Om alla läst kampanjen...

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,502
Location
Helsingborg
Jag har spelat Svavelvinter när jag själv har spellett kampanjen tidigare och när jag körde Undergångens arvtagare så hade hälften av spelarna läst kampanjen tidigare.

Som en filosofisk fundering så funderar jag på hur spelstilen ändras - hur man kan njuta av rollspel - om alla deltagare har läst kampanjen.

Jag som spelledare kör aldrig kampanjer as written. Jag slår ihop personer, jag flyttar händelser, jag stuvar om handlingar eller ger dem nya syften. Jag låter min inspiration styra medan jag läser och göra anteckningar av kampanjen. Sedan skapas rollpersonerna och jag tar dels och påverkar spelarna så att de rotar sig bättre i kampanjen och spelarna å sin sida påverkar kampanjen genom vissa av de val som de gör vid karaktärsskapandet. Så en kampanj kommer alltid att förändras beroende på spelarnas val.

Fördelar jag har märkt av, genom att spelaren vet mer, är att den direkt kan ta roller som har specifik information. En spelare i Svavelvinter hade spelat det förut och tog rollen som infödd svavelvinterbo som fungerade som vägvisare för de andra spelarna.

En annan fördel är att spelarna direkt vet vad de ska bita på, så att spelledaren slipper sitta och "locka" och "lura" dem i rätt riktning ... för de skrivna kampanjer har oftast en linjär struktur; lika bra att lyfta ut det i ljuset och ha det uttalat.

Så på ett sätt skulle jag kunna tänka mig att det blir mer fokus på samberättande, där spelarna själva bidrar med en hel del för att de redan vet. Kanske kan de ta mer inflytelserika roller; kanske blir de mer aktörer i en övergripande historia, istället för att vara det "sedvanliga äventyrargänget". De kanske kan "utmana kampanjen" för att skapa överraskningar för de andra deltagarna.

Sedan tror jag också på att alla har läst kampanjer kan främjar karaktärsgestaltning, eftersom nyfikenheten med utforskandet inte kommer ha så stor del av spelandet, så spelarna måste fokusera på andra bitar av rollspel som kan vara kul. Det blir också lättare att skapa karaktärer vars personlighet kommer att skapa situationer, eftersom spelarna vet vad som komma skall.

Slutligen tror jag också att veta kampanjen i förväg kan skapa förväntan. Förväntan att få uppleva en setting; förväntan att kunna testa olika situationer för att se vad det skapar för konsekvenser. Det är sådant som jag själv som spelledare kan tycka är kul att fantisera kring när jag läser en kampanj.

Jag är rätt sugen på att testa att spelleda något där spelarna har läst allting; just för att få reda på vad som skulle kunna tänkas vara kul med det.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,234
Ja, jag brukar inte ha så mycket invändningar mot spelare som läst eller spelat förr. Jag tycker också att det kan vara kul som spelare även om jag råkar ha läst något tidigare. Men det bygger på att det inte är något som påtalas.

Sen vet jag inte vad som skulle hända om det var uttalat och alla aktivt läste. Kanske blir det bra, kanske pannkaka. Jag gillar ju generellt att inte bryta immersionen med att påtala meta-kunskap, vare sig det är referenser till äventyret eller bara settingen som inte RPn borde veta. Och ett sådant förhållningssätt skulle ju om inte annat öppna för att snabbt hamna där.

Så ska jag uppskatta det som ett aktivt val krävs nog en slags överenskommelse om att under spel inte låtsas om det.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
382
Location
Stockholm
Jag förstår idén med att alla är medvetna om det delade narrativet och tror det kan vara en häftig upplevelse för samberättande - men för mig som spelare ligger mycket i den färska upplevelsen av historien.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,940
Location
Ludvika
Beror ju lite på vilken typ av spelare det är. Och hur äventyret är upplagt. Men en fördel kan vara att om de vet ungefär vad som är tänkt att hända så kan de hjälpa spelledaren att hålla saker och ting på banan. Nackdelen är så klart att de riskerar att helt missa/ignorera nytillagda delar om SL gjort om saker och ting.

Jag gillar att kasta in något som går tvärt emot vad alla förväntar sig det första som händer. Döda av en viktig rollperson, eller förstöra det som skulle ha blivit en viktig macguffin senare i äventyret. Bara för att etablera i spelarnas sinnen att de inte kan räkna med att saker ska vara som de brukar. Men då kan man ju inte längre räkna med att spelarna "spelar med" eftersom de inte längre kan vara säkra på vad som borde hända.

Det beror som sagt lite på hur äventyret är upplagt också, och vad jag vill åstadkomma med kampanjen.
 
Top