Nekromanti om koncentrationen under alkemiska processer..

Spiral

Veteran
jag har en fråga när det gäller just hur koncentrationen fungerar i mundana. Under både alkemiska processer, och under ritualer och besvärjelser. Det kan vara så att jag har missat det i någon av böckerna och i så fall ber jag om ursäkt för en dum fråga. Men om en person till exempel ska utföra en alkemisk process som tar fyra timmar, är det då så att han är fullständigt koncentrerad som i en trans under hela tiden eller kan han till exempel prata medan han håller på?

Det går ju inte att förutsäga att man har fyra timmars lugn när man slår om man lyckas med processen, det är ju bara själva färdighetsslagen man gör. Att det sen kommer in en tirak och slår dig i huvudet medan du håller på är ju inte med i slagen om du lyckas. Alltså borde det vara bättre att slå dom slagen när tiden nästan är slut eller hur? Att man först spelar tiden som krävs, och om inget hänt som förstör för dig när tiden är slut, så slår du färdighetsslag och ser om det lyckas.

Sen har jag en fråga till. hur är svårigheten för att alstra ett filament? Jag vet att det här är en dum fråga, men jag ställer den ändå. Är det en tärning per filament eller är ett filament normalsvårt och sen är det +1 t6 per filament som alstras?

Tack för all hjälp och ursäkta om det är förvirrande skrivet. :gremgrin:

Nabu

Warrior
Till min kännedom finns det inte utskrivet om en alkemist är totalt fokuserad medan han/hon jobbar med en process. Personligen tycker jag dock att din tolkning är vettig.

Angående alstring av filament så ligger den i grunden på Ob1T6 per filament magikern försöker alstra, men det finns såklart situationer som modifierar detta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skulle säga att en alkemisk process kräver lika mycket koncentration som reellt labarbete med farliga komponenter. Du kan gå runt och prata, men det finns tillfällen då du helst vill hålla tyst och vara helt koncentrerad. Däremot finns inget problem med att till exempel förklara för din lärling vad du gör under tiden. Jag tycker, liksom du, att "slå färdighetsslag efter att tiden löpt ut"-modellen är den vettigaste.

Fienden

Hero
Som Bobby sade, så ska han nog kunna ha mindre diskussioner under delar av arbetet, men kanske vill ha en del tyst ibland.
Man vill ju inte gärna spilla hyggelmonsterblod på händerna. :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler
När det sedan gäller ritualer och ceremonier kan man ju också med Magi & Mystik se hur lång tid varje enskilt moment tar (åtminstone för ritualerna; ceremonierna får man gå på sin logik för), och slå för dem i rätt ordning.

I exemplet med den anfallande tiraken kan det ju också vara ganska viktigt att se ifall det är 2 eller 8 filament som magiker hunnit alstra innan det är dags att dissipera rubbet pga. det där krysset smärta...