Nekromanti Om den ferriska fluxen

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ur ett Work In Progress:

Liten teckenförklaring till det format boken presenteras i:
Vanlighet: Det värde man måste slå mot när man söker efter boken (vanligtvis med Kontakter för den stad där man letar).
Läsbarhet: Vad man måste kunna för att förstå boken. Ett Q-slag för den färdighet som används för att förstå "magin" (galenik, mekanurgi etc.) avgör sedan hur lång tid det tar att sätta sig in i det hela.

”Om Den Ferriska Fluxen”
Författare: Trigon tem-Sardat
Språk: Högtermali
Vanlighet: Sällsynt (S24+)
Första publikationsår: 685 AS, i Hutremen
Läsbarhet: Högtermali/C + Geologi 12

Om Den Ferriska Fluxen är i huvudsak ett lärt verk om magnetism, känt som ”ferrisk flux” i Vidonia. Författaren Trigon tem-Sardat var en gruvingenjör och geolog förutom en mekanurg, och var verksam i Hutremen, som betrodd tjänare i ett stort handelshus. Hans bok förfäktar åsikten att den ferriska fluxen och de strömmar av vitalis som finns så väl i naturen (fluxen) som i levande varelser (den animala fluxen) är en och den samma, och resultatet av någon sorts interaktion mellan vattenatomer och metallatomer. Han bevisar i vilket fall att man genom att påverka metallatomernas struktur (och därmed ”dess tonläge på fluxens ljudskala”) kan göra även andra metaller än järn magnetiska, ungefär som man stämmer ett instrument efter ett annat!

Trigon uttalar sig positivt om möjligheterna till ”ferriska fluxbehandlingar”, där magnetiska maskiner skall användas för att stimulera hälsa, årsväxt etc. Han erkänner dock att han ännu inte har funnit något sätt att konstruera en sådan maskin, men utför lite spekulationer kring ämnet, som han sedan utvecklade till den märkliga boken Om Ferrisk Vitalisering. Denna bok blev utskrattad eftersom den till synes innehöll ovederhäftiga resultat, och en generad Trigon tem-Sardat återköpte och förstörde nästan alla exemplar utom ett tjugotal som delats ut till framstående akademiker och mystagoger i Hutremen. OM SL anser att detta är en rimlig möjlighet i spelet (se artikeln om Mesmerism på www.rollspel.com, under Godbitar/Magi) räknas detta som att Konceptet är Känt för den mekanurg som studerat Om Den Ferriska Fluxen, och kan man få tag på Om Ferrisk Vitalisering kan den t.o.m. innehålla mer matnyttiga ting, som Teorier eller t.o.m. Ritningar eller Metoder… Den senare bokens Vanlighet är S40+, dock.

Boken behandlar också metallurgiska spekulationer och funderingar om huruvida malmen/metallen kan växa i jorden, som de gamle påstod, eller inte. Genom sina ständiga geologiska kopplingar krävs färdigheten Geologi likväl som Språk/Högtermali för att förstå sig på texten. Författaren spekulerar också om anledningen till att kompassnålar pekar mot norr, och anser att detta beror på att fluxen (och därmed den ferriska fluxen) strömmar på vissa sätt beroende på havsströmmarnas reaktion på Gondicas rotation.

Uppfinningar i boken:

Fluxativ koppar (substans)
Koncept: Känt även innan Den Ferriska Fluxen.
Teori: 1T år, S16 ( Publicerad – boken koncentrerar sig på koppar – men samma teori kan användas för att skapa fluxativt silver, fluxativt tenn osv.).
Metod: 1T år, S16 (Publicerad – en ny metod krävs för övriga metaller, vilken måste utarbetas separat av alkemisten)
Materialinsamling: Ett kvbl fluxativ koppar kräver ett kvbl vanlig koppar, 1 mark kvicksilver och 2 mark magnetit.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka ett kvbl fluxativ koppar i veckan.
Form: Fluxativ koppar liknar vanlig koppar, men är sprödare och har en mörkare glans.

Fluxativ koppar är ”magnetisk” – den attraherar vanlig koppar som magnetiserat järn attraherar vanligt järn, och kan tillfälligt magnetisera vanlig koppar genom gnidning precis som magnetit gör med järn. Den pekar mot norr likt en vanlig kompassnål, men med annorlunda deviation (-1T på att använda den till att navigera). Den förvandlas till vanlig koppar på 1T år.

Järnsniffare
Ytterligare färdigheter: Instrumentmakare (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S16 (Publicerad, 3 snäpp, samma teori kan användas för andra sniffare för andra metaller).
Ritning: 1T årstider, S12 (Publicerad, 6 snäpp, men en ny ritning måste tillverkas)
Materialinsamling: 1 kvartsblock mässing, 1 mark magnetit, 3 mark glas, 1kvartsblock trä.
Konstruktion: 1T veckor, S12
Förbättring: 1T årstider, S16
Grundegenskaper: TIL
Användarfärdighet: Astronomi, Navigation eller Överlevnad för att ställa in apparaten mot norr (oftast S12) eller korrigera för kända järnfyndigheter (S8 till S16, SL avgör). En mekanurg får lägga sin MEP (m) till slaget som en bonus.
Detta instrument består av en särskilt känslig kompassnål upphängd i en lika känslig anordning som gör att minsta utslag visas med en visare på en trätavla som liknar en kompassros. Det är försett med ett litet solur som gör det möjligt att ställa in apparaten mot norr. På detta sätt kan man se deviationen från norr, och av denna avgöra avstånd och riktning till eventuella järnförekomster inom 100 m (kan ökas till 200 m med Dubblera). Ett slag för TIL avgör hur exakt sniffaren är:

Utfall Deviation
QX Sniffaren får spatt och snurrar endast runt.
Q4+ Avståndet devierar med 1T x 15 m, riktningen med 1T grader.
Q8+ Avståndet devierar med 1T x 5 m, riktningen med 1T grader.
Q12+ Avståndet devierar med 4T m, riktningen med 1T grader.
Q16+ Avståndet devierar med 3T m, riktningen med 1-2 grader.
Q24+ Avståndet devierar med 2T m, riktningen med 1T minuter.
Q32+ Avståndet devierar med 1T m, riktningen med 1-2 minuter.
Q40+ Avståndet devierar med endast 1 m och riktningen med 1 minut.

Om man har andra magnetiserade substanser (se Fluxativ koppar, ovan) kan man använda dem istället och söka efter andra metaller.

Mnemoniskt brons (substans)
Koncept: Känt iom. Den Ferriska Fluxen.
Teori: 2T år, S32 (Publicerad i Den Ferriska Fluxen)
Metod: 2T år, S32 (Ej utarbetad eller åtminstone ej beskriven i Den Ferriska Fluxen)
Materialinsamling: En mark mnemoniskt brons kräver en mark fluxativt koppar, en tredjedels mark fluxativt tenn och en kanna kungsvatten. Dessutom behöver mekanurgen en särskild sorts gjutform byggd till stor del av magnetiserat järn; den kostar 1300 sekiner att konstruera.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka en mark mnemoniskt brons i veckan.
Form: Mnemoniskt brons liknar vanligt brons till färg och tyngd, men har en osedvanligt friktionsfri yta och känns därför ”oljig” när man rör vid den.

Mnemoniskt brons är en magisk legering som när den tas fram måste gjutas till en form medsamma; detta tar alltså en vecka per marks vikt hos föremålet, och mekanurgens färdighet som Gjutare avgör dess kvalitet. Legeringen har den märkliga egenskapen, att om den skadas, repas eller bucklas utan att stora delar av den går förlorade, återtar den sin forna form om den utsätts för hetta – värmen från en het ugn räcker. Varje ”omformning” sänker dess kvalitet, uttryckt i enlighet med Q-tabellen, ett steg – om den började som Q32+, är den efter en ”återuppståndelse” Q24+, efter två Q16+, osv. När den sjunker under Q4+, vittrar bronsen sönder om man försöker hetta upp den, och förvandlas istället till ett rött, oanvändbart pulver.
Trigon utarbetade en teori för hur man skulle kunna skapa en dylik metall, men om han verkligen lyckades med att finna en metod för att realisera detta så antecknade han det inte i sitt huvudverk Den Ferriska Fluxen.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 
Top