Nekromanti Om du fick kartor i Fenix...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
...vilka kartor skulle det vara?

Enbart fantasy, eller skräck och sf också? Föreslå!

Storuggla har några exempel:

Skeppet
Fyren
Kvarnen
Kägelbanan!

Jag har en superbra:

Tornerspelet

Fler förslag? Sen sätter jag Vitulv på att göra kartor, för det gör han så gärna... :gremlaugh: ja, han och Dante alltså.

M.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,418
"Enbart fantasy, eller skräck och sf också? Föreslå!"

Nej, inte bara fantasy, lite fantasy men fantasy är ändå ett område som är relativt fritt, precis som SF. Det spelar inte så stor roll hur det ser ut eller vad som finns, det tycker jag däremot är svårt med nutid, vilket gör att jag hellre vill ha skräckrelaterade (om det nu är skräck med nutid?) kartor över hur platser faktiskt ser ut. Jag är iaf sådan att jag lätt glömmer bort städskrubbar och cafeterior, nämligen. :gremsmile:

"...vilka kartor skulle det vara?"

[*] En sjukhusvåning (eller sjukstuga i fantasy)
[*] Fängelse (i alla möjliga settings)
[*] Sportarenor
[*] Kontorsvåning
[*] Taverna ( :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: )
[*] Fartyg och flygplan
[*] Parkeringshus
[*] Dungeon of Doom
[*] Kloaker
[*] Syltfabrik (äh, fabriker öht då)
[*] Nattklubb
[*] Byggarbetsplatser

Hmm, återkommer kanske med fler senare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag skulle vilja se kartor på allt från byar till städer. Sedan så vorde det trevligt med, som storugla nämnder, kartor på skepp i alla storlekar..

Det behöver ju inte vara nån speciell genere, men jag föredrar ju hellst att det är till fantasy... :gremtongue:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur pass stora skulle kartorna vara? Skulle de följa med som en extra bilaga eller vara publicerade inne i tidningen?

Vissa av kartorna skulle mycket väl kunna vara generella. Många saker går igen i olika rollspelssettings.

Några förslag:

* Trollgrotta
* Kontorsskrapa
* Borg
* Rymdskepp
* Tåg
* By
* Herrgård
* Ödslig trädgård
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Så här tänkte jag

Jag tänker mig en sida, gärna färg, som ligger mot en helsidesreklamsida, så att man kan klippa ut kartan utan att förlora nån artikel.

Möjligen två kartor per sida, men inte mer.

M.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Så här tänkte jag

Blir det väldigt dyrt att istället ha dem så någon slags planscher som följer med tidningen?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Det där med att slänga in lite orelaterade kartor tycker jag är en bra idé. Det kan nog ge en kreativitetsboost till de som sitter hemma på kammaren och snickrar ihop egna äventyr till sina kampanjer. Om man t.ex. skall smälla upp ett tillhåll under den gamla ruinen för den smugglarliga som härjar i trakten, kan nog det omvända perspektivet i skapandet vara till fördel. Så istället för att tänka "Ok, ligan behöver några rum att bo i, några rum att förvara varor i samt eventuellt en fängelsehåla att låsa in nosiga RPn i.", så blir det "Jaha, det är så här ligans gömställe ser ut. Hmmm... Det stora rummet får bli deras sovutrymme och den lilla kammaren bredvid kan få bli deras kök. Men vad 17 skall jag stoppa in för kul i det cirkelrunda rummet med alla nischerna i väggarna? Och vad gör jag med den avlånga med schaktet? Och vad kan det finnas på botten av det?". Bara det att man har en färdig karta att fylla ut, istället för att komma på vad som behövs och sedan rita en karta efter det, kan få en att komma på grejor man inte skulle haft en tanke på att inkludera annars.

Vad gäller genrer och typ av lokal och/eller plats tycker jag att man kan blanda vilt. Några exempel skulle kunna vara:

Nutid
-Bank
-Skola
-Postkontor
-Polistation
-Kontor
-Bensinmack
-Butik (detaljhandel)
-Butik (matvaru-)
-Sjukhus
-Kyrka
-Centralstation
-Köpcentrum
-Snabbmatsrestaurang
-Bibliotek

Science Fiction
-Rymdhamn
-Rymdskepp
-Kraschlandat rymskepp
-Underjordiskt laboratorium
-Rymdstation
-Forskningsstation (på obebolig planet med luftslussar och hela kitet)

Fantasy
-Fartyg
-Borg
-Tempel
-Jaktslott
-Gammal ruin
-Kloaksystem
-Krypta
-Naturlig grotta

/Anders (som fick massa uppslag av att bara skriva ovan lista)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag hoppas ni tänkte ha med lite information om kartan också? kanske lite personer eller förslag på händelser som kan användas i flera spel?

kartor jag vill ha:
* Birka, dvs en större by som i stort sett ger obegränsade möjligheter till spelande.
* Harlem, som Birka fast för en annan speltyp, då bara ett stadsdel i en storstad.
* Fartyg, trots mitt intresse för sjöfarare av en viss typ så är mina båt-kunskaper nästan obefintliga. jag har till exempel ingen aning om vad som fanns på, och hur stor en spansk galleon egentligen var.

Sen vill jag ha kartor med personlighet. I Birka vill jag att det ska finnas med lite vedhögar på kartan. I Harlem vill jag veta var korvvagnarna brukar stå.

Om ni gör som jag vill så kommer det bli lysande! :gremlaugh:

chrull
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Snygga kartor är alltid kul - framför allt eftersom mina egna kartritartalanger är obefintliga. Dessutom är det god Pegasuskänsla över det hela (Pegasus är enligt min mening en av de få klassiska rollspelstidningarna vars innehåll håller än idag (dock var den mycket fulare än Fenix)).

Enda nackdelen med kartor är att flera av mina spelare garanterat kommer att se dem, så det blir nog svårt att använda dem ändå :gremfrown:. Kan ni inte ge ut en egen upplaga som bara riktar sig till mig med massor av extrakartor utan att jag behöver betala något extra?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Alla sorter

Jag gillar kartor. När jag spelleder tycker jag att det är lätt att improvisera handling, personer, namn och liknande, men när rollpersonerna börjar gå runt i någon form av byggnad vill jag verkligen veta hur den ser ut, så att alla rummen hänger ihop på ett vettigt sätt och ingenting saknas. Det viktiga är väl att kartan föreställer en någorlunda användbar plats, som dessutom är av en typ som man som spelledare antagligen inte är helt bekant med, till exempel ett piratskepp eller en gravpyramid.

/tobias
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag skulle själv gärna vilja ha tillgång till mera historiskt korrekta kartor. Jagmenar, de flesta kan plita ihop ett fantasyfierat världshus med enkelrum, dubbelrum, bardisk och några söta runda bord - men den stora utmaningen kommer när man vill närma sig hur det verkligen såg ut på, säg, högmedeltiden (då man kan stryka samtliga av de ovan listade sakerna). Det är intressant att kunna dra paralleller mellan hur byggnader struktuerades upp och hur de användes. En kyrka t ex, den fungerade också som byns naturliga försvarsverk - men hur speglades det i arkitekturen? Själv har jag bara spekulerat om det.

Ökad realism i kartorna kan även fantasylirarna lära sig någonting av. Kanske kommer deras nästa bytempel ge en mer nyanserad bild av kultur, byns uppbyggnad och omnejdens beskaffenhet. Att jag tycker sådant är intressant har visat sig tidigare.

Koola kartor över skogar, torn, borgar, dungeons och liknande är det ingenting dåligt med - men det finns redan en drös av dessa att finna på nätet. Att hitta genomarbetade saker som resonerat kring element som demografi, geografi, historik och funktion ser jag dock gärna mer av.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Om man nu får önska helt egoistiskt; lite omväxling till medeltid:
En oljepressares tillhåll
Ett bageri
Ett legionärsläger
Ett permanent legionärsfort
En insula
Ett badhus
En akropolis, både tidig som befästning och senare som tempelplats
En villa
Ett domus
En trirem och varför inte lite större romerksa och khartagiska modeller också...
Ett tempel
Ett gatukök
En gruva, eller snarare tillbehören för utvinning av metallerna och slavarnas bostäder
Ett krukmakeri, modell större
Ett lastskepp
Ett bibliotek
En nekropol...

Ja, ni inser vilken tidsepok jag är ute efter...
:gremlaugh:
 
Top