Nekromanti Ondska i Mundana...

G

Guest

Guest
Hmm...

Mina spelare vill ha en ondska att lita på (om man får kalla det så), alltså något i stil med Saurons hantlangarer i MERP/ SRR.

Visserligen är ju en värld där de flesta balanserar mellan gott och ont mer realistisk men finns det ingen/ inget väsen som lever för att skapa ondska och har diverse hantlangare efter sig, t ex svartfolk m.m.

Visst någon kanske tycker att tirakerna är de onda i Eon men efter att ha läst igenom Tiraker - Mörkrets Döttrar finner jag inte tirakerna speciellt onda utan mer primitiva och krigiska av sig (det finns ju dessutom fredliga tiraker som är intelligenta och goda).

Grottroll är givetvis onda men de är ju inte så vanliga i stora klungor och är kanske lite för bra för spelarnas RP.

Vättar verkar likt tirakerna mer primitiva och egentligen inte så onda.

Resterande monster är för det mesta för mäktiga, ovanliga eller ointelligenta för att utgöra en ond fiende till RPna och Mundanas folk.

Jag vill inte skapa någon egen varelse som är för mäktig då det kanske bryter balansen med det Mundana som presenteras i tilläggsmodulerna och det Mundana som jag själv har i sinnet och presenterar för spelarna (jag tror att de båda är ganska lika).

Nå?

// Robin P. Liljenberg - Tankfull ;-(

Mäster Spelledare ;-)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Mina spelare vill ha en ondska att lita på (om man får kalla det så), alltså något i stil med Saurons hantlangarer i MERP/ SRR."

Jag säger bara en sak: propaganda!

Eon har ingen objektiv ondska som Imperiet i Star Wars eller Saurons hejdukar i Sagan om Ringen. Istället finns det en kasse subjektiv ondska. De ashariska kättarna är det absolut hemskaste jargierna kan tänka sig och korståg ligger inte långt bort. Thalamurs onda krigsmakt hotar att invadera Consaber igen, och det är bara en fråga om när kriget bryter ut. Familjen Gvildan hatar verkligen sina insnöade grannar på Forsmåla och tar varje tillfälle att slå till och dräpa någon av de där inavlade idioterna.

Måla ut någon skurk och hans anhängare som det absolut värsta sedan Göran Persson. Själv har jag roat mig med att utmåla bland annat tiraker (tro mig, léaram anser dem som ap-onda), rakhori (Thalamurs "hemliga polis") och diverse Xinu-kulter som hur onda som helst. Tugga småbarn och karva jungfrur och hela baletten, liksom.

Att andra sidan inte alls är så ond behöver du aldrig nämna. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Spelarna kanske råkar knalla in i en grotta, och råka snubbla över en magisk portal som slutar fungera efter att de har passerat igenom den (one-way-portal eller nå't)... där kan de möta balrogar och skitmäktiga onda magiker och horder av primitiva barbar-orcher - utan att balansen i Mundana bryts.

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> /images/icons/laugh.gif
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Jag anser vättarna vara de som komer märmast de "onda" som du kallar det. De lever i märker, plundrar på nätterna och har som personlighet väldigt skulpfri list. Men som du sa de är primitiva för de mästa. Fast de kan ju finnas några som är mindre primitiva och dessa kan du ju använda dig av. Och om du sedan tar med att de är väl organiserade i siti arbete så har du något.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Håller helt med, Krille. Jag gillar verkligen att ondskan i Eon är upp till var och en att definiera. Äntligen slipper jag den där stereotypa inrutningen ond/god, vilket är en av de främsta anledningarna till varför jag älskar Eon.

- Ymir, gillar när gränsen mellan ont och gott blir riktigt jävla vag
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Starta ett krig!
Låt spelarna bli indragna i ett krig... Exempelvis kan Jargierna anfalla Asharia, liksom Krille nämnde nedan, och ha ihjäl ett antal av rollpersonernas släktingar och vänner bara för att de vägrar låta sig omvändas till Daakkulten. Sedan kan du tro att rollpersonerna har hittat sin väldefinierade ondska!

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Iofs, jag kom att tänka på en sak. Jag tycker att konflikterna i Mundana är lite väl vinklade. Thalaskerna utmålas tex alltid som badgyus, varför får man aldrig se konflikten Thalamur<>Consaber ur deras synvinkel? Samma sak gäller Jargien, tex, man får alltid se saken ur Jargiens fienders synvinkel. Jag vettifaen, jag tycker bara att det känns lite vinklat, liksom...

- Ymir, gillar Thalamur (föga förvånande?)
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Sist jag försökte få mina spelare lite arga så fick jag en oväntad reaktion. De bestämde sig för att "gå dit och piska skiten ur snubbarna" (ursäkta språket men det var så de sa...).
Har någon en ide om hur jag skall stoppa dem från liknande reaktioner.

Henrik Bergvin
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"De bestämde sig för att "gå dit och piska skiten ur snubbarna" (ursäkta språket men det var så de sa...). Har någon en ide om hur jag skall stoppa dem från liknande reaktioner."

Påpeka stillsamt för dem att slempropparna är fler. Många fler. Och välbeväpnade. Och välutrustade. Och vältränade. Och ...

... det är nog smartast att använda salamitaktiken (bit för bit).

Men du är på rätt väg - du har nu peppat dina spelare till ungefär samma nivå som man bör peppa till exempel marinkåristerna som stormade Normandie. Nu behöver de bara resten av invasionsarmén också.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Hehehe. Jag skall prova det. Vi tänker börja spela Eon igen nu efter några månaders avbrott.
Vi kommer nog strax igång igen. /images/icons/cool.gif

Henrik Bergvin
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Vad ska man med sådan ondska till???
Fördelen med mundana är just att det inte existerar någon absolut ondska. Skicka istället något mer jordnära på dem, några legoknektar eller så (en mäktig köpman kan vara mycket "ond")..

En liten fråga när ämnet ändå är uppe.. Hur stoppar man en magiker som känner för att ta över världen???

WHaLe - Som inte tycker om Tolkiens svartvita värld...
 

chaoskn

Veteran
Joined
9 Jun 2000
Messages
14
Location
uppsala
OCh en sak till som jag personligen tycker väldigt mycket om är att just när ondskan inte är så definierad tillskillnad från spel som MERP text så tillåter det mycket merintriger och komplott osv osv
för att det blir helt upp till var och en att bilda sig en egen uppfattning om ondskan



Tha Mastar
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag tycker nog att Asharien & Soldarn förklarar i alla fall en del av Jargiens fienders synvinkel... jag kan inte säga att jag tycker att Daak-kulten så som den bedrivs i Jargien är några trevliga typer. Consaber-varianten är OK, men det är för att de inte är lika fanatiska.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: DaaaaaaaaaaaaaK

Där har du din väldefinerade ondska...
:)

BTW: Har era spelare börjat utala det a la W. Shatners "Khaaaaaaaaaaan" från Star Trek II the wrath of Khan ännu???


/Bjorn
Länge leve storasharien
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: DaaaaaaaaaaaaaK

Jag stör mig lite på att alla verkar ha så mycket emot Daak...han är lika ond som våran kristne gud...däremot har kanske inkvisitionen förvridit delar, eller överdrivit. Det är bara det att vanliga äventyrare inte passar in i Jargien, därför blir de sura på Daak.

*hmpf*

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top