner för).Leadern är så och så gammal och åldras allt eftersom, han får dessutom XP ut efter hur väl du spelar, krigar osv. MEn till slut dör han och du får fortsätta dit account, fast skapa en ny leader. Varje provins ligger dessutom i ett KD(man får inte välja, och kan inte byta) Man väljer kung(demokratiskt), men för att bli kung måste vissa kreterier vara uppfyllda,(ex att man måste vara bland top 5 i NW el. någe åt det hållet.) I ett kd är det ca 20 members, men det skall också finnas Factions, som man kan gå med i, olika factions ger olika fördelar och nackdelar, exempel på factions(Trade Faction, Military Faction OSV)olika Factions kan ha olika många members, mellan 30 och 60st, factions har inget med Kd´t att göra men det finns vissa fördelar att vara i samma faction som de flesta i kd, men också fördelar för kd´t att ha members i olika factoions. Dessutom skall en faction, eller ett kd kunna göra ett slags korståg mot fientliga kd´s, då får en "hosta" krigståget, och får då till exempel automatiskt 5 andelar av alla erövringar, sen får alla som skickar soldater mat(att föda soldaterna med), pengar(att löna soldaterna med) olika många andelar av vad dom vinner. Det försvarande kd´t medelas samtidigt som korståget startas och har då 24h på sig att skicka soldater till försvar.Om korståget lyckas så erövrar dom kasnke 10% av ALLA provincers resurser och land i det försvarandes kd, men denna typ av attack skall kosta MYCKET! Sen har jag lite andra ideer om andra ting, men nu kanske ni kan få en liten bild av hur det kan bli, om det blir.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låter väldigt ambitiöst. Blir det inte väldigt svårt att realisera det hela? Det verkar trots allt röra sig om en hel del ganska avancerade grejor.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
"Låter väldigt ambitiöst. Blir det inte väldigt svårt att realisera det hela? Det verkar trots allt röra sig om en hel del ganska avancerade grejor. "

Om jag nu gör detta så skall jag göra det ordentligt! Svårt och realisera, inte mycket svårare än andra online spel i samma genre, har spelat många av dem och det finns liknande saker av det mesta, dock inte alla ideer. Det som blir svårast, men också kommer långt mycket senare är att få tag i en webplats med stöd för databas tjafset och allt sånt tjafs.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Tja, det där med ledarna var ett bra rpg-element, men sådär spontant kan jag väl komma på att du kan ge ledarna färdigheter av typen Ledarskap och Förhandla och så.
Om man använder en Ledarskapsfärdighet rätt så blir trupperna bättre för en stund, de kan t.ex. bli orädda eller så.
Om man använder den fel så händer inget och du kan inte använda den igen på, säg, 20 minuter. Om du "fumlar" så blir trupperna sämre. En annan sak som jag saknar i många spel är förmågan att befordra soldater till din personliga livvakt när de gör något extra bra i strid. Det känns oftast väldigt coolt att kunna ha sina egna hjältar med sig i strid.
Tja, jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp.
Nalle
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Alla tips e välkommna, det dät med att befodra soldater skall jag komma ihåg, det där med färdighterna hade jag funderat lite på, fast det kommer og inte riktigt att funka på det viset.
 
Top