Nekromanti Olika världar i Dod?

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Jag är intresserad av att börja spela DoD och har en del funderingar.
Finns det många olika världar till Dod? Jag vet att finns något som heter Forgotten Realms... finns det andra? Vilken är "bäst"? Var kan man läsa mer om de olika värdarna? (om det nu finns fler :)
Vad ska man börja med att köpa?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det finns...

Forgotten Realms
Planescape
Ravenloft


[color:purple] Ingen aning om vad de egentligen är för jag har aldrig spelat D&D... </font color=purple>


***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"When this land is wasted, where will we go?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det här är helt ogenerat snott från ett av Daniels inlägg längre ner på listan kolla lite där om du vill veta mer, sen får du gärna fråga igen.. :o)

Greyhawk: StandardD&D med en aktiv politisk scen, då det finns många länder med nära gränser.

Forgotten realms: StandardD&D med mer mäktig magi och mäktiga personer. Mycket område kvar att utforska och det finns mer vildmark mellan länderna,
Innehåller även: Kara-Tur (Orienten med samurajer, ninjas och hederskodexar), The Horde (stäppnomader ala mongoler), Maztica (Sydamerikaaktigt med guldrush och allt), Land of Fate (Arabiskt ala Tusen och en natt i D&Dversion).
Om man vill spela i FRs forntid finns Arcane Age.

Dragonlance: D&D med nya raser och yrken. Klassisk kamp mellan det goda och onda med drakar på bägge sidor.

Mystara: D&D med mycket magi, stor del outforskat territorium untanför de centrala, mest kända länderna. varje land har en väldigt egen stil, lite lapptäcke men charmigt. Har en ihälig insida på vilken gudarna samlat sina favoriter av äldre civilisationer. (Hollow World). Har en kuststräcka med ett ämne som gör att folk muterar. (Red Steel)

Hyperborea: Conans värld, som i böckerna och filmerna.

Nehwon: Som i Fritz Leibers böcker om Lankhmar.

Dark Sun: En värld där kraftfull magi ändrat mycket av det vanliga D&D. Inga gudar, barbariska halvlingar, nya yrken, nya arter, alla är psioniker, världen är till stor del öken, magikerkungar styr sina undersåtar i åtskiljda stadsstater.

Spelljammer: Utforskning av rymden och alla nya planeter och arter den innehåller ombord på rymdskepp.

Planescape: Förklarat till förbannelse på annan plats i forumet.

Ravenloft: Gotisk skräckromantik ala Dracula och Frankenstien.

Masque of Red Death: Gotisk skräckromantik i 1800talets Jorden.

The Nightmare Lands: Gotisk skräck i drömmen.

Jakandor: En ö med konflikt mellan barbarer och magiker.

Council of Wyrms: Man spelar drakar.

Historiska kampanjer till AD&D: Vikings, Charlemagnes Paladins, Celts, The Glory of Rome, Age of Heroes, Mighty Fortress och The Crusades.

Birthright: Man spelar kungar. Mer medeltida Pendragonstil.



chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Jag ger mig!!! [nt]

.

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"When this land is wasted, where will we go?"
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
De världar som just nu har supportmaterial i tryckt form är Forgotten Realms och Greyhawk. En ny Forgotten Realmsgrundbok är på väg (kommer i Juni har jag för mig). Vill du inte vänta till dess så finns en box till AD&D 2nd edition (förra utgåvan av D&D) som går att använda även till denna. Den kan köpas billigt på www.tradition.se. Vill du spela i Greyhawk kan du antingen börja väldigt lätt med Dungeons & Dragons Gazetteer, ett 32sidigt häfte. Men bättre är att köpa Living Greyhawk Gazetteer som är på några hundra sidor.

En bok om Ravenloft är på väg, men jag vet inte exakt när den kommer.

Börja med att köpa Dungeons & Dragons Player's Handbook. Den innehåller all grundinfo du behöver. Ska du spelleda så rekommenderar jag att du köper Dungeon Master's Guide som ger mer regler, tipsar om kampanjer och äventyr, talar om hur erfarenhet fungerar, har skattetabeller med mera. Monster finns det i Monstrous Manual. Player's , Dungeon Master's och Monstroes kostar alla ca 195 kr.

Om du skulle vara ny till rollspel så finns det en startbox också med introduktionsregler.

Daniel "Warduke" Schenström
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
*sparkar hårt på*

Hörru du gamling.. Monstrous Manual är historia :o)

till d&d 3 heter den Monster Manual .. :o)

chrull - okej då.. kanske inte sparka på..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

Hmm.. det hette Monster Manual i 1st eller hur?

I överhuvudtaget verkar de ha gått tillbaka mer till 1st ...


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

Det finns en intressant anledning till att de bytte namn till Monstrous Manual i 2nd ed... i princip ville de inte betala något till Dave Arneson, medskapare av D&D.

TSR hade fått genom i domstol att Advanced Dungeons & Dragons var ett annat spel än Dungeons & Dragons, och att Arneson därför inte var berättigad till royalties för AD&D-saker. Dock, på den gamla (1st ed) Monster Manual:en stod det inget "Advanced" på omslaget, utan den var utgiven till Dungeons & Dragons, så därför fick Arneson royalties för den. Lite senare gav TSR ut ytterligare en monsterbok till AD&D: Monster Manual II. När Arneson såg det stämde han TSR igen, och fick igenom att MMII räknades som en fortsättning på Monster Manual, och därmed berättigade honom till royalties för den. Det som fällde TSR i det sammanhanget var just titeln: Monster Manual 2 är ju självklart en fortsättning av Monster Manual.

Så, 1989 när det blev dags att släppa den nya fina upplagan av AD&D, denna gången utan Gygax, så tänkte bönräknarna på TSR till: hur ska vi klara oss utan att betala en massa pengar till Arneson den här gången? Jo, vi byter namn på boken lite, till Monstrous i stället för Monster! Uppenbarligen funkade det.

Raskt hoppar vi fram till 1997, när den vacklande jätten TSR precis har köpts upp av Wizards of the Coast. En av de första sakerna WOTC gör (efter att ha betalat TSRs skuld till tryckeriet så att verksamheten kan komma igång igen) är att försöka reparera relationerna med diverse folk som TSR har kommit på kant med, inklusive både Gygax och Arneson. Det är därför man har sett "Based on the original Dungeons & Dragons (R) game created by Gary Gygax and Dave Arneson." i (A)D&D-böckerna ända sedan dess (det står i alla fall i The Shattered Circle från 1998).

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

Jag tycker att 2nd ed är guldåldern, främst för mer lättfattliga grundböcker men även för diverse nya spelvärldar.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

<I>Jag tycker att 2nd ed är guldåldern, främst för mer lättfattliga grundböcker men även för diverse nya spelvärldar.</I>

Kan aldrig bli allmänt vedertaget så länge det dräller av folk som började sitt rollspelande och har alla sina gamla gyllene rollspelsminnen från 1st ed.

Och jag känner en kille som än idag är tveksam till alla "nymodigheter som de har lagt in i spelet på senare år" - som t.ex. Forgotten Realms... (-:

(Nån som vet varför de är "forgotten", på tal om det?)

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nån som vet varför de är "forgotten", på tal om det?<p><hr></blockquote><p>
Det har att göra med att förr så var resor mellan Toril och Jorden mycket vanligare, medan de i stort sett inte finns alls idag. Dagens människor har med andra ord glömt bort att de Bortglömda Rikena finns - med undantag då av Ed Greenwood, som ständigt påminns av Elminster när den gamle geten kommer och hälsar på och snor Eds glass, och passar på att berätta en massa saker om FR för Ed.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: *Tar sparkerna som en man* (I skrevet) :)

Jag likställer inte en ålder med andras upplevelser utan det kreativa utbudet. Då kan man givetvis hävda att det var mer kreativitet i början av rollspelens ankomst men men...

Daniel "Warduke" Schenström
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Luddigt utryck...

...det där med "kreativa utbudet"... vad betyder det på riktigt?

Jag själv känner att guldåldern för D&D nog var den röda Basic-lådan, eftersom den var den som nog grundlade spelets utbredning.

Men jag känner också att det som sker idag kan vara en guldålder, en förnyelse, en frisk fläkt, sen när vi ser tillbaks på det.

Jaja, det varierar väl från person till person.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Luddigt utryck...

Med det kreativa utbudet menade jag världarna och produkterna som kom till det från Spelljammer, till Dark Sun, Ravenloft och Planescape.

Röda lådan gjorde säkert sitt till men D&D var inte starkt nog att hålla kvar sin publik till skillnad från AD&D.

Det som sker ny verkar ha inneburit en nytändning även fast vad de gjort är att gå tillbaks till grunden och gjort systemet i allmänhet snabbare.

Om jag kommer se denna tillbakagång som en frisk fläkt återstår att se. Vi ses när vi är pensionerade, vis spelbordet. :)


Daniel "Warduke" Schenström
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De Bortglömda Rikena

"(Nån som vet varför de är "forgotten", på tal om det?)"

När FG var Ed Greenwoods hemmakampanj, var det en av hans idéer att verklighetens legender om monster och magi etc kom från difusa minnen av att man en gång haft kontakt med Faerun, FG's värld. Det är den ursprungliga idén bakom att Elminster springer och stör Greenwood, t.ex.

Folket som styrde och ställde var osäkra inför idén, för detta var i paranoians år, och de var rädda att någon unge utan verklighetskontakt skulle börja leta efter dimensionsportaler på en sexfilig motorväg och bli överkörd eller något, så de tog bort hänvisningen. Namnet fick bli kvar.

Detta var åtminstone vad någon annan än Greenwood (Jeff Grubb? Jim Ward? Minns inte.) sade i en intervju i Dragon häromåret eller så...

Nightowl, som är LIVRÄDD att Jynna Irinda skall dyka upp endera dan innan han fått upp bokhyllorna...



"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 
Top