Nekromanti [Onda människor] Öppen struktur

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Onda människor är fortfarande på gång. Hade hoppats på att kunna köra en första speltest och kanske skicka på lite korrläsning innan årsskiftet men det kommer inte hända som det ser ut nu.

Men en sak som är väldigt intressant med scenariot, och samtidigt ett gigantiskt potentiellt problem, är att strukturen är väldigt öppen.

Det här är en text som kommer läsas högt för spelgruppen:

“För två dagar sedan häktades NN för vårdslöshet i trafik. Vid en rutinmässig kontroll av hans bil upptäcktes flera suspekta föremål. En ishacka. Ett blåljus från en civil polisbil. Flera personliga persedlar, såsom ID-handlingar, från unga kvinnor. Av en händelse kändes en av dem igen från en polisakt om försvunna personer, och en annan kunde snabbt härledas till en grannstat. Sedan dess har flera andra grannstater hört av sig för att försöka koppla ytterligare försvinnanden till den häktade. Men än finns inga bindande bevis.”

Sedan delas en fysisk mapp ut som innehåller olika former av handouts. Kvitton, foton, etc., lite beroende på vad som hinner skapas till scenariot. Just nu är allt bara representerat av fula tillfälliga saker. Efter det är resten upp till spelarna, tolkat utifrån verktyg som de förses med baserat på vilka rollpersoner de väljer.

Men det som slagit mig med upplägget, som delvis är inspirerat av Sherlock Holmes-spelen (Consulting Detective, eller för den delen Äventyrsspels gamla version från 80/90-talet), är att det kräver extremt mycket spelarinitiativ. Något som inte alla konventsgrupper är lika bekväma med.

Materialet är i stort sett bara en referensbok för spelledaren med bokstavsordningsreferenser som "Receptionist", för tillfällen där en sådan behövs. Eller specifika namn för när spelarna frågar efter dem.

Så även om jag tycker det är precis hur kul som helst att sätta ihop det här, även om det är svårt och tar tid, så har det slagit mig att det kanske är för flummigt för att riktigt säljas in som ett konventsscenario?

Eller så har jag för dålig tilltro till konventsmänskligheten...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Jag tror det viktiga är att vara tydlig i introtexten till scenariot vilken förväntan som finns på spelgruppen så det inte kommer som någon överraskning. Jag tror också det är viktigt att det blir så tydligt som möjligt kring hur detta är tänkt att spelas (både för spelarna, men kanske ännu mer för SL). Minns när jag läste ”Gustav måste dö” att jag hade en snarlik känsla av att det inte kändes helt klart hur jag som SL skulle spela ut historien även om pusselbitarna var väldigt bra. Men nu har jag som sagt inte sett materialet, så jag kanske tänker helt fel...
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Tycker det låter väldigt kul! Jag funderar mest på om jag kommer vilja spela eller spelleda (lutar åt spela).

Dock har det blivit tydligt för mig när du postade första tråden om Onda människor att jag är långt ifrån representativ. Så kanske lite mer dinglande krokar inte är så dumt för att komma igång. Eller vara tydlig med spelformen och förutsättningar både i foldern och vid spelstart. Jag skrev till exempel en tydlig ”läs upp och diskutera inför spel” till Origenes inför vi körde det på Gothcon 2019 (hamnade även i den färdiga produkten som bilaga) så att det skulle vara klart för spelarna att det är fritt utforskande, ingen färdig handling att paja, skräck och obehagligheter etc som väntar. Du kanske kunde författa något liknande?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Sysp;n337929 said:
Tycker det låter väldigt kul! Jag funderar mest på om jag kommer vilja spela eller spelleda (lutar åt spela).

Dock har det blivit tydligt för mig när du postade första tråden om Onda människor att jag är långt ifrån representativ. Så kanske lite mer dinglande krokar inte är så dumt för att komma igång. Eller vara tydlig med spelformen och förutsättningar både i foldern och vid spelstart. Jag skrev till exempel en tydlig ”läs upp och diskutera inför spel” till Origenes inför vi körde det på Gothcon 2019 (hamnade även i den färdiga produkten som bilaga) så att det skulle vara klart för spelarna att det är fritt utforskande, ingen färdig handling att paja, skräck och obehagligheter etc som väntar. Du kanske kunde författa något liknande?
Ett tydligt intro med uttrycklig intention kommer definitivt följa med. Det var en bit grym feedback som kom ur korrläsningen på Fyra StuG också. Ibland räcker det att förklara sig för att bli bättre förstådd, helt enkelt. Ungefär som kontentan i varenda retrospective i historien: kommunicera mera.
 
Top