Eon Omelas Oubliette och Elgazers dolda rum

SofiaBeatrice

Veteran
Joined
4 May 2025
Messages
5
Hej!

Vi diskuterar några saker angående besvärjelserna Omelas oubliette och Elgazers dolda rum (lönnfack) och undrar om någon annan har diskuterat samma saker eller vet hur det fungerar regeltekniskt.

1. Besvärjelsen Zirakzagols fängelse/Omelas utomvärdsliga oubliette (kosmotropi) förvisar en varelse till en oubilette. Vart går gränsen för vad som räknas som "en varelse"? Diskussionen uppkom i Diamantäpplet då vi mötte paddmumier i templet. Besvärjelsen har anfall 24 och sen för att ta sig ur oubiletten skapas en utmaning. Om varlesen inte har några lämpliga färdigheter som kan användas i utmaningen, kommer den aldrig ut?

2. När en varelse tar sig ur oubiletten, vart dyker den mest rimligt upp då? På samma plats som den förvisades på? Där magikern är? På en helt slumpmässig plats i Mundana?

3. Med besvärjelsen Elgazers dola rum (eller roten lönnfack) göms något i ett utomvärldsligt utrymme. Om man gömmer något i utrymmet, behöver magikern som gömt saken då också slå mot kosmotropi 14 för att själv plocka fram det? Eller är det enkelt gjort eftersom det går att finna föremålset som utomstående bara att svårigheten är +10?

/Sofia
 
1: Vandöda räknas som varelser. Även om varelsen saknar lämpliga färdigheter kan den dock slå för Vaksamhet, men då med avdrag för att använda samma slag upprepade gånger. Man får även tänka att de flesta varelser har grundchans 2T6 i Genomsöka och Orientering. Det lär fortfarande ta lång tid för varelsen att återvända dock. Fördelen för en paddmumie är väl att den inte riktigt har något Välmående, så den kan fortsätta försöka i all oändlighet.
2: Samma plats – oublietten lämnar ju kvar en sorts mörk och glåmig punkt i rummet, och det är där "dörren" är.
3: Magikern själv har inget problem att plocka fram det. För hen är det som om hen gömt något på vanligt vis.
 
Tack för svar. Följfrågor/diskussion som uppkommit i gruppen är om Omelas Oubliette räknas som en pågående väv hos magikern, så länge varelsen är i den? Samt, när varelsen tar sig ur och magiker återfår ett Välmående, känner magiker av det då?
 
Så här står det i reglerna för multipla vävar:
"Notera att det endast är besvärjelser vars varaktighet är
Scen eller längre som räknas till magikerns aktiva vävar.
Besvärjelser med andra varaktigheter, såsom Momentan,
Koncentration eller Immanent, exkluderas då dessa
vanligtvis har egna begränsningar – man kan exempelvis
bara ha en aktiv väv med ”Varaktighet: Koncentration”
åt gången."

Eftersom oublietten är Immanent räknas den inte som en pågående väv. Jag skulle nog säga att magikern känner något när välmåendet återhämtas – kanske inte som att det är ett direkt "alarm" när det inträffar, men kanske en gradvis känsla av att någon form av börda har lyfts.

Om vi räknar med att paddmumien har Genomsöka och Orientering 2T6 så har den 0,615*0,208*0,208 eller ungefär 2,67% att ta sig ut varje försök. Risken finns alltså att den blir kvar där i årtionden eller århundraden. Notera dock att personer som befinner sig där varelsen försvann får hjälpa till med utmaningen, så om magikern vill få tillbaka sitt Välmående innan dess kan hen resa tillbaka till templet och försöka lura ut paddan ur oublietten med hjälp av färdigheter som Kosmotropi och Förnimma. Kanske bör dock någon stå redo att elda upp det stackars kräket när det väl ramlar ut.
 
Back
Top